BMW:s nya nakna retromaskin R Nine T är en slags jubileumsmaskin för att fira 90 år av BMW:s motorcyklar. Bakom modellens design står bland annat mästerbyggaren Roland Sands och BMW:s egna superdesigner Ola Stenegärd från Gotland och resultatet är den här läckerbiten. Nu kan du läsa provkörningen av R Nine T här…

Under årens lopp har jag kört och sett otaliga motorcyklar, men få motorcyklar inom detta segment har attraherat mig som R Nine T gör. Men vad är det då egentligen för motorcykel och i vilket fack ska jag placera denna motorcykel. Faktum är att den nog egentligen går att placera i flera olika fack om man nu måste, personligen anser jag att det är en tekniskt modern nakenmodell med retrostuk som samtidigt kan klassas som en custom-maskin.

DSC 4747

Bakom modellen står enormt mycket arbete med mycket känslor involverat, och för dig som vill veta mer om just detta, kan jag rekommendera att kolla in filmen där jag får mig ett snack med Ola Stenegärd, som förklarar mycket kring arbetet med att skapa denna modell. Och BMW har inte sparat på krutet när det gäller möjligheterna att på enkelt vis kunna anpassa modellen efter eget tycke och smak.

P90135060

Hjärtat är en luft- och oljekyld tvåcylindrig boxermotor på 1170 kubikcentimeter med med elektronisk bränsleinsprutning, och dubbla kamaxlar och fyra ventiler på cylinder. Maxeffekten uppges till 110 hästkrafter vid 7500 varv per minut och maximalt vridmoment anges till 119 Newtonmeter vid 6000 varv per minut. Kopplingen är av torr och enkelskivig modell med hydraulisk manövrering och växellådan sexstegad med snedskurna drev.

DSC 4790

Motorkraften överförs sedan till bakhjulet via kardan där svingarmen är utformad på ett sådant sätt att ett 17-tumshjul med en bredd på 6 tum kan monteras i stället för det standardmonterade 5,5 -tums breda hjulet som är standard.

Och behöver jag nämna att R NineT bjuder på en hel del körglädje. Med en härlig acceleration där känslan av fart och fläkt förstärks av det nakna stuket och den upprätta körställningen. Inledningsvis kändes det lite udda, där sadeln och tanken är i stort sett i samma nivå, och det vid aktiv körning kan kännas som om man kör sittandes på tanken. Men efter att jag funnit mig till rätta är körningen en enda stor njutning, och det dröjer inte länge förens jag inser hur extremt lättkörd och smidig denna maskin är, på såväl välkurvade småvägar som då jag besöker Sveriges huvudstad och tråcklar mig fram i den täta rusningstrafiken. Jag stortrivs.

DSC 4757

Stålrörsramen som utvecklats speciellt för NineT införlivar boxermotorn som en bärande enhet. Ramens grundläggande konstruktion består av en främre ramsektion med integrerat styrhuvud och en bakre del med svingarmsinfästning.

DSC 4955

Telelever-gaffeln som normalt brukar monteras på boxermodeller från BMW Motorrad har hos BMW R NineT ersatts med en upp-och-ner-vänd teleskopgaffel "lånad" från sportmaskinen S1000RR.

Stötdämparen bak erbjuder justering av såväl fjäderförspänning (via en ratt) och returdämpning. Fjädringsvägen är 120 millimeter fram och 135 millimeter bak, och komforten är bra samtidigt som fjädringens grundinställning känns sportigt fast.

DSC 4754

Jag vet inte vad just du fastnar för och som du tycker är mest iögonfallande med det här konststycket, men jag gissar på att många med mig fastnar för de snygga trådekrade hjulen, där vi bland annat finner dubbla 320-millimeters bromsskivor fram tillsammans med de läckra radiellt monterade fyrkolvs bromsoken. Behöver jag påpeka att ABS är standard och att bromsresurserna är minst sagt häftiga. Eller som Mikael Samuelsson påpekar efter att ha provkört modellen under några dagar, bromsarna är sjukt bra…

DSC 4786

Andra detaljer som fångar uppmärksamheten är den runda strålkastaren, som toppats med BMW-emblemet mitt i centrum, och den diskreta instrumenteringen som bland annat erbjuder växelindikator. Bra!

DSC 4775

Som pricken över i har modellen förädlats med styrdämpare och en snyggt stukad bensintank av aluminium som omsorgsfullt borstats för hand och rymmer 18 liter bensin. Modellen är dessutom kittad med ett par läckra ljuddämpare från Akrapovic som erbjuder förvånansvärt mycket skönsång för att vara av standardmodell. Jag är ingen påhejare av vilt brölande motorcyklar, men i det här fallet anser jag att ljudet som sprider sig ur de lågt placerade piporna är fullständigt underbart, och den som säger något annat bör uppsöka en öronläkare eller börja knapra anti-sur-gubbe/kärring- medicin å det snaraste...

DSC 4886

Som jag nämnt tidigare har modellen konstruerats för att enkelt kunna personifieras på alla tänkbara sätt och vis. Bakramen är konstruerad så att den kan demonteras med passagerarpinnar och allt, och därmed förvandla R Nine T till en tuff solomaskin. Det går till och med att välja ett läge där den blir helt naken baktill, och så kan man ju montera en 6-tumsfälg bak för extra häftigt stuk. Även elsystemet är specialtillverkat för att underlätta personlig anpassning, med exempelvis installation av alternativa elektriska komponenter, såsom strålkastare eller blinkers.

DSC 4777

I BMW:s omfattande tillbehörssortiment finner vi bland annat solosadel, tankväska, bagageväska, LED-blinkers, olika Akrapovic-avgassystem med högt eller lågt placerade (som i det här fallet) ljuddämpare, värmehandtag och cylinderskydd i aluminium.

Summa summarum är R Nine T en sexig nakenmodell som spelar an på en sträng som ingen annan motorcykel gjort tidigare, i alla fall inte hos mig…

P90135108

Precis som BMW påpekar i sin marknadsföring för modellen, det spelar ingen roll om du ”normalt” kör en offroad- sport – eller någon annan slags motorcykel. Det finns alltid plats för en R Nine T i garaget… Jag är beredd att hålla med till fullo. Om det är någon modell som jag faktiskt tycker att du ska provköra i sommar så är det den här. Den kanske inte kommer att tillfredsställa dig som är ute efter de häftigaste adrenalinkickarna, men sannolikt väcka och sätta fart på några helt andra känslor som du lyckats gömma djupt inom dig själv.

DSC 4789

Det här är motorcykelkonst av högsta klass, visserligen gör det att designen ibland norpar en hel del på funktionen. Exempelvis är backspeglarna snygga, men minsta laget för att erbjuda en tillfredställande bakåtsikt sett ur ett trafiksäkerhets-perspektiv. Men nu snackar vi petitesser, och inte något som jag egentligen vill att BMW ska ändra på. Dessutom kan känsliga personer säkerligen anse det vara störande att instrumenteringen blir lite otydlig till följd av vibrationer från motorn på vissa varvtal.

DSC 4858

BMW R Nine T är en motorcykel som jag personligen kan sitta och bara studera och vila ögonen på en längre stund, för att en stund senare njuta av att köra med i betydligt lägre tempo än vad jag annars brukar gilla att göra. Samtidigt ska jag erkänna att det känns extremt skoj när man sitter bakom styret på den här och säkerligen förvånar en och annan sportbils-/motorcykel-förare då det är dags att accelerera iväg när trafikljuset växlar från rött till grönt. Vridmomentet känns underbart.

Det är med en ovanligt tung känsla inombords som jag lämnar ifrån mig BMW R Nine T, efter att ha lyckats förhala detta ögonblick ett par dagar…

KLICKA HÄR FÖR MER FAKTA OCH INFORMATION OM BMW R NINE T...