Zero Motorcycles, som har sitt säte vid Santa Cruz Kalifornien i USA, lanserade sin första elmotorcykel år 2006, och sedan dess har utvecklingen gått undan. I dagens modellprogram finns, förutom landsvägsmodellerna Zero S och Zero XU, även offroadmodellen Zero DS, samt enduro- och motocrossmodellerna Zero X och Zero MX (som i båda fallen finns med eller utan belysning). Här tittar vi närmare på offroadmodellen Zero DS.
Inför 2011 har Zero DS har liksom landsvägsmodellen Zero S fått en genomgående uppgradering med snabbladdning som halverar laddningstiden. Modellen är med nya bromsar, fjädring som har optimerats för sportig körstil och det nya underhållsfria remdriftsystemet. Och precis som Zero S har Zero DS också fått 12,5 procents ökad kapacitet vilket borgar för en mer tilltagen räckvidd.
Det är lika bra att jag påpekar det direkt. Jag har inte haft möjlighet att mäta någon räckvidd på något vetenskapligt säkerhetsställt vis. Hur långt man kommer på en laddning beror givetvis på en salig massa parametrar. Förutom förarens vikt, körstil, körförhållanden även på batteriets skick och utetemperatur.
Zero Motorcycles uppger en räckvidd på 93 kilometer under optimala förhållanden, vilket uppskattningsvis bör betyda omkring fem mil under mer lekfulla förhållanden. Vid ett senare tillfälle kommer Fastbikes.se utföra en mer omfattande test av modellerna från Zero, där vi kommer att utvärdera räckvidd och hur det är att köra dessa motorcyklar till vardags.
Att ladda batteriet (4.4 kWh) dröjer i normalfallet upp mot fyra timmar, men går att halvera om man använder en särskild snabbladdare.
I stort sett varje komponent hos 2011 års Zero DS har uppgraderats. Bland annat har modellen fått nya hjul (17 tums fälgar såväl fram som bak), däck med vad som sägs vara bättre grepp, ny typ av fotpinnar och ett integrerat tändnings- och styrlås. Hos Zero DS erbjuds även möjlighet till kedjedrift.
Omedelbart efter att jag slår på tändningen inleds en automatisk systemkontroll, och det dröjer en liten stund innan den gröna lampan hos instrumenteringen indikerar att det är okej att vrida på gasen och påbörja körningen.
Då jag ger på gasen drar motorcykeln iväg i stort sett ljudlöst. Känslan är att effekten levereras på ett linjärt vis, utan ”toppar” eller dalar. Det främsta ljudet kommer från däcken som snurrar mot vägbanan. Till en början känns det lite skumt, men tämligen snart har jag vant mig. Och jag gillar det. Visst kan det vara läckert med en härligt mullrande förbränningsmotor, men tanken på att den här typen av motorcykel kan köras i stort sett överallt såväl utom- som inomhus utan att störa någon (nåja, det finns gott om folk som stör sig på allt som är roligt) är tilltalande.
Först inleder jag på en välkurvad liten asfaltsväg och hastigheten pendlar mellan 60 och en bit över 100 kilometer i timmen. Här får jag njuta av hur pass lätt och smidig motorcykeln tar sig genom de tajta kurvorna. Körställningen ger god kontroll, och motorn erbjuder tillräckligt med kraft för att det ska bli roligt.
Väl ute på en av mina favoritgrusvägar får jag lägga om körstil fullständigt, mot vad jag är van vid. Körställningen är lite udda, och här finns inte tillräckligt med vridmoment för att bakdäcket enkelt ska spinna loss, och kicka ut bakänden på sniskan. Istället får jag fokusera på att hålla optimalt spår, och släppa gasen så sällan det bara går, då jag vill avverka sträckan snabbast möjligt. Återigen får jag anledning att njuta av det lätta och smidiga chassit som svänger snabbt och enkelt genom allehanda kurvor.
För dig som gillar att myspysköra på grusväg, kanske med matsäcken och metspöet i ryggsäcken, är Zero DS en motorcykel du bör titta närmare på. Med rätt däck på hjulen så tar den sig fram riktigt bra även på traktorspåret eller i terrängen, och sällan har jag kört en så pass snäll motorcykel i skogen. Däremot är det MX-modellen som gäller för körning på motocross- eller endurobanor.
Fjädringen gör ett bra jobb. Framgaffeln är av inverterade modell och justerbar vad gäller kompression och returdämpning. Stötdämparen bak är fullt justerbar.
Bromsarna är godkända, men jag saknar det där sista vad gäller effekt och fingertoppskänsla hos frambromsen.
Överlag är Zero DS en trevlig motorcykel för dig som vill kunna kombinera lekfull motorcykelkörning med att njuta av naturen utan störande motorljud eller avgaser.
Det som gör Zero DS (liksom övriga landsvägsregistrerade elmotorcyklar från Zero) extra intressant är att det endast krävs körkortsbehörighet för lätt motorcykel för att få köra den.
Fakta Zero DS 2011
Motor Luftkyld, Likström, Permanent Magnet
Topphastighet: 108 km/h
Batteri: Z-Force™ Li-Ion
Maximum kapacitet: 4.4 kWh
Nominell kapacitet: 3.9 kWh
Beräknad livslängd på batteripack (till 80%): 112,000 km
Laddare: Integrerad
Laddtid (standard) 4 timmar
Laddtid med snabbladdare (tillval) 2.3 timmar (100% laddad) / 2 timmar (90+% laddad)
Laddspänning: 110V eller 220 (230)V
Räckvidd (Uppgiven): Maximalt: 93 km - EPA UDDS 70 km
Transmission: Ingen koppling eller växellåda
Drivsystem: 98T / 28T, Poly Chain® GT® Carbon rem
Drivsystem: (tillbehör) 51T / 13T, 420 kedja
Fjädring fram: Inverterad framgaffel, justerbar returdämpning och kompression, 240 mm fjädringsväg
Fjädring bak: Fullt justerbar stötdämpare, 196 mm fjädringsväg
Frambroms 2-kolvsok hydraulisk, 310x4 mm skiva
Bakbroms 1-kolvsok hydraulisk, 220x4 mm skiva
Framdäck 100/80-17
Bakdäck 110/90-16
Framhjul 2.15x17
Bakhjul 3.00x16
Hjulbas 1430 mm
Sadelhöjd (standard) 908 mm
Låg sadelhöjd (tillbehör) 857 mm
Styrvinkel 24.9 grader
Försprång 71 mm
Vikt – Ram (angiven) 8.8 kg
Körklar vikt (angiven) 135 kg
Pris: 104 900 kronor
Importör: KGK Motor AB