Är det en bil eller en motorcykel? Ja, svaret på den frågan får du nog stå för själv. De flesta inbitna tvåhjulingsförare vill nog påstå att allt som har fler än två hjul inte är en motorcykel. Jag är beredd att hålla med. Trots att den är registrerad som motorcykel räcker det med B-körkort för att få framföra den.
Är det en bil eller en motorcykel? Ja, svaret på den frågan får du nog stå för själv. De flesta inbitna tvåhjulingsförare vill nog påstå att allt som har fler än två hjul inte är en motorcykel. Jag är beredd att hålla med. Trots att den är registrerad som motorcykel krävs det att du måste ha B-körkort för att få framföra den.
Sypder från Can-Am är byggd av det gigantiska företaget BRP. Det är samma företag som även tillverkar Ski-Doo, Lynx snöskotrar, Sea-Doo vattenskotrar och Evinrude och Johnson utombordsmotorer.
Motorn är konstruerad av det österrikiska företaget BRP Rotax och av samma modell som hos sportmotorcykeln Aprilia RSV Mille. Det betyder med andra ord att det är en tvåcylindrig V-twin på 998 kubikcentimeter med överliggande kamaxlar och fyra ventiler per cylinder. Vidare noterar jag elektronisk bränsleinsprutning. Toppeffekten uppges som mest vara 106 hästkrafter vid 8500 varv. Maximalt vridmoment på 104 newtonmeter uppnås vid 6250 varv.
Vad är egentligen det för något Johan Ahlberg kör? Är det en bil eller en motorcykel?
Innan jag får bege mig ut på egen hand i trafiken måste jag genomföra ett förartest på en särskild manöverbana. Men före det måste jag dessutom klura ut vad parkeringsbromsen sitter, och lätta på den. Motorn snurrar igång förrädiskt snällt och nu ska jag bara kolla så att inte backväxeln ligger i före jag ger gas. Modellen jag kör är med femstegad manuell växellåda (eller sex växlar om vi räknar med backväxeln). För att aktivera backväxeln krävs att föraren släpper på en slags säkerhetspärr med hjälp av ett reglage på vänster styrhalva. Semi-automatisk växellåda finns som tillval. Gasreglaget är av samma modell som i princip är standard hos snöskotrar och fyrhjulingar, det vill säga att det är av modell tumreglage. För mig som är van vid motorcyklarnas vridreglage känns det här extremt skumt till en början.
Den Y-formade ramen är en stålkonstuktion med dubbla länkarmar fram och en konventionell svingarm bak. Bortsett från gasreglaget som är av tummodell och att frambromsreglaget saknas påminner instrumentering och reglage om det hos motorcyklar. Längst framtill finns ett mindre bagageutrymme där du får plats med ett par matkassar...
Nu är det min tur att bevisa att jag förstår olika typer av vägskyltar och att jag klarar att hålla balansen på tre hjul. Med nöd och näppe klarar jag körprovet och äntligen får jag tillåtelse att köra på egen hand i det vackra österrikiska landskapet. Joddeladihoooo...
Min snöskoter-erfarenhet är inte vida omfattande men jag vill ändå påstå att likheterna finns där. Man sitter precis som på en snöskoter på en fet sadel som en del skulle kalla "limpa". I kurvorna vill jag "burka", det vill säga luta mig inåt precis som då jag kör motorcykel trots att Spyder inte lutar mer än marginellt.
Accelerationen är klart godkänd. Från stillastående till hundra kilometer i timmen accelererar Spyder på 4,5 sekunder. Som motorcykel är det inte vidare imponerande siffror. Däremot är det grymma siffror om du ser Spyder som bil...
Alla tre hjul bromsas via fotreglage. ABS är standard.
Trehjulingar har ett rykte om sig att vara lynniga. Spyder är fullsmetad med en massa tekniska kontrollsystem som ska minska risken för att Spyder får sladd eller klättrar upp på två hjul i extrema situationer. På de slingrande alpvägarna lyckas jag ändå provocera fram ett par riktigt spännande situationer. Men jag måste säga att jag är imponerad över hur pass bra kontrollsystemet fungerar då det korrigerar mina vansinniga manövrar. Det avancerade kontrollsystemet från Bosch är inte urkopplingsbart vilket är på både gott och ont. Säkerhet är givetvis bra men inte vidare roligt...
I hög hastighet kan jag inte påstå att jag tycker att Spyder är vidare stabil utan den vill gärna åla sig fram. I gengäld är Spyder mycket kvick i svängarna.
PÅ vänster styrhalva sitter ett säkerhetsreglage som du måste aktivera för att kunna lägga i backväxeln.
Bromsarna är med ABS-funktion (låsningsfria bromsar) vilket underlättar avsevärt vid kniviga situationer. Brosmverkan är mycket bra. Däremot tar det tid för mig att vänja mig vid att det inte finns någon handbroms. Alla tre hjulen bromsas med hjälp av fotbromsen på höger sida. Framhjulen hejdas av fyrkolvsok som bettar kring de 260 millimeter stora bromsskivorna. Bakbromsen utgörs av ett enkolvsok och en 260 millimeters bromsskiva. Däcken har kantig bilprofil och bak noterar jag ett 225 millimeter brett 15-tumsdäck. Efter provkörningen är jag säker på att Can-Am Spyder kommer att tilltala personer som vill köra motorcykel men som inte vill eller vågar balansera fram på en motoriserad tvåhjuling. Personligen måste jag erkänna att jag känner mig betydligt mer säker på en motorcykel med två hjul än då jag kör Spyder.
Instrumenteringen är tydlig och informerar om det nödvändiga.
Dessutom har jag väldigt svårt att se fördelarna med Spyder i jämförelse med en motorcykel. Du kan exempelvis inte smita mellan bilarna i köer och det går inte heller att försvara med att det är ett budgetalternativ då den kostar från 159 900 kronor. Dessutom anser jag att den som kör en Spyder måste bära exakt samma typ av omfattande skyddsutrustning som då vid körning av tvåhjulig motorcykel. Men däremot går det inte bortse från faktumet att det är roligt att köra Spyder och det är inte minst viktigt!