I slutet av år 2007 provkörde Fastbikes.se Aprilia RXV450 och RXV550. Sedan dess har modellen uppdaterats på ett antal punkter. Här kan du läsa Jörgen Gustafssons utvärdering av den italienska skogsmaskinen.
Aprilia RXV450 är unik som enduromaskin på många sätt och vis. Bland annat har Aprilia valt att satsa på något så udda som en V-twin, istället för encylindrig dito, som vi även finner hos Aprilias motocrossmodel (MXV) och Supermotomaskin (SXV).
Efter intensivt testande valde Aprilia att tillverka en V-twin på 449 kubikcentimeter med 77-graders vinkel mellan de två cylindrarna. Det här anses vara den bästa vinkeln, inte bara för bästa motorstyrka och karaktär, utan även för att minimera graden av vibrationer. Som ett direkt resultat av detta har Aprilia valt att konstruera motorn utan balansaxel.
Motorn uppges blivit starkare, lättare att handskas med samt slittåligare och pålitligare än tidigare. Precis som tidigare har motorn enkel överliggande kamaxel med fyra titanventiler per cylinder.
Cylindrarna har utbytbara foder och är integrerade hos vevghuset, något som i sin tur bidragit till motorns kompakta format.
Vidare finner vi bränsleinsprutning med 38 millimeters spjällhus (40 millimeter hos 550-modellen). Med ett enkelt knapptryck på styret går det att skifta mellan två olika programlägen. Det finns ett fulleffektläge ”Hard” som passar bäst för perfekta förhållanden då du har extra bråttom, samt ”Soft” läge för en snällare motorkaraktär under mer krävande förhållanden.
Sedan vi senast provkörde modellen har även Aprilia lagt ner stor möda på att maskinen ska vara ännu mer lättstartad. Fortfarande är det elstart som gäller. Dessutom har svänghjulet ökat en aning i vikt för bättre effektleverans, och en mjukare motorgång.
Ramen är en fackverkskonstruktion av stål, medan den ”skulpterade” svingarmen är av aluminium. Vidare finner vi minimala sidokåpor, som inte ger mycket plats för vare sig startnummer eller sponsordekaler.
Smaken är givetvis som baken, men vid första anblick faller Jörgen pladask för Aprilians snygga design med alla dess läckra detaljer i typisk italiensk stil. Efter lite injustering av reglage och ha känt på körställningen ger sig Jörgen ut i endurospåret. Omedelbart slås han av de mysiga och tämligen dämpade, ljud som V-motorn skapar. Det låter ju inte som en enduromaskin vanligtvis låter. Och själva karaktären är spännande och bra.
Väl ute i skogen, känns den väldigt lugn o balanserad, och snart har Jörgen blivit ganska varm i kläderna och vän med sin nya skogskamrat. I takt med att tempot ökar noterar Jörgen att stötdämparen är väl snabb på returen, och vill putta på honom lite in i kurvorna. Efter att han vridit på returdämpningen 3 klick blir den lite lugnare in i kurvorna.
Överlag känns fjädringen fin o följsam i skogen. Den sväljer de mesta, och under provkörningen noterades inte något genomslag. Men när Jörgen lite senare tog några varv på Arlandas groppiga motocrossbana, så fick han känna på flera genomslag.
Bromsarna är distinkta och tar bra, där bakbromsen vinner extrapoäng för dess exakta känsla.
Luftfiltret sitter väl gömt, och klarar smutsen bra. Däremot är det lite för mycket skruvar som måste lossas för att man ska kunna byta filter.
Körställningen passar bra, där styre och reglage har en lämplig placering samt sadeln erbjuder en lämplig sittställning. Sadeln är med så kallad ”Gripper” överdrag och skummet lagom hårt, vilket gillas.
Under provkörningen brände Jörgen sin ena stövel mot avgasröret, som saknar värmeskydd.
I en direkt jämförelse mot andra enduromaskiner, såsom exempelvis KTM 450EXC, Suzuki RMX450R och Yamaha WR450F, är ”knäslutet” lite annorlunda, något som märks framförallt vid kurvtagning. Då noteras ett ramrör precis vid knäslutet.
Något som Jörgen blir riktigt imponerad av är hur pass välbalanserad och lättsvängd den är, och på den punkten hamnar RXV450 i topp.
Motorn är det som gör RXV450 till vad det är. Motorkaraktären är mycket jämnare än en encylindrig dito.Detta bidrar i sin tur till att man får fint fäste o körningen blir mycket kontrollerad. Gillas!
Elstart är standard, och ett måste. Vidare finns två stycken olika tändkurvor som du snabbt och enkelt väljer mellan med ett styrreglage på vänster sida, viket är mycket bra. Under provkörningen föredrar Jörgen läge”Soft” då läge ”Hard” är väl vass i karaktären.
Upplevelsen är att det kändes som att kurvorna är lika till området kring mitten, sedan sticker ”Hard” som bara den. Det sprätter på bra, och stundtals är det svårt att finna fäste åt bakdäcket. Men kul var det... Men i slutändan så var känslan att Jörgen var snabbare då han valde ”Soft”. Då får man lagom fäste på fullgas med bara en antydan till framhjulslyft.
Totalt sett är Aprilia RXV450 trevlig och lättsvängd. Dessutom är den välbalanserad, tämligen tystgående med en skön motorkaraktär. Och möjligheten att kunna ”mappa” om insprutningen är en suverän bonus.
Det är en toppenfin enduro hoj till motionären o även elit åkaren. Man kan köra grus med den, och monterar du på Motardhjjul så blir det lite skoj på asfalt också.•
Fakta Aprilia RXV450 - 2011 |
|
Motor | Vätskekyld, OHC, 2-cylindrig 77-graders V-twin |
Borr x Slag | 76x49,5 mm |
Slagvolym | 449cm³ |
Effekt | Uppges ej |
Vridmoment | Uppges ej |
Kompression | 13:1 |
Bränslesystem | Insprutning |
Transmission | 5 växlar |
Hjulbas | 1495 mm |
Längd | 2222 mm |
Sadelhöjd | 941 mm |
Fjädring fram | 45 mm inverterad gaffel, kompression och returdämpning justerbar |
Fjädring bak | enkelstötdämpare, kompression och returdämpning justerbar |
Broms fram | Tvåkolvsok, 270 mm skiva |
Broms bak | enkolvsok, 240 mm skiva |
Däck fram | 90/90-21 |
Däck bak | 140/80-18 |
Tankvolym | 7,8 L |
Torrvikt | 113 kg (angiven) |
Färg | Vit |
Pris | Cirka 92 995 kronor |