Alla nya modeller körda

Tidigare har vi rapporterat om KTM SX- och ATV-modeller av 2009 års version. Nu har turen kommit till deras enduromodeller. I samband med KTM:s internationella pressvisning i Linköping passade vi på att provköra samtliga skogsmaskiner i deras sortiment. Det var ett skitigt och svettigt men ack så angenämnt arbete.

Foto: H.Peuker & G.Freeman

Efter de inledande körintrycken listas årets tekniska uppdateringar och tekniska data för samtliga EXC-modeller. Dessutom kan du se vår film från KTM:s pressvisning av 2009 års nya EXC, SX och ATV-modeller.

KTM EXC 2009


KTM 400EXC
Den största nyheten i KTM:s enduroprogram för 2009 är att KTM 400 EXC gör en efterlängtad comeback. KTM trodde helt enkelt fel då de trodde att dem skulle kunna ta bort den populära modellen ur sitt omfattande modellprogram.

2009 års modell har en ny kortslagig fyrtaktsmotor som bidrar till att göra 400EXC till KTM:s allsidigaste enduromotorcykel. Motorn har ventiler av titan, topp av magnesium och ett nytt system för effektivare varmstarter.

stenarKTM:s målsättning när de skapade nya 400 EXC var att det ska vara en lättkörd motorcykel som passar bra för motionären, men även för den hårt satsande elitföraren.

Ramen är precis som hos övriga enduromodeller av krom-molly-stål. Motorn hos 2009 års 400 EXC är helt ny. I grund och botten bygger den på samma motor som 450 EXC. I det här fallet sitter en ny kamaxel och en kortare vevstake på plats.

Precis som hos övriga av KTM:s enduromaskiner känns 400 EXC välbalanserad och svänger villigt och enkelt utan protester. Samtidigt känns den stadig även då det går som fortfast ute i skog och mark.

_RED6686Jag trivs perfekt i de fina endurospåren kring Sviestad i Linköping med KTM:s enduromaskiner. I synnerhet då jag kör 400 EXC Dock måste jag erkänna att 450 EXC fortfarande är min favoritmodell då det gäller endurokörning. Men 400 EXC är nog egentligen en bättre modell för de flesta motionärer.

Förarpositionen är som klippt och skuren för att passa en person som är runt 175-185 centimeter lång. För mig som är cirka 183 centimeter lång passar den perfekt både vid sittande och stående körposition.
_RED6709
Sadeln har en passande form och är komfortabelt mjuk. För riktigt tuff körning står en aningen hårdare dito på önskelistan. För övrigt lirar allt precis som jag vill att det ska. Reglagens placering, utformning och funktion är på topp. De smidiga justerskruvarna möjliggör enkel och snabb personlig anpassning av kopplings- och frambromsreglagets positioner.

Växlingarna går lätt och smidigt oavsett om jag väljer att hjälpa till med kopplingen eller ej. Den hydrauliskt manövrerade kopplingen är lättjobbad och smidig att manövrera även när styrkan i vänsterhanden börjar tryta.


Bromsarna erbjuder gott om resurser.

Byte av luftfilter går lekande lättBakbromsen går imponerande enkelt att dosera i passande mängd. Frambromsen är mycket effektiv. Under provkörningen blir jag vittne till när en av de andra testförarna på plats slår runt framlänges då han underskattar styrkan hos frambromsen. Hoppsan...

Motorn känns pigg med ett oerhört trevligt register. Det finns bra medkraft även på låga varvtal, men det är när motorn varvas lite mer som den kommer till sin rätt.

 

 

Heck_m_nrschild

Motorn regagerar blixtsnabbt på förändringar hos gasreglaget. Då tröttheten kommer krypande och risken för förarmisstag ökar är det skönt med den snällare motorkaraktären som 400 EXC erbjuder. Det här lönar sig i längden. I synnerhet om du är en glad motionär som prioriterar att orka i långa loppet före att vara första till första böj.

Motorn är försedd med nivåglas för smidig kontroll av motoroljan. Dessutom sitter glädjande nog kick på plats som ett komplement till elstarten.

Pris: 84 900 kronor

+ Mycket lättkörd. Stark, men snäll och förlåtande motor som inte tröttar föraren i "onödan"

- Handtagsskydd saknas.



KTM 125 EXC 2009.

KTM 125 EXC
En ettrig maskin som gillar riktigt höga varvtal. Dock erbjuder motorn imponerande gott om kraft även på förvånansvärt låga varvtal. Snabb som attan i händerna på rätt förare. Svänger lekande lätt. Inte min favorit för typisk "Svensk-enduro". Däremot är det en sjukt snabb modell för extrema specialprov. Tillåter inte riktigt lika stora förarmisstag som exempelvis 300EXC. Växlar du fel kommer det synas tydligt på varvtiderna...

Pris: 69 900 kronor (76 900 kronor)

+ Lätt och enormt smidig i riktigt bökig terräng.

- Ställer krav på att du är alert och aktiv som förare. Handtagsskydd saknas.




KTM 200 EXC 2009.

KTM 200EXC
Precis som 125EXC är 200EXC en motorcykel som går bäst då den pressas av en hårdsatsande förare. Dock finns lite mer kraft över ett bredare register än hos 125EXC. Bortsett från karaktärsskillnader hos motorerna känns de identiska. För mig som normalt föredrar fyrtaktare (450EXC är favoritmodellen) föredrar jag 200EXC före 125EXC. Däremot känns 200EXC lite som en modell för mycket. I alla fall för mig...

Pris: 72 900 kronor


+ Smidig tvåtaktare för dig som tycker att 125EXC är för liten, men 250EXC och 300EXC känns för stora.

- Känns på gränsen till överflödig som modell. Handtagsskydd saknas.



KTM 250 EXC 2009.

KTM 250EXC
Det här är en trevlig tvåtaktare som jag faktiskt kommer riktigt bra överrens med. Motorn är i sitt esse då den varvas mycket, men den drar även starkt på lägre varvtal. Den tillåter betydligt mer förarmisstag än sina mindre syskon. Att den väger lite mer tycker jag inte märks i praktiken. Svänger villigt runt och stadig då det går undan på gräsfältet. Perfekt för dig som vuxit ur din 125EXC.

Pris: 74 900 kronor (Sixdays: 79 900 kronor)

+ En av de trevligaste tvåtaktsmodellerna från KTM. Passar bra för körning i våra skogar. Snäll men samtidigt förrädiskt snabb.

- Aningen sämre markfrigång än 125EXC och 200EXC. Handtagsskydd saknas.




KTM 300 EXC-E 2009.

KTM 300EXC-E
Min klara favorit och självklara val om jag ska köra tvåtaktsenduro. 300EXC-E erbjuder det bästa ur två världar. Tvåtaktsmotorn är stark över ett brett register och påminner mycket om en fyrtaktare i karaktären. Dessutom är elstart standard. Skulle jag byta från en mindre tvåtaktare till en större tvåtaktare (oavsett fabrikat) skulle jag tveklöst välja 300EXC-E. Eller kanske du kör fyrtaktare idag och vill testa något smidigare. Bättre tvåtaktsmaskin för skogskörning finns inte.

Pris: 82 900 kronor (sixdays: 86 900 kronor)

+ Världens bästa tvåtaktare för skogskörning. Pigg och stark tvåtaktsmotor med fyrtaktskaraktär. Både kick och elstart.

- Tyngsta tvåtaktaren. Handtagsskydd saknas.




KTM 250 EXC-F 2009.

250 EXC-F
En oerhört trevlig fyrtaktare. Som klippt och skuren för motionären. Under den snälla ytan döljer sig en motorcykel som du kan köra ifrån polarna som kör större modeller med. Precis som hos övriga EXC fyrtaktsmodeller finns både kick och elstart. Chassimässigt är den identisk med sina större syskon. Motormässigt är skillnaderna större. Hos 250EXC-F har motorn dubbla kamaxlar medan den hos övriga EXC av fyrtaktsmodeller endast har en kamaxel.

Pris: 83 900 kronor (Sixdays: 88 900 kronor)

+ En mycket trevlig modell som du lär få många trevliga stunder i skogen tillsammans med. Förlåtande motorkaratär. Lättkörd.

- Handtagskydd saknas. Inte förstahandsvalet för dig som vill vara snabbast.




KTM 450 EXC 2009.

450 EXC-F
Min favoritmodell det nalkas skogskörning. Här erbjuds en stark motor med en trevlig karaktär som både är häftig samtidigt som den är förlåtande. 400EXC är ännu mer förlåtande av sin natur och antagligen bättre för de allra flesta. Däremot föredrar jag 450EXC för att den sätter press på mig och gör att jag utvecklas mer som förare. Att den dessutom passar perfekt om jag skulle råka köra vilse och hamna på en grusväg eller i ett grustag gör inte den mindre attraktiv. Jag trivs helt enkelt bäst då jag kör 450EXC. Då får jag till ett flyt som både sparar tid och energi

Pris: 86 900 kronor (Sixdays: 91 900 kronor)

+ Min favorit. Perfekt som motionärsmodell men även en giftig motorcykel för elitförare som satsar fullt.

- Handtagsskydd saknas.



KTM 530 EXC 2009.

530 EXC-F
En riktigt giftig skogsmaskin. Men ger du dig in i den här leken gäller det att du är tålig. EXC530 kan vara snäll, om du hanterar den med respekt. Men den kan också förvandlas till en läskig best. Vill du vara värst bland dina polare är det helt klart 530 EXC-F som gäller. Den suger musten ur sin förare men är samtidigt sjukt rolig att köra. Är du hårdsatsande elitförare som vill köra i största klassen så är det här ett vinnarämne. Om du är glad motionär blir du kanske inte snabbast i sadeln på den här, men du har antagligen roligast. Och skulle du få för dig att ta en vända på någon läcker grusväg så lär du inte heller ångra ditt val av motorcykel.

Pris: 88900 kronor (Sixdays: 93 900 kronor)

+ Ballaste enduromodellen i KTM:s modellerprogram. Sjukt snabb men samtidigt imponerande lättkörd om man hanterar den rätt.

- Suger snabbt musten ur den otränade föraren. Handtagsskydd saknas.



Nyheter för 2009 års EXC-modeller.

Motor:


250 EXC-F
Till i år har motorn uppdaterats med ny kamaxel som ska optimera gasresponsen och bidra till bättre kraft, särskilt på låga varvtal. De nya vipporna till ventilerna har lättats och ventilerna är numera tillverkade av titan. Enligt KTM har de oscillerande massorna minskat och ventillyftet maximerats samtidigt som slitstyrkan har blivit ännu bättre än tidigare.

Växellådan har modifierats med nya förstärkta komponenter vilket ska förbättra funktionen och livslängden.


400/450/530 EXC
En överliggande kamaxel (SOHC) styr de fyra ventilerna hos fyrtaktsmotorn. Insugsventilerna är tillverkade av titan. Det automatiska " dekompressions-systemet" underlättar startprocessen. Toppkåpan är tillverkad av magnesium och med en utformning som borgar för smidig kontroll och justering av ventilerna.

Motorn har två separata smörjsystem. Ett för de rörliga delarna i förbränningsavdelningen (cylinder och topp) medan det andra systemet är för växellåda och koppling. Vi noterar tre oljepumpar (två hos 250 EXC-F)


Alla EXC fyrtaktsmodeller förses med bränsle av 39 millimeters Keihinförgasare med acc-pump och trottellägesgivare. En ny optimerad inställning ska medverka till förenklad kallstart, i synnerhet vid riktigt låga temperaturer, vilket borde passa oss här uppe i Skandinavien som hand i handsken. Under pressvisningen var temperaturen långt över nollstrecket och därför är den funktionen inte utvärderad av mig.

Den nya utformningen av kopplingen ska enligt uppgift effektivt öka smörjningen av dess delar, vilket i sin tur minskar värmeutvecklingen och slitaget under hård belastning.


Till 2009 har tändboxen från Kokusan modifierats med ny tändkurva. Dessutom har 400EXC, 450EXC och 530EXC fått en ny typ av tändstift. Summan ska bli en jämnar effektkurva, i synnerhet på låga varvtal.

Den nya lacken och loggan hos motorkåporna är inte bara för syns skull utan ska även öka tåligheten mot yttre slitage från exempelvis stövlar, stenskott och dylikt.




125/200/250/300 EXC
Tvåtaktsmodellerna har precis som sina fyrtaktssyskon modifierats på ett antal punkter inför 2009 års säsong. Hos 125EXC finner vi bland annat en ny cylinder med en modifierad kontrollenhet för avgaserna vilken bland annat bidrar till en effektivare avgasventil. Det medverkar till bättre effekt över i stort sett hela registret. Den nya kolven ska vara slittåligare än någonsin tidigare.




125EXC och 200EXC har en ny typ av huvudcylinder från Magura för den hydrauliska manövreringen av kopplingen. Fördelarna är mer exakt funktion. Dessutom sitter den nya typen av "flex-reglage" på plats. I och med att dessa kan röra sig fritt framåt nästan 90 grader minskar risken för att de brister vid omkullkörning avsevärt.

Till 2009 har Keihinförgasaren hos 125/200EXC modifierats för bättre flöde vilket i sin tur bidrar till bättre förbränning och mer effekt.



Hos samtliga tvåtaktsmodeller har tändningen från Kokusan utökats med två olika tändkurvor för olika förhållanden. Systemet manövreras antingen med hjälp av en bygel som kopplas till tändboxen, eller mer praktiskt via en manöverknapp på styret som finns som tillbehör i KTM:s Power Parts sortiment. Hos 250 och 300EXC medföljer dessutom fjädrar till avgasventilerna med två olika hårdheter för att reglera motorkaraktären ytterligare.

300EXC levereras med elstart vilket bortsett från en marginell viktökning är en klar fördel i de allra flesta fall. Till 250EXC av 2008 och 2009 års modell finns elstart att beställa som tillbehör.


Chassi (samtliga EXC-modeller):
Chassimässigt är EXC-modellerna i stort sett identiska. Hjulbasen hos tvåtaktsmodellerna 125 och 200 EXC uppges vara 1471 millimeter medan den hos övriga EXC-modeller anges vara 1475 millimeter. Sadelhöjden uppges vara 985 millimeter. Vidare noterar vi ett litet smalare däck (120/90-18) hos 125EXC, 200EXC och 250EXC-F, medan den hos övriga är lite kraftigare (140/80-18). Excelfälgarna är i samtliga fall i dimensionerna 1,60x21-tum fram och 2,15x18-tum bak.


Huvudramen hos samtliga EXC-modeller är tillverkad av svartlackerad krom-molly-stål (25CrMo4). Bakramen är precis som svingarmen av aluminium.

Den inverterade framgaffeln från WP är av ny modell med 48 millimeters innerben. Den nya framgaffeln har helt nya komponenter och ny grundinställning för optimerad respons, förbättrad komfort och dämpning. Gaffeln är fullt justerbar med en ny stjärnformad justerratt för returdämpningen. Fjädringsvägen fram anges vara 300 millimeter hos samtliga EXC-modeller.


Stötdämparen av PDS-modell (vilket betyder att separat länkagesystem saknas) har modifierats med bland annat kraftigare PDS-nål för bättre dämpning. Stötdämparen är fullt justerbar (både låg- och högfarts-kompressionsdämpning). Fjädringsvägen bak anges till 330 millimeter.

Bromsarna hos KTM:s enduromodeller kommer från italienska Brembo. Fram sitter tvåkolvsok och en 260 millimeters bromsskiva. Bak greppar ett enkolvsok kring bromsskivan som mäter 220 millimeter i diameter.


Då vi tittar närmare på de olika modellerna finner vi små, små skillnader vad gäller volymen hos bensintanken. Hos tvåtaktsmodellerna lär bensintankarna rymma 9,5 liter, medan tanken hos 250 EXC-F uppges få plats med 9,2 liter och bensintanken hos övriga fyrtaktsmodeller anges ha plats för 9 liter.

Viktmässigt skiljer det en del mellan modellerna. Lättast är inte oväntat tvåtaktsmodellen 125EXC (97 kilo utan bensin) medan 400, 450 och 530 uppges väga mest (113,9 kilo utan bensin).

Tack vare att kylsystemet numera använder ramen som en komponent för kylvätskan är systemet smidigare än tidigare. Det bidrar även till bättre luftflöde vilket i sin tur effektiviserar kylningen.


Styret är liksom tidigare av aluminium (22/28 millimeter i diameter) men numera av fabrikat Neken. Infästningarna för styret erbjuder fyra olika positioner vilket medverkar till god personlig anpassning.

Plastdetaljerna fyller fler funktioner än att bara bidra till motorcyklarnas häftiga stuk. Kylarvingarna bidrar till att EXC-modellerna har blivit aningen smalare. Dessutom anger KTM att den nya typen av kylarvingar är betydligt tåligare än tidigare modeller. Dess perforeringar medverkar till bättre kylning. Samtidigt medverkar kylarvingarnas utformning till att optimera flödet in i luftburken. Luftfiltret byts snabbt och lekande enkelt utan behov av verktyg. Bra!


Tanklocket är av bajonettmodell vilket gör att det går enkelt och snabbt att ta bort och sätta tanklocket på plats. Handtagsskydd saknas dessvärre hos standardmodellerna, men är standard hos KTM:s förädlade Sixdays-versioner.









KTM EXC sixdays-modeller

Finns som 125EXC, 250EXC, 300EXC, 250EXC-F, 450EXC och 530EXC. Tekniskt sett är de identiska med basmodellerna, bortsett från specialdetaljerna nedan:

-Sadel med tidskortsficka.

-Stealth bakdrev

-Motorskydd av plast hos fyrtaktsmodeller

-Hasplåt av aluminium hos tvåtaktsmodeller

-Transparent bensintank

-Förädlade gaffelkronor

-PHDS styrskydd

-Handtagsskydd av plast

-Ramskydd av plast

-Framhjulsaxel med "handtag" för snabba framhjulsbyten.

-Exklusivt Sixdays dekalkit






Observera att filmen finns i tre olika format!

HÖG KVALITET (Windows Media format) - KRÄVER BRA UPPKOPPLING.
SES MED FÖRDEL I HELSKÄRMSLÄGE
(Högerklicka och välj Zooma och helskärm)





MEDEL-KVALITET


YOUTUBE-KVALITET