BMW S1000RR var en revolutionerande sportmotorcykel när den först lanserades år 2009. Nu, fem år senare, tar den ett rejält kliv framåt igen. Och det är inte bara ny design det handlar om, utan även mer muskler och lägre vikt. Bland annat. Nu har modellen pressats på Monteblanco vid spanska Sevilla. Här kan du läsa den första provkörningen av den ultrahäftiga modellen…

Under hösten 2009 var Fastbikes.se på plats då BMW visade upp BMW S1000RR för första gången. Några veckor senare begav vi oss till Portimao-banan i Portugal och kunde kort därefter presentera den första provkörningen av modellen. Då lät det så här: ”Nu har jag även provkört den, och jag kan avslöja att jag gjorde det med ett brett leende på mina läppar. Under alla mina år som motorjournalist och motorcyklist har jag aldrig förr kört en så sofistikerad sportmotorcykel som samtidigt erbjuder enormt mycket kraft och körglädje. Låt mig presentera Sveriges första provkörning av BMW S1000RR.”

P90165931

Inför 2015 har BMW S1000RR uppdaterats kraftigt. Bland annat har modellen fått ny design, där varje liten detalj, hela vägen från bak till front, har modifierats på ett eller annat vis.  Strålkastaren har fått en mer balanserad utstrålning än tidigare. Asymmetrin hos den delade fronten har minskats och strålkastarpositionerna modifierats. Hela frontpartiet är lättare, tydligare och mer dynamiskt. Den nya motorspoilern är längre, vilket understryker de dynamiska linjerna hos designen som helhet. Detta gäller även för det nya kåpglaset och den nya bakdelen.

P90165943

Nya S 1000 RR har en toppeffekt på 199 hästkrafter, vilket är sex hästkrafter fler än sin föregångare. Men högre toppeffekt är inte allt. Med en vikt på 204 kilogram, inklusive ABS och antispinn, är modellen även cirka fyra kilogram lättare än tidigare versionen. Samtidigt har modellen fått nytt elsystem, lättare batteri, ny ramstruktur, nydesignat avgassystem utan främre ljuddämpare samt ny motorinställning för ökat vridmoment, förbättrad effektkurva och många andra optimerade detaljer.

P90165926

Hos chassit finner vi bland annat brantare styrvinkel, längre hjulbas, lägre svingarms-rotationscentrum, kortare gaffelutstick, bredare styre och en lättare bakdel. Styrvinkeln har ökats från 66° till 66,5°. Samtidigt har svingarmens rotationscentrum sänkts med 3 millimeter, hjulbasen förlängts med 8 millimeter till 1425 millimeter, försprånget förkortas med 1,5 mm till 96,5 mm, gaffelutsticket förkortas med 6 millimeter och vardera styrdel breddats med 5 mm.

P90166824

Den nya fjädringsgeometrin är utvecklat för att ge en bättre känsla för fronten. Det bidrar också till ökad smidighet, ökat bakhjulsgrepp och mer feedback från bakhjulet.

P90161960

Vidare har de elektroniska fjädringskomponenterna (DDC) och antispinnsystemet (DTC) fått ny grundinställning, precis som fjädringen i övrigt. Detta ger kraftigt förbättrad markkontakt och bättre feedback till föraren. Med Shift Assistant Pro är det möjligt att växla upp och ner utan koppling, samtidigt som gasreglaget ”e-gas” bidrar till en mer exakt och direkt gaskontroll, med sin 100-procentiga elektronisk reglering av gasspjällen.

P90161959

Den elektroniska styrningen av bränsletillförseln innebär att de relevanta gasspjällen drivs mycket mer direkt än tidigare. Det här ride-by-wire-systemet gör det möjligt för föraren att styra gasen på ett mer avstämt vis än tidigare. Dessutom är det precis som BMW påpekar fysiskt lättare att manövrera gasreglaget eftersom det inte finns någon mekanisk överföring.

P90162370

Manövreringen av dessa nya funktioner sker via den nydesignade instrumentpanelen, som kan anpassas till den specifika typen av användningsområde.

Samtidigt som den nya motorn har fått sex hästkrafter fler än föregångaren, och nu erbjuder imponerande 199 hästkrafter som bäst vid 13 500 varv per minut. Samtidigt har vridmomentet ökat med 2-5 Newtonmeter och effektkurvan förbättrats från 4 500 varv/minut. Nu erbjuds som mest 113 Newtonmeter vridmoment vid 10500 varv per minut.

 P90161956

Spjällventilerna är elektroniskt manövrerade med hjälp av den nya servomotorstyrda gasreglertekniken. Andra nya funktioner: motorns mjukvara, topplock och insugningsrörens geometri.

Den nya bakre ljuddämparen, med dubbla flöden, sägs bidra till ökat vridmoment inom det lägre varvtalsområdet samt en förbättring av laddningscykeln. Detta ska även minska avgasmottrycket för ökad effekt. Allt som allt gör det nya avgassystemet, utan främre ljuddämpare, att motorcykelns vikt minskar med tre kilogram.

P90161939

DDC är en elektronisk styrenhet som justerar fjädringen helt automatiskt till den rådande situationen. Varje 10 millisekunders intervall bearbetar DDC-styrenheten en mängd information såsom dragkraft, lutning och feedback från fjädringen. Detta borgar i sin tur för att S 1000 RR alltid har den optimala inställningen vad gäller kompression- och returdämpning under alla lägen.

P90161973

Shift Assistant Pro gör det möjligt att växla upp och ner utan att använda kopplingen. Detta tillval ger många fördelar: Exempelvis kan du lämna handen på styret vid inbromsning eftersom den inte behöver flyttas för att manövrera kopplingen. Vidare är det betydligt mindre lastförändringar som påverkar bakhjulet, vilket ger bättre riktningsstabilitet. Som pricken över i reduceras växlingstiden.

P90162157

Nya S1000RR kommer med Race-ABS (semi-integrerad) samt automatisk stabilitetskontroll (ASC) som standard. Tillsammans med tillvalet ”Pro Riding Mode”, kan den även utrustas med Dynamic Traction Control (DTC) inklusive lutningsgivare och precisions-kalibrering. Samtliga övervakningssystem har uppdaterats och förbättras ytterligare när det gäller precision och egenskaper.

P90161957

Körprogrammen Rain, Sport och Race med ABS och ASC är standard hos nya S 1000 RR. Som nya tillval finns även Slick och ”User”.

P90165942

Slick-läget är ännu mer banorienterat än Race-läget men baseras fortfarande på fördefinierade inställningar, medan ”User-läget” möjliggör fritt anpassade inställningar för motorkaraktär, Race ABS, DTC och DDC. Och alla dessa inställningar är bara ett knapptryck bort. Exempelvis går det snabbt och enkelt att justera antispinnsystemet DTC, från läge 7 (systemet som mest aktivt) till -7 (systemet tillåter mer däckspinn).

P90162326

S1000RR kommer även med farthållare som tillval, något som möjligtvis kommer att göra det lättare att hålla fartbegränsningarna under transportkörningar…

P90162340

Instrumentpanelen hos nya S 1000 RR är ny och erbjuder ännu tydligare visning av valda inställningar samt aktuell körhastighet och motorvarvtal. Dessa är några av informationen och funktioner som kan läsas och ställas in av föraren: inställningar för DDC och bankörning, lutning, DTC, varvtid och varvsträcka, varv-vis hastighet, aktivt körläge, växlingar per varv och mycket mer därtill.

P90162162

Modellen som vi får provköra är kittad med såväl DTC, DDC och Quickshifter. 

 

”Race Package” inkluderar DTC, farthållare och körläget ”Pro” som i sin tur har två val: ”Slick” och anpassningsbara ”User” och där starthjälpen ”Launch Control” och fartbegränsaren ”Pit Lane Speed limiter” ingår.

”Dynamic Package” innehåller dynamiska fjädringssystemet DDC, växelassistenten HP Gear Shift Assist Pro, värmehandtag, LED-blinkers).

 

P90165918

Förutom alla designmässiga och tekniska förändringar är optimerad körkänsla något av hjärtefrågan för årets S1000RR. Den har helt enkelt blivit mer lättkörd, och detta trots en muskulösare motor. Redan när vi provkörde den första versionen av S1000RR blev vi imponerade över hur pass lätt det var att hantera alla dessa hästkrafter, även då motorcykeln pressades till det yttersta. Och när vi pressar järnet här på Monteblancobanan får antispinnsystemet DTC jobba frenetiskt samtidigt som framhjulet mer än gärna sticker till väders då jag ger gas ut ur böjarna på tvåans eller treans växel.

P90165883

Och apropå växlar. Med tillvalet ”Gear Shift Assist Pro” går det att växla såväl upp som ner utan att använda kopplingen, och efter att jag glider ut ur depån rör jag inte kopplingen mer under bankörningen. Medan uppväxlingar sker lätt och smidigt med ett lätt tryck på växelspaken, krävs aningen mer tryck för nedväxlingar. Till en början känns det lite märkligt, men tämligen snabbt har jag vant mig, för att kort därefter vara beroende av detta fantastiska system.

P90162212

Motorn öser ur sig kraft, och accelerationen är minst sagt kraftig samtidigt som körningen ändå upplevs som tämligen odramatisk. Men utan att vara tråkig på något vis. Och när det kommer till snabba manövrar, som då det gäller att snabbt skifta från vänster till höger, så pass snabbt att jag knappt hänger med själv, följer motorcykeln med utan minsta protest. Här var även tidigare modellen ruskigt bra, men till 2015 har den tyska sportmaskinen blivit ännu skarpare. Även då jag klantar till det och räddar situationen i sista stund tvekar inte S1000RR det minsta, och sekunden senare är jag på rätt spår igen.

P90165943

Det jag försöker säga är att den här motorcykeln svänger exakt och självklart oavsett om det handlar om en kurva av tajtare eller vidare modell. Något annat som imponerar på mig, minst sagt, är samverkan mellan de olika systemen. Som då jag bromsar för allt vad jag vågar och lite till efter den längsta rakan. Först och främst känns det tryggt med Race ABS, som ser till att jag inte låser något av hjulen utav misstag. Och med tanke på hur fantastiskt effektiva bromsarna är så är det inte särskilt ”svårt” att bromsa stopp på hjulen med ABS-systemet urkopplat.

P90165886

Som pricken över i kliver dämpningssystemet DDC in och styvar upp fronten en aning, vilket gör att chassit känns neutralt och körningen så pass trygg och lugn att jag kan koncentrera mig till fullo på att få till bästa spårvalet. Trots att hastigheten inför böjen var en bra bit över 200 kilometer i timmen kändes den häftiga inbromsningen och den följande kurvtagningen i stort sett helt odramatisk, och varje gång försökte jag flytta bromspunkten aningen längre fram…

P90165899

Med dagens avancerade teknik och extremt hårda konkurrens är det givetvis inte enkelt att toppa och göra en redan högst kompetent sportmotorcykel ännu bättre. Men i det här fallet är det precis vad BMW har lyckats med. Och med rätt förare bakom styret så finns det nog inte många begränsningar för hur långt det kan räcka i tävlings-sammanhang. För dig som gillar bankörning är det här en potent vuxenleksak som lär tillfredsställa även den mest krävande förare, och tillhör du kategorin som nöjer dig med att njuta av härlig landsvägskörning så lär du inte heller bli besviken…

P90165936

LÄNK: MER FAKTA OM BMW S1000RR