Husqvarna, med sin 110-åriga historia som motorcykeltillverkare, och pionjärer inom motocross, är nu fullt fokuserade på att bli klassledande inom såväl enduro som motocross. Häromdagen kunde vi presentera världens första provkörning av 2014 års enduromodeller från Husqvarna. Nu har turen kommit till de nya, vit-blå-gula motocrossmaskinerna, som Jörgen "Gson" Gustafsson" utvärderat på Uddevallas GP-bana.
I lördags ägde världspremiären för Husqvarnas nya modellprogram rum vid Stenungssund på den svenska västkusten. Dagen efter begav vi oss, tillsammans med testförare och journalister från världens alla hörn till Uddevalla för att provköra de nya enduro- och motocrossmaskinerna. Under onsdagen publicerade Fastbikes.se världens första provkörning av enduromodellerna. Nu är det dags för Jörgen "Gson" Gustafsson" att dela med sig av sina intryck från provkörningen av Husqvarnas nya motocrossmaskiner (förutom TC85).
I och med flytten från Italien till KTM:s högborg i Österrikiska Mattighofen, presenterar Husqvarna en helt ny serie av motocrossmaskiner inför 2014 års säsong. Det råder ingen tvekan om att Husqvarna satsar stenhårt på att bli en faktor att räkna med inom enduro- och motocrossracingen. Under 2014 kommer vi få se fabriksteam i både MX1, MX2 och Enduro-VM.
Det första du antagligen lägger märke till då du kollar in de nya Husqvarnorna är de nya vita plastdetaljerna med den blå-gula dekoren. I övrigt är det säkert en och annan som känner igen många detaljer från KTM:s motocrossmaskiner. Men under ytan döljer sig en del nyheter som skiljer Husqvarnas motocrossmodeller från allt annat på marknaden.
Minsta tvåtaktsmodellen i motocrossprogrammet, TC85, finns som låghjuling med 17/14-tums hjul och 855 millimeters sadelhöjd eller höghjuling med 19/16-tums hjul och en sadelhöjd på 890 millimeter. Vidare erbjuds tvåtaktsmodellerna TC125 och TC250. Fyrtaktsmodellerna i motocrossprogrammet från Husqvarna utgörs av FC250, FC350 och FC450. För den som vill delta i det nya Europeiska mästerskapet för 300-kubiks 2-taktare finns ett passande 300-kit för TC250 i tillbehörsprogrammet "Husky Power".
Medan TC85 har en traditionella bakram av aluminium har övriga motocrossmaskiner fått en helt ny bakram av plast, något som vi tidigare inte sett inom detta segment. En av dess främsta styrkor är att den är flexibel och i de flesta fall hoppar tillbaka till ursprungsläget efter en marksyning. Dessutom ger den ett bra skydd mot såväl luftburk som batteri (hos fyrtaktsmodellerna) och elektriska komponenter.
Andra höjdpunkter för Husqvarnas motocrossmodeller för 2014 är den helt nya ramdesignen, som optimerats för låg vikt och en mix mellan god stabilitet och viss flex. Ramen är konstruerad av krom-molly-stålrör. Svingarmen är gjuten i ett enda stycke aluminium. På fjädringssidan finner vi fullt justerbara WP-komponenter. Fram finner vi en 48 millimeters USD Closed Cartridge-gaffel (43 millimeter hos TC85) tillsammans med CNC-frästa gaffelkronor. Medan TC85 är med PDS-dämpare utan separat länkage, är övriga motocrossmaskiner från Husqvarna med länkage-system och WP-Monoshock-dämpare (med justering för både låg- och högfarts kompressionsdämpning, returdämpning och fjäderförspänning).
Medan tvåtaktsmodellerna har förgasare (Keihin) och kickstart är fyrtakts-crossarna med elektrisk bränsleinsprutning (Keihin) och elstart (och ingen kick finns). Vidare har TC250, och fyrtaktsmodellerna två olika tändkurvor som går att välja mellan genom att byta läge på en kontakt. I tillbehörsprogrammet "Husky Power" finns även ett styrmonterat reglage, något som vi gärna hade sett som standardutrustning.
Nedan finner du en utvärdering av TC125, TC250, FC250, FC350 och FC450.
HUSQVARNAS HISTORIA I KORTHET
|
TC125 -67.063 kronor
Motorn, med sina nyutvecklade reed-ventiler från Boyesen, är förvånansvärt stark, och uppges erbjuda 39 hästkrafter på topp. Det är ingen direkt kick på effektkurvan, utan den har en fint linjär kurva. Den har fina komponenter rakt igenom och den är superlättkörd. Rent generellt blir 125:orna bara bättre och bättre, så du som inte kört en 125:a på länge bör prova... Den sexstegade växellådan fungerar perfekt och har en bra utväxling, men är lite hårdväxlad och det kan vara lite trögt att skifta växlarna. Det är en racingmaskin rakt ut från lådan, allt är bra och pallar även med en person som väger över 80 kilogram utan problem.
Förarergonomin är fullvuxen och motorcykeln upplevs inte som liten, även om den känns fantastiskt smidig och lätt. Bromsarna är riktigt effektiva och det räcker gott med ett finger på frambromsens grepp. Likaså är den hydrauliskt manövrerade Magura-kopplingen fantastiskt lättjobbad och "mysigt" finavstämd. Det underlättar att "köra mycket på kopplingen".
När det gäller fjädringen så är en bra detalj att fjädringen bak är lite lägre, vilket gör att den blir lite kursstabilare än en som är högre. Så snart du blivit vän med den så känns den självklar in och ut ur böjar, och totalt sett.
TC250 – 73.419 kronor
Chassimässigt är upplevelsen i stort sett identisk med TC125, där den största skillnaden är att gaffelkronorna hos TC125 har en "offset" på 22 millimeter medan den hos TC250 är 20 millimeter, och markfrigången är 395 millimeter hos TC125 och 10 millimeter lägre för TC250. I övrigt är modellerna identiska chassimässigt.
Den stora skillnaden körmässigt beror på motorn, som i det här fallet är avsevärt starkare över hela registret. På köpet får du lite råare gång med mer vibrationer. TC250 har två olika tändkurvor, där det ena läget passar bäst för exempelvis kladdiga, hala banor medan andra fulleffekts-läget då du vill få ut det mesta motorn har att erbjuda. Kraften hos TC250 är inte någon överraskning, och den stora frågan är hur den kommer att mäta sig mot 450-kubiks fyrtaktare i racing. Annars är det ett mycket bra alternativ för dig som vill köra tvåtaktare.
I övrigt är upplevelsen mycket lik den hos TC125, vilket betyder bra körställning, bra fjädring som sväljer alla ojämnheter på ett föredömligt vis, härlig hydrauliskt manövrerad koppling från Magura (TC250 har en DDS-koppling, med en diafragmafjäder istället för 5-6 konventionella kopplingsfjädrar, medan TC125 har en "konventionell" koppling), lite kärv femstegad växellåda som bortsett från det fungerar perfekt. Här passar vi även på att nämna att det alltså inte är frågan om en krånglande, dålig, växellåda, utan bara frågan om att man måste vara lite mer bestämd än då man hanterar en typiskt japansk motsvarighet som ofta är smörigt mjuk. För dig som vill finns ett 300-kit i tilbehörprogrammet "Husky Power".
FC250 – 78.504 kronor
Det här är Husqvarnas nya utmanare i MX2. Upplevelsemässigt är fyrtaktscrossarna mycket lika tvåtaktarna. Däremot är fyrtaktarna aningen stadigare, vilket till viss del kan bero på dess 15 millimeter längre hjulbas (1495 +-10 mm). När det gäller att välja fyrtaktsmodell så är motoreffekten det som skiljer modellerna åt. I fallet med TC250 så uppges den erbjuda över 40 hästkrafter på topp, och där titanventilerna får röra på sig friskt då varvtalsstoppet kliver in först vid 14.000 varv. Hos samtliga fyrtaktscrossar finner vi, precis som hs TC250, två olika tändkurvor, en där effekten är aningen strypt och där andra läget betyder fulleffekt. Vill du ha ännu mer effekt är det läge att kolla närmare på TC350 eller TC450.
Den fullt justerbar WP-fjädringen har en mycket fint progressiv kurva, och sväljer bra vid såväl många upprepade mindre ojämnheter och landningar efter en flygtur utan att bottna. Även här är den femstegade växelådan lite kärv, men fungerar bortsett från det perfekt. Likaså är den hydrauliskt manövrerade Magura-kopplingen av DDS-modell, vilket betyder att den har en diafragmafjäder istället för 5-6 konventionella kopplingsfjädrar, vilket gjort en redan lättjobbad koppling ännu lättare att manövrera. Mycket bra!
FC350 – 81.047 kronor
Det här är den perfekta mixen mellan FC250 och FC450. Ett vinnarämne, som är betydligt lättare att handskas med än FC450, som med sina över 60 hästkrafter på topp är någon i hästväg. Den är samtidigt lika smidig att handskas med som FC250, även om den är cirka 2 kilogram tyngre.
Chassimässigt skiljer det sig inget åt, bortsett från att FC450 har fyra millimeter lägre markfrigång. WP-fjädringen är fullt justerbar med en grundinställning som erbjuder god komfort, och jobbar över hela sitt register utan vi lyckas få den att bottna en enda gång under provkörningen. Samtidigt är den tillräckligt "rapp" för att hjälpa hjulen att finna fäste även då underlaget är mycket ojämnt. Den svänger perfekt in och ur böjar av alla dess slag och känns trygg i luften.
FC450 – 82.954 kronor
Chassimässigt är FC450 identisk med sina två mindre fyrtaktssyskon, bortsett från markfrigången som är 371 millimeter, vilket är 4 millimeter lägre än hos FC250 och FC350. Den största skillnaden finner vi hos motorn som med sina över 60 hästkrafter på topp erbjuder effekt så att det räcker och blir över för de flesta banor och förare. Precis som hos sina mindre syskon finns två effektlägen, där det lägre passar bäst för dig som vill orka i längden, eller då underlaget är halt. Viktmässigt är modellen cirka 1 kilogram tyngre än FC350 och 3,5 kilogram tyngre än FC250, men i övrigt är det här en komplett racemaskin för dig som vill ha det värsta.
Om du bara lär dig att tygla hästarna kommer du finna att det här är en mycket smidig motocrossmaskin som stortrivs i såväl storhopp som i de tajta hårnålarna. Rakt igenom är modellen kittad med komponenter av högsta klass. Den hydrauliskt manövrerade Magura-kopplingen är av DDS-modell och föredömligt lättjobbad, vilket gör att du spar på muskelkraften hos vänsterhanden avsevärt. Återigen upplever vi att växellådan fungerar perfekt, men upplevs som lite rå, och du behöver vara bestämd (men inte hårdhänt) vid växlingarna.