Tidigare i år hörde KTM av sig och undrade om jag ville provköra deras nya motorcykel, en Yamaha MT-09… Gissa om jag blev förvånad. Förvirrande? Jag förstår. Men det är egentligen inte lika konstigt som det först kan verka. För egentligen handlade det om att deras systerbolag, WP, som tillverkar fjädringskomponenter, har utvecklat en särskild produktserie för landsvägsmotorcyklar, och inte bara till KTM eller Husqvarna, utan även till andra motorcyklar, som exempelvis Yamaha och deras MT-09.

Jag bjöd enduroräven Niklas Gustafsson, som sedan ett antal år är WP-ansvarig för Danmark, Sverige, Norge, Finland och Baltikum, på en lunch i solen, och i gengäld kunde jag dra därifrån bakom styret på en WP-kittad Yamaha MT-09. Det var onekligen ett bra ”byte”, även om jag bara hade motorcykeln till låns under några dagar.

Yamaha MT-09 är en så kallad ”Hyper Naked”-maskin, med en vridstark 847cm3-crossplane-motor med 3 cylindrar, Quickshift-system (QSS) som ger snabbare uppväxling, slirkoppling, urkopplingsbart antispinnsystem (TCS), lättvikts ram och svingarm av aluminium, D-mode justerbar motorkaraktär. Enligt Yamaha erbjuder motorn 115 hästkrafter som bäst vid 10.000 varv/minut och 87,5 Newtonmeter maximalt vridmoment. Kort och gott handlar det om en nakenmodell som gärna ställer upp på bus. Och även om fjädringens funktion är viktig för god komfort så är det av yttersta vikt att den håller måttet då motorcykeln pressas hårdare. Och det är framförallt det som är i fokus under provkörningen här. För i ärlighetens namn, vem köper en MT-09 om det är komfortabel myspys-körning som hägrar?

Missförstå mig inte. MT-09 är helt okej, när det kommer till komfort, en motorcykel som är supernajs som pendlarmotorcykel, och för trevliga söndagsturer. Men först och främst är det här en naken bushoj. Punkt. Och nu handlar det om att undersöka huruvida WP kan göra en redan rolig och lättkörd motorcykel ännu bättre. En svag ”detalj” hos många motorcyklar är onekligen fjädringskomponenterna. I grund och botten är det helt enkelt en prisfråga, att montera fjädringskomponenter som ska passa ”alla”, oavsett om föraren väger 50 eller 100 kilogram, och brukar köra med passagerare och packning eller inte. Att köra en motorcykel med ”skräddarsydd” fjädring ger onekligen en helt ny dimension till motorcykelkörningen.

Standard kommer 2019 års Yamaha MT-09, som jag provkörde i det här fallet, med fjädring som går att justera på många sätt och vis. 41mm USD-framgaffeln från KYB är fullt justerbar, medan stötdämparen bak erbjuder justering av fjäderförspänning och returdämpning.

WP Apek Pro Streetline består av ett modell-anpassat kit (APEX PRO 6500 CARTRIDGE och APEX PRO 6746 SHOCK i det här fallet), som i runda slängar tar upp mot cirka 1,5 timme för en duktig mekaniker att montera, där ett antal komponenter ersätts hos den standardmonterade framgaffeln och en ny WP-stötdämpare monteras. I det här fallet betyder det att den standardmonterade KYB-framgaffeln får nya interna komponenter med WP:s open cartridge-design (där dämp-kammarna inte är slutna enheter, utan olja cirkulerar hos ytterbenens kammare).

Okej, det handlar inte om någon helt ny, revolutionerande dämpningsteknologi med en massa spännande elektronik, rattar, vred och spakar, utan om mer påkostade komponenter, av bland annat hård-legerad aluminium, med tajtare och striktare toleranser än hos massproducerade, billigare standard cartridge-komponenter. Här är fjädringen specialanpassad för modellen och ändamålet, där det går att välja till fjädrar som är särskilt avpassade för att passa en specifik förare, med hänsyn till vikt och andra preferenser.

Enligt WP sänker Apex Pro Streetline Cardridge Kit även motorcykelns vikt, i det här fallet handlar det om cirka 1 kilogram.

När vi kollar in framgaffeln finner vi 30-klicks justering av kompressionsdämpningen hos vänster gaffelben, och 30-klicks justering av returdämpningen hos höger gaffelben, liksom justerbar fjäderförspänning.

WP-stötdämparen kommer med en nitrogen-fylld reservoar, vilket enligt WP ska stabilisera dämparens oljetemperatur. Dämparen har även CNC-frästa och anodiserade aluminiumkomponenter, och dess tajta toleranser ska dessutom minska risken för att oljan kontamineras, och ge en fjädring som bättre står pall för läckage, till följd av slitage. Precis som hos framgaffeln går det att välja mellan olika hårdhet hos fjädern (förutom standard-fjädern som ingår), för bästa personliga grundanpassning. Justeringsmässigt finns 3-vägs justering av högfarts kompressionsdämpning, 28-klicks justering av lågfarts kompressionsdämpning, 25-klicks returdämpning och justering av fjäderförspänning.

 

Okej, låt oss vara helt ärliga. Alla motorcyklar kommer inte med fjädring som är dålig, kass eller usel. Faktum är att många motorcyklar, i synnerhet lite dyrare modeller, kommer med riktigt påkostade fjädringskomponenter, som erbjuder en hel del justeringsmöjligheter. Jag har ofta blivit positivt överraskad över hur bra just fjädringen är på många standardmotorcyklar, trots att dessa är framställda för att passa ”alla”.

Billigare ”budgetmodeller” kommer däremot i regel med mycket enkla fjädringskomponenter, ofta utan några som helst justeringsmöjligheter. Dessutom får vi inte glömma att standard fjädringskomponenter i regel är allt annat än personligt anpassade för just dig och dina behov. Med WP:s kit kan du välja fjädrar och inställningar som matchar dina personliga behov. Givetvis får du betala extra för WP:s kit, men för pengarna får du en rejäl uppdatering av motorcykelns komfort och inte minst prestanda. Dessutom får du en fjädring som du kan lämna in på service för att den ska bibehålla sin prestanda även i framtiden.

Under provkörningen kan jag busa rejält utan att fjädringen protesterar det minsta, samtidigt som den hänger med bra och sväljer alla potthåll och andra ojämnheter som kommer i vår väg. Standardfjädringen hos MT-09 är enligt mig alldeles för mycket komfort och för lite prestanda. Och som jag nämnt tidigare går det att justera fjädringen en del, men jag tycker ändå att framgaffeln hos MT-09 dyker lite för häftigt vid hårda inbromsningar, och är för ”mjuk och lite gungig” oavsett hur den ställs in. Detsamma gäller bak, men där är det istället lite i stötigaste laget, och vägbanans ojämnheter känns i hela kroppen. Fjädringen är inte dålig, inte alls. Den funkar för allt form av bruksåka till vardags, men då tempot börjar skruvas upp så lever inte fjädringen upp till den nivå där jag tycker att den borde ligga. Och då ska det tilläggas att jag väger cirka 80 kilogram, och kör utan packning eller passagerare. Hur det bli om du väger mer, och dessutom kör med passagerare och packning vågar jag inte sia om.

Med WP-kittet på plats känns det som att Yamaha MT-09 går att användas till fullo utan protest. Samtidigt känns det tryggt och säkert. Motorcykeln svänger lätt och exakt genom alla typer av kurvor, såväl tajta hårnålar som svepande högfartsböjar. Under hela provkörningen blir jag inte överraskad en enda gång. Bäst av allt är jag egentligen inte ens tänker på fjädringen överhuvudtaget. Det kanske låter konstigt, men faktum är att när fjädringen funkar mer eller mindre perfekt så blir det ett helt annat flyt, där motorcykelkörningen känns ”självklar” utan minsta protest. Jag kan helt enkelt koncentrera mig på att läsa av vägen och bara njuta av motorcykelkörningen till fullo. Så som det är tänkt att det ska vara.

 

Här ses stötdämparen med direktmonterad piggyback-behållare. Hos MT-09 används separat behållare.

 

Är det värt det? Givetvis är det en supersvår fråga att svara på. Faktum är att om vi ser oss omkring lite så förstår vi att fjädringen påverkar hur motorcykelns är att köra. Det är inte bara för ”skojs skull” som alla som tävlar inom motorcykelsportens alla grenar i regel alltid sätter bra fjädring högt, eller rentutav högst upp på agendan. Efter att du bytt avgassystem och mappat om hojen, så att du kanske fått ett par extra hästkrafter att leka med, så är tveklöst fjädringen det du borde fokusera på. Du som exempelvis tävlar inom motocross, enduro eller roadracing vet antagligen redan att bra fjädring påverkar varvtiderna betydligt mer än en eller två hästkrafter extra. Och WP Apex Pro Streetline Cardridge Kit är tveklöst en bra bit på väg till att göra motorcykelkörning roligare, behagligare och dessutom säkrare körning.

Kittet köps hos närmaste WP-återförsäljare som du hittar på www.wp-suspension.com. Där kan du även få hjälp med montering om du inte vill montera själv.

Angående fjäder så följer det med en standard, men som går att byta för att bättre passa tyngre respektive lättare förare. Även ombyggnation(omshimsning) vid olika önskemål går att få hjälp med hos WP-återförsäljare.

Rekommenderat pris framgaffel-kit: 9135 kronor.

Rekommenderat pris stötdämpar-kit: 8059 kronor.