Håll koll på dina varvtider
Under en period har Tomas hos vår samarbetspartner, mxstar.se, testat Laptimer Stealth CRX, som håller stenkoll på dina varvtider under träning. Här delar han med sig av vad han tycker han om den lilla smarta manicken efter en tids användning.
Vi har testat modellen för cross och enduro (Stealth CRX ), som använder sig av IR-teknik för att registrera tider. Paketet från laptimer.se innehåller display, mottagare, sändare, kabel för 12 volt, manual och kardborreband för montering. Vi beställde även tillbehörsadaptern för 9-voltsbatteri vilket gör att den även fungerar att använda på en crosshoj, som inte har något eget batteri.
Det första vi gjorde var att montera display, mottagare och batteri på motorcykeln, inget svårt projekt men lite pyssel.Vi valde att montera displayen på styret, i detta fall på en motorcykel med fågelpinne. Har man fatbar så är det ännu enklare att få plats med displayen i styrskyddet. Mät upp och skär ut tillräckligt med plats i styrskyddet för att få dit den digitala panelen (displayen).
Dra fast displayen med najtråd, men se till att sätta dit styrskyddet på styret först, så att det inte blir som det blev för oss. Extra krångel...
Skär ut plats för displayen i överdraget till styrskyddet och sätt det sedan på plats. Trots att det inte var något fatbar styre i detta fall, så blev det riktigt bra och displayen känns skyddad där den sitter. Batteriet fäste vi på gaffelbenet och mottagaren bakom främre nummerplåt.
Även sändaren som ska stå vid banan behöver batteri och till detta har laptimer.se kommit upp med ett bra tillbehör som gör det möjligt att använda sig av batteriet till en skruvdragare från Biltema. Det är förhållandevis billigt och enkelt att ladda upp igen. Se fullständig instruktion för detta på laptimer.se.
Väl ute på banan måste man ställa ut sändaren som registrerar varvtiderna vid varje passage. Sändaren och mottagaren använder sig av IR för att kommunicera, vilket kräver att den står i ganska direkt anslutning till banan och med fri väg när man sedan kör förbi.
När man kör förbi sändaren ser man senaste varvets tid i displayen. Här finns själv möjlighet att ställa in hur länge tiden ska visas. Det finns även en lysdiod på displayen som lyser om varvet var snabbare än föregående och blinkar om det är träningspassets snabbaste varv. Efter träningspasset har man möjlighet att gå in och titta på samtliga varvtider displayen.
Trots att displayen är väl tilltagen är det ibland lite svårt att avläsa tider, då man sällan på en crossbana eller i skogen har så mycket tid över att titta på annat än banan framför sig. Är man lite säkrare på sin körning kan man med fördel ställa sändaren innan ett hopp och läsa av tiderna i luften. Vill man inte ställa ut sändaren varje gång, kan man istället använda laptimern som tidtagarur för total körtid.
Trots att det inte var speciellt svårt att installera display, batteri och mottagare på cykeln, hade det inte varit så dumt att få en instruktion med förslag på hur man gör detta och kanske till och med ett färdigt styrskydd att använda.
Jag gillar laptimern och när man väl har fått dit den på hojen och fått in lite snitts att placera ut sändaren är det en mycket användbar produkt vid träning. Nu har man möjlighet att testa olika spårval och direkt se vilket som var snabbast.
Varianten vi testade kostar 1895 kronor. Till detta tillkom 99 kronor för batteriadaptern för 9-voltsbatteri. Dessutom behöver man ett batteri till sändaren, förslagsvis från Biltema för 199 kr.
Det har nu även kommit en variant som använder sig av GPS teknik och då slipper man såklart ha en sändare stå vid banan, nackdelen är att den är 1000 kronor dyrare.
Mer om produkten på laptimer.se