För andra året på rad har den internationella presslanseringen av de senaste modellerna från Husqvarna ägt rum på svensk mark. Jörgen ”Gson” Gustafsson har provkört det blå-gula-märkets motocrossmaskiner.
Husqvarnas Motocross-modeller 2015
Motocross-modellernas (liksom enduromaskinerna) förarergonomi är i stort sett oförändrade mot föregående år. Ett nytt Neken-styre (som även tillverkar Renthal) sitter på plats med exakt samma utformning som 2014 års styre. Intressant är att sadlarna hos motocrossmaskinerna har samma endurostuk som förra året, men där sadelöverdraget nu erbjuder bättre grepp och håller dig som förare bättre på plats. Medan standardsadeln hos motocrossmaskinerna inte skiljer sig från enduromodellerna, kan det vara intressant att känna till att andra alternativ finns i Husqvarnas tillbehörsprogram…
Motorerna hos motocrosscyklar har inte genomgått några större förändringar inför 2015. Tvåtaktarna har fått en reviderad effektventil, som öppnar upp vid 200 varv tidigare än 2014 års version. Detta har skapat en mer lätthanterlig effektkurva som erbjuder gott om vridmoment på låga varv, och mer kraft hos såväl mellanregistret som på topp. Alla TC och FC-modeller - förutom TC85 och TC125 – kommer som standard med en styrmonterad mappomställare. Med den går det snabbt och enkelt att skifta mellan de två olika tändkurvorna.
Viktiga förändringar för 2015 är en ny 4Cs WP-framgaffel med förbättrad dämpning, speciellt designad för motocross. Vidare finner vi en ny stötdämpare med 4 millimeter mer slaglängd, ny grundinställning, förbättrad länkage-geometri och en ny 22 millimeters framaxel som minskar den ofjädrade vikten och säkerställer optimala fjädrings- och köregenskaper. Nytt Neken-styre och styrskydd är andra nyheter. FC250 och FC350 har också fått en uppdaterad koppling med ny typ av fjädrar och kopplingskorg medan TC85 har fått en lättare svingarm. Nya gaffelskydd ska vara lättare att underhålla och byta ut. Dessutom sitter nya tåligare handskydd på plats. Slutligen har motocrossmaskinerna fått ny grafik – som gör att skiljer sig lite mer från Enduromodellerna.
FC250 - 79.500 Kronor
Motocrossbanan för provkörningen erbjöd djup och mjuk sand vilket gav oss perfekta förutsättningar för att bland annat utvärdera motorstyrkan hos FC 250. Den här motocrossmaskinen gör sig bäst när motorn varvas rejält. För att gasa tills varvtalsstoppet kliver in och hejdar vidare varvtalshöjning gäller att du gasar betydligt mer än vad man skulle kunna tro är nyttigt för motorn. Men genom att gasa det där lilla extra så kommer en rejäl fartökning och snabbare varvtider som ett brev på posten (fast i det här fallet kommer belöningen omedelbart). WP:s 4Cs-fjädring gör ett fantastiskt bra jobb, och hjälper till så att motorcykeln inte dyker allt för långt ner i den mjuka sanden.
Stötdämparens slaglängd är 4 mm längre än tidigare för att matcha det reviderade länkaget som har ny geometri. Utväxlingen hos stötdämparen har nu en mer linjär kurva, som ska bidra till bättre helhetskontroll. CSS-kopplingen (Coil Steel Sping) har fått en lättare kopplingskorg av stål med ett integrerat primärdrev. Enduro-motsvarigheten, FE 250, har en DDS-koppling (damped diaphragm steel), med en diafragma-fjäder (istället för flera stålfjädrar) med gummidämpare för en mer progressiv och mjukare funktion.
Rakt igenom är FC250 en extremt potent och mycket bra motocrossmaskin. Under den här provkörningen är det den här maskinen som är favoriten på banan, även om FC350 och FC450 visserligen erbjuder mer motorstyrka. Motorn är stark och pushar på bra även i den mjuka sanden. Suveränt med det nya sadelöverdraget som ger bra körkänsla. Överlag fungerar bromsar, koppling, växellådan, och allt annat mycket bra. Det enda minuset är på det personliga planet där ett par tunnare gummihandtag står på önskelistan.
LÄNK: MER FAKTA OM HUSQVARNA FC250 - 2015
FC350 - 81.900 Kronor
En starkare variant av FC250. Med sin 54 hästkrafter starka fyrtaktsmotor, som inte är mycket större eller tyngre än motorn hos FC250, erbjuder FC350 450-prestanda i ett 250-chassi. I motocrossbanans tunga, djupa sand, har jag rejält skoj med FC350, och drar nytta av att den är starkare än FC250 samtidigt som den upplevs som smidigare än FC450.
Motorn är med dubbla överliggande kamaxlar (DOHC), precis som FC250, till skillnad från FC450 där motorn är med enkel överliggande kamaxel (OCH). I övrigt har FC530 fått samma uppdateringar som FC250, med sin uppdaterade CSS-koppling som. FC50 delar även fjädring, bromsar, elstart och hydrauliskt manövrerad koppling. Däremot är bakramen av glasfiberförstärkt polyamid.
Det är helt enkelt en motocrossmaskin som är smidigare än FC450 men starkare än FC250. Ett perfekt mellanting som är snabb i de flesta lägen. Däremot blir den lite mer krävande än dess mindre syskon, vilket gör att du som förare blir tröttare i ett tidigare skede än då du exempelvis kör FC250. När motorvarvet närmar sig 13.000 rpm gäller det att du håller i dig, för nu bär det iväg, och det med rejäl fart. Om du tycker att motorn är lite väl hetsig så kan det vara intressant att känna till att det finns en styrmonterad omställare med vilken det går att välja mellan olika motorprogram, och på så vis anpassa motorkaraktär till vad som passar bäst för körstil och banförhållanden.
Totalintrycket är att det här är en mycket fin och trevlig motocrossmaskin, utan några anmärkningsvärda svagheter eller brister. Även här står ett par tunnare gummihandtag på önskelistan.
LÄNK: MER FAKTA OM HUSQVARNA FC350 - 2015
FC450 - 83.900 Kronor
Då banan är nydragen, slät och fin, som den var i början av provkörningen, går det att köra mycket snabbt med FC450. Banan är lättkörd, det är mycket drag i motorn, man kan ta det lugnt i böjarna för att sedan ge järnet på rakorna. När banan är lite gropigare är det inte lika roligt med FC450 längre, utan då är det betydligt tacksammare att köra FC250.
Totalt sett påminner FC250 och FC350 mer om varandra medan FC450 känns mer som en ”stor 500:a”. Alla dessa motocrossmaskiner är mycket potenta och kompetenta som motocrossmaskiner. Som du kanske redan lagt märke till finns det inga allvarliga fel eller brister att anmärka på. Vilken modell som just du väljer i slutända, och som kanske blir din favorit, beror till stor del på hur du är skapt. Vad har du själv för krav på motorcykeln? Är du lång eller kort, lätt eller tung? Hur ser din körstil ut, och på vilken nivå är du som förare?
LÄNK: MER FAKTA OM HUSQVARNA FC450 - 2015
TC125 - 67.900 Kronor
Den här lilla rappa och smidiga tvåtaktscrossen har fått i stort sett samma uppdateringar som sina större modell-syskon. Även här finner vi en ny typ av WP-framgaffel av 4Cs-modell med förbättrad dämpning, som är speciellt designad för motocross. Vidare finner vi en ny stötdämpare med 4 millimeter mer slaglängd, ny grundinställning, förbättrad länkage-geometri och en ny 22 millimeters framaxel som minskar den ofjädrade vikten och säkerställer optimala fjädrings- och köregenskaper. Nytt Neken-styre och styrskydd är andra nyheter. De nya gaffelskydden uppges vara lättare att underhålla och byta ut. Dessutom sitter nya tåligare handskydd på plats.
Kolven från Vertex och dess kolvringar är av ett nytt material, och har optimerats för mer motorstyrka och bättre hållbarhet. Den kompakta tvåtaktaren erbjuder en sofistikerad effektventil för maximalt med kraft över hela dess varvtalsregister. Vidare sitter en ny typ av Reed-ventiler från Boyesen på plats, för optimal motorprestanda. Dessutom har motorn fått en ny tändkurva. Tillsammans med den nya fyrkammar-framgaffeln är resultatet en märkbart mycket mer lättkörd och snabbare motocrossmaskin än tidigare. En redan förvånansvärt stark 125:a har blivit ännu starkare och framförallt märks detta på låga varvtal. Motorn uppges erbjuda över 39 hästkrafter på topp.
Skulle du vilja anpassa fjädringen erbjuds mängder av justeringsmöjligheter. Bland annat sitter justeringen för framgaffeln lättåtkomligt i ovankant. Där vänsterbenets röda ratt reglerar returdämpningen och kompressionsdämpningen justeras med det vita reglaget på högerbenet. Bra där!
Den nya WP-stötdämparen har en ny grundinställning som ska matcha geometriförändringen hos det nya länkaget. Stötdämparen har även fått 4 millimeter längre slaglängd än tidigare, till förmån för bättre hanterbarhet och dämpningsfunktion.
Allt bara fungerar så som vi vill att det ska: växlarna fungerar perfekt, bromsar är lättdoserade och effektiva, kopplingen exakt och lättmanövrerad samtidigt som fjädringen sväljer ojämnheter, såväl stora som små med bravur. Förarergonomin är fullvuxen och motorcykeln upplevs inte som liten, även för en fullvuxen person som väger över 80 kilogram.
Totalt sett har TC125 påkostade och väl utvalda komponenter rakt igenom, och är redo för racing direkt ur kartong.
LÄNK: MER FAKTA OM HUSQVARNA TC125 - 2015
TC250 - 74.900 Kronor
Inför 2015 års säsong har TC250, precis som flera av sina syskon, uppdaterats med en ny 4Cs WP-framgaffel med förbättrad dämpning, speciellt designad för motocross. Vidare finner vi en ny stötdämpare med 4 millimeter mer slaglängd, ny grundinställning, förbättrad länkage-geometri och en ny 22 millimeters framaxel som minskar den ofjädrade vikten och säkerställer optimala fjädrings- och köregenskaper. Nytt Neken-styre och styrskydd är andra nyheter.
Liksom TC125 har även TC250 fått en reviderad effektventil, som öppnar upp 200 varv tidigare än 2014 års version. Detta har skapat en mer lätthanterlig effektkurva som erbjuder gott om vridmoment på låga varv, för att sedan leverera gott om kraft genom mellan och toppregistret.
I mångt och mycket påminner den här om sitt mindre syskon, TC125. Den främsta skillnaden körmässigt beror på motorn, som i det här fallet är kännbart starkare över hela registret. På köpet får du lite råare gång med mer vibrationer.
TC250 har två olika tändkurvor, där det ena läget ger en mer städad motorkaraktär som passar bäst för exempelvis hala banor medan andra fulleffekts-läget lämpar sig bättre då du vill få ut det mesta motorn har att erbjuda.
Chassimässigt är upplevelsen i stort sett identisk med TC125, där den största skillnaden är att markfrigången är 395 millimeter hos TC125 och 10 millimeter lägre för TC250. Dessutom är hjulbasen hos TC125 1480 millimeter medan den mäter 1495 millimeter hos TC250. Viktmässigt väger TC250 in på 97,4 kilogram medan TC125 väger 91,9 kilogram. I övrigt är modellerna identiska chassimässigt.
Den stora skillnaden körmässigt beror på motorn, som i det här fallet är starkare över hela registret, den är även lite råare gång med mer vibrationer. Till skillnad mot TC125 har TC250 även två olika tändkurvor att välja mellan (med hjälp av det styrmonterade reglaget), där det ena läget passar bäst för exempelvis kladdiga, hala banor medan andra fulleffekts-läget då du vill få ut det mesta motorn har att erbjuda.
Kraften hos TC250 är inte någon överraskning, men ett mycket bra alternativ för dig som vill köra tvåtaktare. Precis som TC125 erbjuds bra körställning, bra fjädring som sväljer alla ojämnheter på ett föredömligt vis, härlig hydrauliskt manövrerad koppling från Magura (TC250 har en DDS-koppling, med en diafragmafjäder istället för 5-6 konventionella kopplingsfjädrar, medan TC125 har en "konventionell" koppling med flera stålfjädrar). I båda fallen sker manövreringen hydrauliskt.