2006 kom Versys 650 till världen. Nu i omvänd ordning har den av många efterlängtade storebrodern i "familjen" sett dagens ljus. Det är nu dags för Versys 1000 att bekanta sig med moder jords allehanda underlag och med skaparen Kawasakis ledord: Komfort, ergonomi och vuxen, alternativt mogen design, utforska vår planet tillsammans med oss som vill och kan.
Kawasaki betonar att detta inte är en offroadmotorcykel, de ser den inte heller som en konkurrent med vare sig BMW´s GS eller Ducati´s Multistrada modeller. Snarare med Triumph Tiger 1050 som de ser som sin värste konkurrent. Kawasakis konceptstudie har omfattat körglädje, komfort för två och mångsidighet gällande olika typer av vägar. Till detta har de lagt till sin senaste teknik, lång fjädringsväg, en stark och flexibel motor, upprätt körställning samt den typiska Versyslooken.
Hjärtat som slår och går i Kawasakis nya och spännande motorcykel är en modifierad vätskekyld 16-ventils fyrcylindrig radmotor på 1043 kubik, liknande den som sitter i Z1000. Motorn drar jämt och ger tillräckligt med kraft (118hk). Jämfört med Z1000 levererar motorn i Versys bättre i låg- och mellanregistret med en något reducerad toppeffekt. Både toppeffekt och moment inträffar vid lägre varvtal än på Z1000. Motorn ska svara snabbt och samtidigt mjukt. Detta ska ge kontroll och bidra till sportkörningspotentialen men även ge kraft att komma iväg vid trafikljusen med passagerare och full packning. Versys motorn ska dessutom vara upp till 16 % bränslesnålare än Z1000´s motor, vilket har varit ett av Kawasakis mål med nya Versysen.
Det finns även en möjlighet att välja mellan full eller låg effekt via SEL-knappen till vänster på styret. Vid låg effekt begränsas effekten till cirka 75 % av full effekt och använder ett mildare svar på gaspådrag. Reduceringen av effekten och svar på gaspådrag kan variera efter motorvarvtalet och den växel som ligger i. När jag testade detta kändes lågeffektsläget självklart tristare och Versysen blev trött och seg. Men det kanske är ett bra alternativ vid osäkert underlag eller för snålkörning. Jag kopplade in fulleffektläget på en gång efter lågeffektstesten i alla fall.
Ramen, som även den är från Z1000, är modifierad förstås. Kawasaki ville få fram en lätt, smal och styv konstruktion för stabilitet och god kurvtagningsförmåga. Ramen är av aluminium och består av fem delar. Den är förstärkt med en robust bakram och anpassad för att kunna mäkta med förare, passagerare och last upp till 220 kg. Pakethållare är standard och den klarar max 6 kilo.
KTRC-systemet på Versys 1000 är en kombination av Kawasakis två traction control-system, KTRC och S-KTRC. Det finns tre lägen att välja mellan vid olika körförhållanden. Även dessa ändras via SEL-knappen till vänster på styret. Lägena 1 och 2 är till för torrare underlag och nyttjar maximal acceleration likt det som finns på ZX-10R. Läge 3 används vid halare underlag och ska bidra till säkrare körning. Det går även att stänga av systemet.
Kawasaki har använt sig av en ny typ av framgaffel med större cylinderdiameter, 25 mm mot 20 mm på en konventionell gaffel, samt extra ventil. Detta ska bidra till en mer sammansatt fjädring och att gaffelns återfjädringstid reduceras och blir kortare när den kan arbeta effektivare.. På så sätt ska Versysen klara av ojämn väg bättre. Det var svårt att känna någon direkt skillnad mot en vanlig gaffel när man inte kunde byta och köra med en annan motorcykel på plats. Fjädringen kändes i vilket fall inte sämre än de "normala" gafflarna. Gaffeln är justerbar för förspänning och returfjädringsdämpning, endast på höger sida. Bakfjädringen, som är lätt justerbar med ett vred, är placerad ovanför svingarmen. Detta sparar plats och de har kunnat använda en kortare ljuddämpare för viktens skull. Även valet att använda endast en ljuddämpare har bidragit till reducerad vikt. Tjänstevikten hamnar på 239 kg, 6 kg lättare än Triumph Tiger 1050 SE.
Snygga bladformade bromsskivor (300 mm) fram med 4-kolvsok och bak en bromsskiva (250 mm) med enkolvsok. ABS är standard och är förövrigt samma Bosch ABS system som bland annat sitter på ZX-10R. Det finns inte mycket att anmärka på bromsarna, de fungerar felfritt. Vid vår följa Johnlek nerför bergen på Teneriffa där vädret växlade mellan torrt och sol samt helt våtlagd vägbana testade jag bromsarna och KTRC systemet ordentligt. Farten var bitvis hög på de slingriga vägarna och det gällde att hålla tungan rätt i mun. Det är lätt att imponeras av vad dagens teknik klarar av och hur det ökar körsäkerheten. Det kändes tryggt i sadeln och att manövrera Versys 1000 var ett rent nöje.
Vindrutan går att steglöst justera mellan 30mm enligt önskemål. Detta görs utan verktyg med hjälp av två vred på framsidan av skyddet. Tyvärr är man tvungen att kliva av för att justera vindrutan om man vill undvika att äventyra körsäkerheten. Det måste finnas en bättre lösning att kunna justera under färd kan jag tycka. Jag provade min och maxhöjd, för mina 181cm passade maxhöjden bäst. Kanske skulle vindrutan varit aningen större för att skyddat ännu bättre.
Det breda styret, den avslappnade, upprätta körställningen, kombinerat med den sköna sadeln gör att du sitter väldigt bekvämt. Det känns mera som att sitta i Versys 1000 än uppe på. Det bidrar till en mer sportigare känsla när det går fort i kurvorna och du har mycket bra kontroll i sadeln. Kawasaki hävdar förövrigt att sadeln på Versys 1000 är den skönaste de tagit fram, den är dessutom nästan dubbelt så tjock som Z1000:s sadel. Visst är den skön, det håller jag med om.
Passagerardynan är om möjligt ännu tjockare och även den riktigt skön. Jag åkte med en kortare sträcka på passagerarplats och man sitter bekvämt även där. De längsgående, rejäla och greppvänliga handtagen som finns för passageraren sitter bra till och man når dessa lätt rakt ner intill lårens utsidor. Det märks att Kawasaki fokuserat på att det ska vara behagligt att åka två. Man sitter rymligt och det är lätt att anpassa bakdämparen beroende på vikt med det lättåtkomliga vredet. Som passagerare åker du troligtvis lika bekvämt i sadeln som föraren.
Mindre vibrationer i styret känns vid högre varvtal men det stör inte mig. Känsliga förare upplever säkert irriterande vibrationer även i sadeln kring tanken när man kliver över 6000 varv. Fotpinnarnas fästen är gummiupphängda för att dämpa vibrationer.
Enligt Kawasaki ska 21,5 liters bränsletanken under förutsättning att du kör snålt räcka hela 400 km. En ny typ av givare för bränslenivån ska även kunna ge en noggrannare bedömning av återstående körsträcka.
Multifunktionsinstrumenteringen innehåller en analog varvräknare och en LCD-skärm som visar hastighet, bränslenivå, vägmätare, klocka, dubbla trippmätare, aktuell och medelbränsleförbrukning, återstående körsträcka samt yttertemperatur. Tyvärr saknas växelindikator.
På LCD-skärmen finns också en indikator för ekonomisk körning och föraren kan få hjälp med att maximera bränsleeffektiviteten. Funktionen är ständigt aktiv, men för att aktivera den krävs varsam körning, under 6 000 r/min, mindre än 30% gaspådrag samt under 160 km/h.
Sexekrade 17 tums fälgar med Pirelli Scorpion Trail däck bjöd på bra grepp och sportig körning på de slingriga vägarna på ön. Även på motorväg kändes det tryggt och stabilt. På vått underlag var greppet också tillfredställande men här fick däcken mycket god hjälp av ABS och tracktionsystemen när det hettade till. En sväng på grus hanns också med och visst går det. Dock är det inte denna motorcykels rätta element och som sagt inte Kawasakis avsikt heller.
Det finns en mängd tillbehör att köpa till och utrusta din Versys med. Även en speciell uppsättning kläder anpassade för Versys 1000. Önskelistan till tomten kan bli hur lång som helst om man vill fullkitta sin Versys. Packväskor, handskydd, värmehandtag, motorskyddsbågar, rökfärgat vindskydd, sportavgassystem, mm. Även 12 V-uttag finns att beställa och detta har Kawasaki tänkt till och som sig bör placerat vid instrumentpanelen. Tyvärr försvinner lullullet mer och mer vad det verkar och en nyproducerad motorcykel är så standard den kan bli. Det är klart, det finns pengar att tjäna när konsumenten vill addera utrustning på sin nya ägodel.
Vad kan man säga om designen då? Ja, smaken är ju delad som bekant, Kawasaki ville ju ha med drag av det typiska i Versysfamiljen och en vuxen design. Kanske för att falla rätt målgrupp i smaken? Den känns hur som helst lagom utstickande. Versys 1000 blev nog attraktivare allt efter att jag vande mig och tittade granskande på den. Men det är framförallt körglädjen som väger upp det positiva när det gäller denna motorcykel.•
FAKTA Kawasaki Versys 1000 -2012
Motor Vätskekyld, 4-takts, rak, 4-cylindrig
Borr x Slag 77,0 x 56,0 mm
Slagvolym 1043 cm³
Effekt 86,8 kW/ 9000 varv
Vridmoment 102 Nm/7700 varv
Kompression 10,3:1
Bränslesystem Bränsleinsprutning: φ 38 mm x 4 (Keihin) med ovala primärspjäll
Transmission 6 växlar
Styrvinkel 34 grader
Axelavstånd 1520 mm
Sadelhöjd 845 mm
Fjädring fram 41 mm inverterad teleskopgaffel med steglös returdämpning och justerbar fjäderförspänning
Fjädring bak Horisontell Back-link, gasladdad med steglös returdämpning och justerbar fjäderförspänning
Broms fram Dubbla semiflytande 300 mm bromsskivor 4 kolvsok
Broms bak Enkel 250 mm bromsskiva Enkolvsok
Däck/hjul fram 120/70ZR17M/C (58W)
Däck/hjul bak
180/55ZR17M/C (73W)
Tankvolym 21,5 l
Vikt Tjänstevikt 239 kg
Färg Vit eller Brun
Pris 126.900 kr
Importör Kawasaki Sverige