Suzuki GSX-R750 satte ribban högt då modellen introducerades på marknaden 1985. Sedan dess har modellen förädlats på många olika sätt. Fastbikes.se har provkört 2011 års modell.

 

För mig är den perfekta sportmotorcykeln för landsvägsbruk snabb både rakt fram och i kurvor, smidig och slösar inte med förarens krafter. Motorn bör vara stark över ett brett register, växlingarna gå snabbt och enkelt och bromsarna vara effektiva och lättdoserade.

Suzuki_GSXR750_snett-hsida

Till i år uppges modellen ha blivit 8 kilo lättare, den har även fått nya bromsar, ny instrumentering och kortare hjulbas.

Motorn hos GSX-R750 har fått ny typ av lättare insugsventiler, som både ska vara lättare och slitstarkare. Avgassystemet har bantats på 1,1 kilogram.

Suzuki_GSXR750_motor

Motorstyrenheten har (ECM) uppgraderats med snabbare programvara, och till förmån för effektivare förbränning. Samtidigt har enheten flyttats vilket har resulterat i lägre vikt till följd av mindre åtgång på kabel.

fb_DSC_0141

Till följd av att motorn vinklats 3 grader bakåt fanns utrymme att korta hjulbasen med 15 millimeter, till 1390 millimeter. Svingarmen har färre svetsfogar vilket resulterat i en viktminskning på 900 gram. Även ramen har bantats på vikt, 1350 gram.

fb_2011-suzuki-gsx-r750-5

GSX-R750 har även förädlats med dubbla radiellt monterade fyrkolvsok från Brembo, som både är effektiva och underbart lättdoserade. Här kan jag även passa på att flika in att frambromsreglaget är justerbart i sex steg.

Under provkörningen trivs jag precis som jag alltid gjort i sadeln på GSX-R750. Motorn är stark, där jag kan ana en effektökning i framförallt mellanregistret.

fb_DSC_0117

På vänster styrhalva finns ett reglage med vilket jag kan välja mellan motorprogram A eller B, där A betyder full effekt och acceleration. B-läget ger ett med dämpat motoreffekt. Och för dig som undrar så kan jag meddela att det går att ändra mellan de två lägena under färd.

fb_2011-suzuki-gsx-r750-3

Framgaffeln är den välrenommerade inverterade BPF-gaffeln från Showa som erbjuder underbar respons, komfort och funktion. Den sväljer såväl stora som små ojämnheter på ett mycket bra vis. Precis som stötdämparen bak är den fullt justerbar. Pricken över i är den elektroniskt kontrollerade styrdämparen som ser till att styrningen blir lekande lätt i lägre hastigheter samtidigt som den dämpas en aning vid högre hastighet.

Suzuki_GSXR750_styrdamp

Den nya instrumenteringen erbjuder numer ett stoppur för att hålla koll på varvtider, och ett programmerbart indikeringssystem för motorns varvtal, där fyra olika lysdioder börjar lysa vid olika varvtal. Centralt placerad finns en varvräknare med analog visning. I den digitala panelen visas aktuell hastighet, trippmätare, klocka, kylvätsketemperatur och växelläge.

fb_2011-suzuki-gsx-r750-9

GSX-R750 har även fått nya, lättare och mer aerodynamiskt utformade kåpdetaljer.

Suzuki_GSXR750_vsida

Även om Suzuki GSX-R750 gör sig bra på kurviga småvägar är det på bana den framförallt hör hemma. Körställningen är rejält framåtlutad och efter ett tag på Sveriges tjälskadade småvägar blir det precis som alltid när man kör sportmotorcykel, jobbigt för armar och händer. I synnerhet då man håller sig i skinnet och kör enligt gällande hastighetsbestämmelser.

fb_2011-suzuki-gsx-r750-6

I högre tempo, och vid mer aktiv körning känns däremot körställningen perfekt, där det går snabbt och enkelt att byta mellan olika körpositioner. Den känns liten till storleken, men detta utan att den känns för liten för min 183 centimeter långa kropp.

Suzuki_GSXR750_bak

Totalt sett är GSX-R750 av 2011 års modell den fantastiskt tilltalande sportmotorcykel som den alltid varit. Chassit är stadigt men samtidigt lättsvängt. Showagaffeln och Brembobromsarna ger mig en ökad känsla av trygghet, och tillsammans med motorn som alltid levererar gott om effekt utan att överraska gör att jag kan pressa lite extra, även då greppet är lite si och så.

fb_2011-suzuki-gsx-r750-20

Med läge A är dock gasresponsen lite väl rapp, vilket blir jobbigt i längden vid mer moderat körning på landsväg eller inne i stan, då B-läget istället är att föredra.

Är du på jakt efter en roligt och potent sportmotorcykel som är lättkörd som en 600-kubikare och med en motor som erbjuder rejält med kraft, underbara bromsar och mycket bra fjädring så är Suzuki GSX-R750 en modell du bör titta närmare på.•

 

Fakta - Suzuki GSX-R750 - 2011

Motor Vätskekyld DOHC, 4-cylindrig
Borr x Slag mm 70.0 x 48.7
Slagvolym (cm³)(cc) 750
Effekt kw(hk)/varv 150hk/13 200 varv
Vridmoment Nm/varv 86,3Nm/11200 varv
Kompression 12.5:1
Bränslesystem Insprutning
Transmission 6 växlar
Generatoreffekt W -
Hjulbas mm 1390
Längd mm 2030
Bredd mm 710
Sitthöjd mm 810
Markfrigång mm -
Fjädring fram Inverterad teleskopisk, oljedämpad, fullt justerbar
Fjädring bak Länktyp, oljedämpad
Broms fram Radialmonterade 4-kolvsok, 310 mm dubbla skivor
Broms bak 1-kolvsok, 220 mm enkel skiva
Däck fram 120/70ZR-17M/C
Däck bak 180/55ZR-17M/C
Tankvolym L 17
Vikt (fulltankad, körklar) kg 190
Färg blå/vit, svart
Rek. cirkapris inkl. moms 152 900 kr