Den 1 maj var vi på Kinnekulle Ring och körde Maxxis sportdäck på Suzuki GSX-R 600/750/1000. Däcket som har funnits på den amerikanska marknaden i två år lanseras nu på den svenska marknaden av den nya webshopen hojdäck.se som vill erbjuda det bästa av två världar – låga priser och trygga affärer… och däcket då? Jo det höll måttet och imponerade på mer än ett sätt!


Introduktion
När vi äntrar presskonferensen är banan blöt och regnmolnen blickar hotfullt ner på oss, men vi håller humöret uppe och bänkar oss villigt som skolelever på ”roliga timmen”.

Klicka för större bild

Framför oss står Daniel Häggståhl och Fredrik Jakobsson – två sporthojsinstruktörer från SMC som är männen bakom hojdäck.se. Tillsammans har de båda entusiasterna mer än 40 000 mil bakom styret på motorbanan, landsvägen och i skogen. Anledningen till att de lyfter fram den här biten och väljer att vara personliga, är att de vill skapa en närhet till oss i pressen, men även till er hojåkare.

Klicka för större bild
Fredrik och Daniel ger folket tillgång till prisvärda hojdäck.

I linje med detta har de lagt ner ett verkligt hästjobb på att översätta all information (med alla tillhörande fackuttryck och annat trixigt) om Maxxis Presa SportMA-PS till svenska. T anken är att även besökarna på hojdäck.se lätt ska kunna ta del av all den här informationen, men även det som man normalt sett får läsa mellan raderna och lista ut på egen hand.

Hojdäck.se säljer däck till motorcyklar, scootrar och ATV och ska enligt uppgift löpande hålla mer än 5000 däck i svenskt lager, allt för att kunna erbjuda snabba och trygga leveranser till konsumenter och verkstäder. Målsättningen är att det skall vara lika enkelt och problemfritt att handla på nätet som att gå till en lokal butik, men betydligt billigare...
Hojdäck.se marknadsför Maxxis och Michelins fullständiga sortiment för motorcykel, scooter och ATV, men de kompletterar även med Dunlop, Metzeler och Continental.

Klicka för större bild

Hojdäck.se har slutit ett samarbetsavtal med Sveriges Motorcyklister, SMC, som ger medlemmar och instruktörer exklusiv rabatt på Maxxis däcksortiment i webshopen. Dessutom tar hojdäck.se ett ”branschansvar” för Sveriges hojåkare genom att stödja SMC:s utvecklingsarbete av trafiksäkerhetsfortbildningar för motorcyklister, med 5 % netto av alla medlemsköp.

Teknisk information

Maxxis startade sin tillverkning av däck i Taiwan för 41 år sedan. Idag säljer Maxxis däck i 130 länder och har fler än 15 000 anställda. Deras vassaste däck för sporthojar är Presa Sport MA-PS som ska vara optimerat för en kombination av körning på gata och bana.

Klicka för större bild

Däcket har en enligt uppgift en nyutvecklad radialstomme med monospiralkord tillverkad i kevlar, denna ska göra att däckets form håller sig intakt även vid höga hastigheter. Däckmönstret och den vinkelformade profilen ska ge snabb och exakt styrrespons samt god feedback till föraren.

Silikablandningen ska ge däcket utmärkt grepp i såväl vått som torrt men även en lägre arbetstemperatur – något som ska maximera greppet på såväl gata som på bana. Kombinationen av de ovan nämnda egenskaperna ska enligt uppgift ge Maxxis Presa SportMA-PS optimala prestanda på bana och vid aktiv körning på gata.

Priser och rabatter
Klicka för större bild
SMC och generalsekreteraren Jesper Christensen var på plats och supportade hojdäck.se

Att Maxxis kan hålla så låga priser i Sverige beror enligt importören på att de köper direkt från tillverkaren i Taiwan. Presa Sport MA-PS finns i följande dimensioner och priser:

• 120/70 ZR17, 1123 kr
• 180/55 ZR17, 1717 kr
• 190/50 ZR17, 1868 kr

Som SMC-medlem har du bra rabatter på alla Maxxis-däck från hojdäck.se. Du kan exempelvis köpa fram och bakdäck (120/70 -17 samt 180/55 -17 Presa Sport MA-PS) för blott 2 171 kronor. Ordinariepriset är 2840 kronor, som medlem sparar 669 kronor – SMC räknar med många nya medlemmar eftersom medlemskapet kostar betydligt mindre, närmare bestämt 350 kronor (familjemedlemskap 450).

Körning
Klicka för större bild

I depån står tre nya Gixxers på 600, 750 respektive 1000 kubik. Samtliga svävar ett par decimeter över marken med hjälp av depåstöd. Däckvärmare ska säkra bästa tänkbara arbetstemperatur (80 grader) redan från start, inge dum idé en dag som denna när temperaturen ligger någonstans runt 15 grader. Vid sidan av de nyckläckta -08:orna står även Daniels frus Yamaha R6 från slutet av 90-talet, tanken är att den ska fungera som något av en reservhoj.

Klicka för större bild

Kinnekulle Ring är knixig och krävande, cyklarna visar sig vara kompetenta och däcken inger förtroende från första stund, de hade förresten rullat 20 minuter under det första körpasset innan jag fick äran på det andra.

På det första varvet överraskas jag av en extremt tvär vänster på andra sidan ett krön. Jag korrigerar mitt spårval hastigt och lustigt, förbannar mig själv för att jag inte tar det ännu lugnare och kastar in hojen i högerkurvan som leder fram till ytterligare en höger som leder ut på rakan.

Klicka för större bild

Bit för bit faller allting på plats. Jag ökar tempot successivt och försöker jobba så mycket som möjligt med min stela kropp. Jag bromsar allt hårdare och senare, slår på mer och hårdare ut på rakan men däcken överraskar mig aldrig utan ger bra grepp, feedback och stabilitet. Om jag inte visste bättre skulle jag tro att jag körde på klibbiga sportdäck från Bridgestone, Dunlop, Michelin, Pirelli eller något annat välkänt och beprövat märke.

Klicka för större bild

Under dagen kör jag i första hand Suzuki GSX-R 750 och GSXR-1000, syskonet på 600 kubik var upptaget men i gengäld fick jag köra den gamla R6:an som fugerade helt okej. Enda gången jag fick däcken att tappa sitt grepp var ombord på GSX-1000 då jag slog på hårt med hyfsat nedlägg och närmare 150 blås. Det hela stannade dock vid en liten snäll drift i sidled och gav mig knappt en pulshöjning.

Klicka för större bild

Vid dagens början visade laptimern att jag körde på runt 1 minut och 10 sekunder, innan den var över var jag nere på 1.05 – helt okej med tanke på den övriga trafiken på banan och att jag är en fegis.
Den snabbaste föraren på banan var Mats ”Troubleman” Nilsson som ska köra årets Isle of Man TT. Efter hårt pressande lyckades han köra på 58.36 ombord på GSX-R600 (helt standard även avseende fjädringsinställning) – en fantastisk bedrift men också ett bevis på däckets potential.


– Fjolårsvinnaren i Rookie 1000 körde på höga 57:or och låga 58:or så det här är verkligen en bra tid jublar Daniel Häggståhl euforiskt.

Klicka för större bild

När vi synar däcken efter fyra timmars hårdkörning blir vi ännu mer imponerade, de har slitits obetydligt. Ytan är jämn, fin och svag ruggad precis som det ska vara när allting stämmer perfekt…

= Maxxis Presa Sport MA-PS verkar vara ett mycket kompetent och prisvärt sportdäck.