Ända sedan Montesa slutade tillverka Evasion år 1991 har märket uteslutande fokuserat sin produktion på skapandet av trialmaskinerna Cota 3111, Cota 314R, Cota 315R och Cota 4RT, en avancerad modell som presenterade en helt ny kompakt och revolutionerande 4-takts 4-ventilsmotor med PGM-FI elektronisk bränsleinsprutning. 25 år senare har Montesa beslutat att åter tillverka offroadmaskiner, och först ut är nya 4Ride. Jörgen Gustafsson har provkört modellen.
Inför säsongen 2016 presenterade Montesa 4RIDE, en modell med Montesas identitetsdrag som varumärket introducerade med trialmodeller som Cota 247 och Cota 348. Fans av märket lär även känna igen delar från Evasion, med fokus på offroadkörning, som härstammar direkt från trialmaskinen Cota 310.
Fram till detta ögonblick erbjöd varumärket tre modeller i sitt sortiment: Cota 4RT260, Race Replica och Cota 300RR. Efter raden av trialmodeller har Montesas utvecklingsteam i samarbete med Motor Honda Co. Ltd, arbetat mycket hårt för att utveckla nya 4RIDE, en motorcykel skapt för att njuta av äventyrlig offroadkörning, på ett roligt och bekvämt sätt.
Konceptet för motorcykeln framgår i modellens namngivning: 4RIDE, där "4" påminner oss om en av de viktigaste egenskaperna för Montesas modeller: 4-taktsmotor; samtidigt som fyran också hänvisar till det tänkta användningsområdet för motorcykeln, där det engelska uttalet av 4 är samma som "for", det vill säga att namnet kan läsas som "for ridning" (för körning). Detta belyser det faktum att det här är en motorcykel som vi kan köra från hemmet, på vägarna, till våra favoritställen.
"4" är även antalet mål som 4RIDE strävar efter: äventyr, ha roligt, frihet och flexibilitet ( en motorcykel som kan köras i stort sett överallt). Med tanke på dessa mål är en viktig egenskap hos modellen att den erbjuder ett lastutrymme under sadeln, där olika föremål kan lagras, såsom en jacka, handskar och annat smått och gott.
Med utgångspunkt från Cota 4RT260 har utvecklingsteamet av 4RIDE haft som målsättning att skapa en lättkörd och mångsidigt motorcykel som är helt inriktad på äventyrlig offroadkörning. För att åstadkomma detta har modellen bland annat fått en helt reviderad växellåda med bredare utväxling; som skiljer sig från den som finns hos trialmotorcyklar. Detta garanterar en bekväm resa samt bättre prestanda under längre körningar. Samtidigt har modellens ergonomi reviderats av liknande skäl, varvid resultatet är en högre sadel och längre fjädringsväg hos framgaffeln och bakstötdämparen.
Däcken är de nya Dunlop D803GP, kända för sitt fantastiska grepp. Dessa däck gör också motorcykeln lättare fram. Allt som allt uppger Honda att motorcykeln väger 85 kilogram, fulltankad.
Framgaffeln från TECH är justerbar (fjäderförspänning och returdämpning), 38 mm högre och med 24 mm längre fjädringsväg än trialmodellen. R16V bakfjädring erbjuder justering av fjäderförspänning och returdämpning, och har samma fjädringsväg som Cota 4RT260 men är samtidigt 12 mm högre. Den bakre fjädringen kan justeras utan användning av extra verktyg.
Bromsarna kommer från Braktec medan bromsskivorna är vågformade, där utformningen bidrar till bättre kylning, vilket kraftigt förbättrar bromsprestanda. Den främre skivan har ett monoblock 4-kolvsok. Bakre bromsskivan har utökats från 150 mm till 180 mm (i jämförelse med trialmaskinen). Detta för att 4RIDE kommer att användas för längre körsträckor och i terräng där en högre bromskraft behövs.
Provkörningen ägde rum på spanska östkusten norr om Barcelona. Termometern visade på cirka 15 plusgrader och solen värmde skönt. Perfekta förhållanden för att provköra nya Montesa 4Ride helt enkelt. Inte kallt, och inte heller för varmt. Körningen var en blandad kompott där jag fick tillfälle att testa det mesta, grusvägar, asfalt, stigar, vattenpassager och bergsklättring.
Första intrycket var att det här är en snäll, smidig och lätt motorcykel som även är tyst och rolig att köra.
En av de grundläggande frågorna att ställa sig är kanske vad dess främsta användningsområde är. I slutändan är det visserligen upp till användaren att bestämma, men för min del kan vi utesluta den som tävlingsmaskin. En mer passande beskrivning är att det är en äventyrsmaskin, en trialhoj som erbjuder bra komfort.
Under provkörningen är det en del av mina kollegor som jämför den med KTM Freeride. Det tycket inte jag att man ska göra. De två modellerna kommer från två helt olika segment. Montesan från trial medan KTM:n från Enduro. Men visst, vissa likheter finns onekligen.
Montesans växellåda är i det här fallet anpassad för bredare och jämnare motorregister. Från långsam körning på ettans växel, sedan finns det jämna steg ända upp till femmans växel, till skillnad mot deras trialmaskiner som har låg 1,2 och 3:a och hög 4:a och 5:a.
Motorn är så underbart snäll och stark. Otroligt lättkörd. Det jag däremot kan sakna på en så här pass tekniskt avancerad maskin är elstart. När man ska kicka igång den känner man av motorns stora, tunga svängmassa som gör det lite trögt att kicka.
Bromsarna tar otroligt bra, och samtidigt mycket kontrollerat. Plus för att man inte heller behöver använda särskilt mycket handkraft för att bromsa hårt.
Svängradien är lika bra som hos en trialhoj. Fotpinnarna är breda och sköna att stå på, även under längre tid. Dessa är även placerade långt bak, vilket bidrar till att motorcykeln blir lätt fram, och det är enkelt att lyfta framhjulet från backen när man vill eller måste det. Förr om åren körde man oftast med båda hjulen mestadels i backen, medan man dagens cirkusartister till trialförare ofta tar sig fram genom att hoppandes på bakhjulet flytta sig från ett hinder till ett annat.
Under provkörningen av 4Ride gav jag mig på branta stigar och bergspartier med olika svårighetsgrader. Jag blev förvånad och samtidigt imponerad över greppet hos däcken och den starka, fina motorn. Det är bara hänga framåt och fortsätta klättringen uppför. Jättehäftig känsla att ganska lätt klättra uppför kraftiga branter.
Det blev även en del körning på grus- och asfaltsvägar. Transportkörning genom byar och där jag fick tillfälle att njuta av den fina utsikten. Då kände jag även på femmans växel och gav en hel del gas med lagom motorvarv. Då visade hastighetsmätaren mellan 65-70 kilometer i timmen, vilket känns helt okej. Det går att köra lite snabbare, men då får man varva på bra, och det känns inte längre särskilt trevligt.
Personligen saknar jag elstart. Dessutom känns det lite udda med sidostödet på höger sida. Bensintankens 4,4 liter är visserligen inte särskilt mycket att hurra för med traditionella motorcykelmått mätt, men är betydligt mer än vad som normalt brukar erbjudas hos en trialhoj, och räcker för en helt okej sväng. Honda själva menar att det räcker för åtminstone 12 mils körning.
För 79.900 kronor får du en lättkörd, rolig och mysig lek/äventyrshoj. En gatanpassad trialhoj som erbjuder bra komfort. Den är även tyst, vilket är skönt, och bra på många sätt. 4Ride är helt enkelt en mysig motorcykel för dig som inte vill låta något hindra din framfart under de där sköna söndagsturerna.