Efter den framgångsrika lanseringen av Street Twin och dess syskonmodeller i Bonneville-familjen är det dags för Triumph att släppa ut ytterligare en modern klassiker på vägarna. Mikael Samuelsson har provkört 2017 års Street Scrambler.

De första Scramblers-maskinerna började dyka upp i större antal på 1960-talet, och var i huvudsak landsvägshojar som hade modifierats för offroadbus. Triumph var tidigt med på det här tåget. 1963 dök 650-kubikaren T-120TT upp och var ett populärt val för all världens offroadbusar under många år framöver. 2006 lanserade Triumph Bonneville Scrambler, där motorn nu hade vuxit till 865 kubikcentimeter.

2017 års Street Scrambler är baserad på framgångsrika Bonneville Street Twin, som lanserades förra året (läs vår provkörning HÄR).

Det råder ingen tvekan om att den här typen av moderna men klassiska motorcyklar är oerhört populära, och Triumph har onekligen haft stora försäljningsframgångar över hela världen med sina Bonnevillemaskiner, inte minst Street Twin.

Scrambler drivs av Street Twins vridstarka 900-kubikare, vätskekylda parallelltwin, med sin 270 graders tändföljd och unika Scrambler-melodi. Modellen delar också Street Twins 12 liters bränsletank, LED bakljus, Ride-by-wire, ABS-bromsar (där det går att stänga av ABS-funktionen), antispinn (som går att stänga av), vridmoments-assisterad koppling (som ger extra mjuk manövrering av kopplingen), femstegad växellåda, och ett högt draget avgassystem med dubbla ljuddämpare av rostfritt som mynnar ut på högersidan.

Den minimalistiska runda instrumenteringen innehåller hastighetsmätare med analog visning, digital varvräknare, klocka och växellägesindikator, bränslemängdsmätare, avståndsmätare, dubbla trippmätare och serviceindikator. Dessutom informerar den om genomsnittlig bensinförbrukning, aktuell bensinförbrukning, och informerar om beräknad körsträcka på resterande bensinmängd.

Precis som Street Twin är Scrambler designad för att erbjuda en uppträtt, neutral och komfortabel körställning. Sadelhöjden är låga 792 millimeter och tillsammans med det breda styret (bredare än standardstyret hos Street Twin) och där fotpinnarna är placerade längre fram, ger det en känsla av suverän kontroll, både när man baxar omkring hojen i krypfart eller i högre tempo.

Fram finner vi ett tvåkolvsok från Nissin som greppar kring den 310 millimeter stora bromsskivan. Bakbromsen utgörs av en 255 bromsskiva och ett tvåkolvsok.

Street Scrambler har även längre fjädringsväg (120mm fram och bak), 19-tums framhjul och 17-tums bakhjul (trådekrade hjul med svarta nav och stålfälgar fram och bak), brett styre och en låg sitthöjd. Framgaffeln och stötdämparen bak kommer från KYB och erbjuder 120mm fjädringsväg, där stötdämparen bak har justering av fjäderförspänningen. Kittad med Metzler Tourance däck är nya Street Scrambler redo för att ha skoj med på alla typer av väg.

Till skillnad från Street Cup, som också delar Street Twins parallelltwin, har motorn hos Street Scrambler modifierats en del. Den levererar maximalt 80 Newtonmeter vridmoment cirka 500 varv/minut lägre ner i registret än de andra två modellerna i "Street-familjen (Street Twin och Street Cup), medan den även här toppar med 54 hästkrafter, i det här fallet lite högre upp, vid 6000 varv per minut.

Om du sedan tidigare är bekant med den gamla 865-kubiks Scramblern kommer du att slås av att denna motor har nästan 30 procent mer vridmomentet att tillgå och där maximalt vridmoment toppar nästan 2000 varv/minut tidigare, och drar starkt redan från strax över 2500 varv/minut och vidare upp över 5000 varv/minut. Triumph erbjuder även en A2-version.

På plussidan hamnar den avslappnade och bekväma körställningen. Dessutom är Street Scrambler förvånansvärt härligt lättkörd på kurviga asfaltsvägar. Att enkelt kunna stänga av ABS och antispinn med några knapptryckknappar är bra. Metzelerdäcken som gjorde det möjligt att vika av från den asfalterade landsvägen och ha minst lika kul på grusväg och ute i terrängen. Andra saker som jag gillar extra mycket är ljudet, och att modellen har växellägesindikator och USB-uttag. Till synes små detaljer som gör stor skillnad.

 

För att passa min längd hade jag önskat högre sitthöjd. Dessutom hade jag gärna sett att Scrambler hade haft något längre fjädringsväg och högre markfrigång.

Precis som hos övriga Bonneville-modeller erbjuder Triumph mängder av tillbehör. Över 150 tillbehör (!) finns för att skapa en personligt stukad Scrambler.

LÄNK: Mer fakta om Triumph Street Scrambler