Inför 2013 års säsong har spanska GasGas laddat stenhårt, och uppdaterat sitt redan potenta modellprogram med en del nyheter. Fastbikes.se har provkört 2013 års GasGas EC125R, som i standardutförande är kittad med en hel del godis och är betydligt starkare än man kan tro.
Inför årets säsong (2012) uppdaterades GasGas enduromaskiner rakt igenom, vilket bland annat resulterade i lägre vikt, och att modellerna blev mer lättkörda än någonsin tidigare, i synnerhet då det nalkas extremkörning i riktigt bökig terräng.
Samtidigt fick maskinerna helt nytt chassi med en ny ram av krom-molybden medan bakramen är en unik konstruktion av plast, där tre olika typer av material ska göra ramen hållfast och samtidigt tålig mot stötar och slag. Motorn fick samtidigt en helt ny koppling är mer lättjobbad och slittåligare än tidigare. Dessutom sägs den nya utformningen bidra till bättre kylning.
Inför 2013 års säsong har GASGAS EC125R fått en ny ramkonstruktion som är smalare framtill för att öka på styrutslaget ytterligare 6 grader för smidigare körning. Samtidigt har länkaget anpassats med fokus på bättre stabilitet och grepp. Samtidigt har det blivit lättare att komma åt att byta luftfiltret, samtidigt som cylindern modifierats till förmån för bättre vridmoment på botten- och mellanregistret.
Vidare har modellen fått en hel del annat godis, såsom: fullt justerbar 45 millimeters upp-och-ner-vänd framgaffel från Marzocchi, stötdämpare från Öhlins (S46), sexigt utformad expansionskammare, fälgar från Excel och Twinwall Renthal-styre.
Det första intrycket när jag ser den är att den ser väldigt "raceig" ut, med sina snygga slanka linjer. Den är ganska aggressiv i looken, och jag tycker att färgsättningen är snygg med mycket vitt. Något som sticker ut är ljuddämparen som fått en gammal hederlig factory-look, det var även många andra som kommenterade detta när de såg hojen för första gången.
Bortsett från att den inledningsvis vart sur i kylan som rådde provkörningsdagen till ära är den otroligt lättstartad, vilket givetvis är riktigt skönt. Den påminner mycket i ljudet och motorgången om en EXC från KTM, det är liksom i det stora hela samma bra känsla. Väl ute i skogen så blir jag imponerad över bottendraget, den är riktigt stark - även på låga varv, trots den lilla motorn.
När jag passerar genom riktigt steniga och stökiga partier så drar motorn jättefint på låga varv. Det kommer inga tjuvsläpp på stenar och sådant som man annars ofta kan få på 125:or på grund av att man måste varva dessa lite mer, men den här bara orkar och rullar på. Bra!
Den har fina egenskaper rakt igenom, är väldigt följsam och lättsvängd, och inga nervösa tendenser vid höga farter. När jag är ute och gasar på dom riktigt snabba partierna skulle jag visserligen vilja att den varvade ur lite mer, effektkurvan är jättefin upp till cirka 80 procent av registret, sedan saknar jag lite toppeffekt. Detta var dock något som jag endast märkte av på långa snabba partier. Men det är en Enduromaskin och passar kanon till det den är skapt för.
Den hydraulmanövrerade kopplingen levererade en väldigt fin känsla, den är lika exakt som en vanlig vajerkoppling. Faktum är att det nog är den bästa hydraulkoppling jag provkört på genom åren.
Bromsarna är exakta och tar riktigt bra, man behöver inte lägga jättemycket kraft på dem för att de ska bromsa.
Fjädringen är välbalanserad, jag tycker däremot att den kunde varit lite mjukare i början både fram och bak (första halva slaget), så stötarna från exempelvis de små rötterna försvinner lite bättre. Jag körde den helt standard, inget var ändrat. Men hojen svarar upp bra på hårdkörning.
En liten finess var att reglaget för choken var uppdragen till styret. Men man ska ju ändå böja sig ned och sätta på kranen :-)
Gas Gas har varit duktiga med allt i plast/design-väg, det sitter fina ramskydd på plats, vilket kommer att göra att hojen ser fräsch ut längre. De har även applicerat en kraftigare variant av klisterplast på luftburken. Hasplåten är av hårdplast.
Slutsats: En riktigt grym 125-kubiks enduro, lämpligt anpassad för både hårdsatsande elitförare och krävande motionärer. Fler borde pröva på att köra 125 i skogen. Den har bra bottendrag, och tillsammans med sin lätta vikt så är detta en underskattad typ av motorcykel i skogen.
Plus Den har väldigt bra bottendrag för att vara en 125:a Skön koppling Snygg design Lättkörd
Minus Lite hård fjädring fram och bak (första halvan av fjädringsslaget) Saknar lite toppeffekt |
FAKTA - GASGAS EC125 - 2013 Motor Encylindrig 2-takt, vätskekyld Slagvolym 124,8 cc Borr x slag 54 x 54,5 mm Start Kick starter Tändning Elektronisk Växlar 6 Koppling Flerskivig våt med hydraulisk manövrering Förgasare Keihin PKWS 38 mm Insugningssystem Reed ventil Styre Renthall Twinwall Ram Krom-molybden rör-ram Bakram Polyamid glasfiberarmerad Svingarm Aluminium, Progressivt länksystem Framgaffel Marzocchi Shiver Inverterad Ø45 mm, fullt justerbar, 298 fjädringsväg Stötdämpare Öhlins 888 hydraulisk mono-stötdämpare Justerbarhet Returdämpning, hög- och lågfartskompression och fjäderförspänning Fjädringsväg bak 298 mm Fälg - typ Excel - aluminium Fälg - däck Fram: 1,6 x 21 - Metzeler Six Days Extreme 90/90-21 Fälg - däck Bak: 2,15 x 18 - Metzeler Six Days Extreme 140/80-18 Frambroms 260 mm Galfer wave-skiva, 2-kolvs Nissin bromsok Bakbroms 220 mm Galfer wave-skiva, 1-kolvs Nissin bromsok Bränsle 9,5 l (2-taktsolja/bensin blandat 1:50) Torrvikt (angiven) 94 kg Mått Längd x bredd x höjd: 2,200 x 830 x 1,260 mm Hjulbas 1,475 mm Sadelhöjd 950 mm Pris: 68.900 kronor Importör: GASGAS SVERIGE - KGK Motor AB – www.gasgas.se |