Förra året vann Tony Cairoli MX1-klassen i Motocross-VM på nya KTM 350 SX-F, som utvecklats i nära samarbete med tiofaldige världsmästaren i Motocross, Stefan Everts. Till i år laddar KTM med ett helt nytt modellprogram inom endurosegmentet. Här kan du läsa Johan Ahlbergs provkörning av 2012 års KTM 350EXC-F.

I höstas var jag på plats då KTM presenterade sin nya 350EXC-F, som utvecklats tillsammans med toppförarna David Knight och Johnny Aubert. Och även om konceptet i grunden är det samma som hos den rosade motocrossmodellen 350SX-F, så har EXC-modellen anpassats för enduro.

fb__MC27212

Precis som övriga 2012 års fyrtakts EXC-modeller är 350EXC-F med bränsleinsprutning från Keihin. Utformningen av plastdetaljer och sadel känner vi till stora delar igen från 2011 års SX-modeller (motocross), vilket bidrar till en slimmad form. En praktisk detalj som vi känner igen från SX350F är det integrerade urtaget hos bakskärmen som fungerar som ett praktiskt bärhandtag.

fb__MC27166

Målsättningen för utformningen av den nya luftburken var ökat skydd mot smuts och samtidigt ökat luftflöde för bättre motorprestanda. Precis som tidigare utförs filterbyte enkelt och snabbt utan behov av verktyg.

fb__MC27190

Under årens lopp har det dividerats flitigt om för- och nackdelar med KTM:s så kallade PDS-dämpare, där det på den negativa sidan har anmärkts på vissa negativa köregenskapar och minskad progressiv funktion än med separat länkage. På den positiva sidan finner vi underlättat underhåll, lägre vikt och bättre markfrigång samt färre rörliga delar som kräver underhåll. Och när det gäller köregenskaper så hävdar jag att det inte finns något att anmärka på.

fb__A4I9397

Ramen är precis som tidigare en rörkonstruktion av stål. Svingarmen som är hämtad från 2011 års tvåtakts motocrossmodeller är tillverkad av aluminium och lär vara 300 gram lättare än 2011 års EXC-svingarm.

fb__MC27157

Vidare har även den så kallade triangeln uppe vid styrhuvudet minskats, till förmån för bättre hanterbarhet och stabilitet. Ramen har även försetts med en ny infästning åt stötdämparen, vilken ska se till att minskad mängd stötar från just stötdämparen fortplantas vidare upp till bland annat styrhuvudet.

fb__MC27129

PDS-dämparen har monterats i en mer liggande vinkel än tidigare, till förmån för 7 millimeter längre slaglängd och bättre progressivitet. Vidare finner vi ett nytt system för justering av fjäderförspänning utan behov av hammare och drivdon.

fb__MC27338

Framgaffeln är även den från WP och precis som stötdämparen fullt justerbar.Nyttt för den här modellen är en ny typ av bussningar och packboxar som ska bidra till bättre smörjning av de 48 millimeter grova innerbenen, för att på så vis minska friktionen, även då gaffeln fått vara overksam ett tag.

fb__MC27196

Motorn är baserad på samma koncept som den vinnarämnet hos 350SX-F, här modifierad för att bättre passa för endurokörning. En ny kolv har designats för minskad kompressionsgrad (från 13,5 hos SX till 12,3 hos EXC) till förmån för en mjukare gång.

fb__MC29358

Vevaxeln (med tyngre vev än hos SX till förmån för mjukare gång) roterar ett kugghjul som i sin tur driver kamkedjan, och på samma gång fungerar som balansaxel och driver vattenpumpen.

Cylindertoppen med sina dubbla överliggande kamaxlar rymmer fyra ventiler av titan (insug – 36,3 mm och avgas 29,1 mm). I jämförelse med 350SX-F har kamaxlarna i det här fallet modifierats för mer kraft på botten och mellanregister. Samtidigt har även aningen mjukare ventilfjädrar valts.

fb__MC27297

En ny hydrauliskt manövrerad koppling från Brembo, med minimala mått, bidrar till motorns tajta format. En ny typ av diafragmafjäder (istället för flera, vanligen fem-sex stycken, fjädrar) gör det möjligt att applicera en ny typ av dämpningssystem av gummi (som liknar det som ofta återfinns som dämpning mellan bakdrev och hjul hos landsvägsmotorcyklar). Detta dämpningssystem ska i sin tur generera en ännu mjukare funktion, vilket i sin tur spar på materialet och samtidigt bidrar till bättre markkontakt åt bakhjulet. En annan stor fördel i och med brukandet av diafragmafjädern är att kopplingen blir mycket lättjobbad.

fb_IMG_2768

Den nya motorn rymmer dubbla oljepumpar, i likhet med motorn hos 250EXC-F.

Vidare finner vi en ny sexstegad växellåda som specialdesignats för endurobruk. Och tillsammans med den nya kopplingen sker växlingar snabbt och enkelt utan strul.

Med en toppeffekt på över 45 hästkrafter och en tämligen låg vikt på 28,5 kilogram har den här motorn potentialen att vara mycket konkurrenskraftig även mot enduromaskiner med 450-motorer.

Det nya insprutningssystemet med dess 42 millimeters spjällhus är av senaste snitt och utvecklat att KTM i samarbete med Keihin. Här finner vi bland annat automatiskt höjd- och temperaturreglering, samt möjligheten att välja mellan tre olika program.

fb__MC27300

Genom att justera vridkontakten som återfinns under sadeln kan du välja mellan standard, Traction (lite ”försiktigare” karaktär för bättre markkontakt), och Advanced (rappare gasrespons för en ”elakare” motorkaraktär).

Som tillbehör finns även ett styrreglage med vilket man kan välja mellan två lägen (standard och det läge man förvalt under sadeln). Dessutom kan du som vill peta i detaljer ändra ännu mer inställningar med hjälp av en dator, KTM:s styrenhet (finns som tillbehör – Power Part) och en särskild programvara. På så vis får du på sätt och vis flera motorcyklar i en...

fb__MC27176

Kylsystemet har fått en ny dragning av slangarna och tillsammans med en ny T-koppling ökar flödet, och ger bättre kylning. Enligt uppgift har arbetstemperaturen minskat med runt 3-4 grader. Hos 450 och 500EXC är kylfläkt standard. Så är inte fallet hos 350EXC-F.

fb__MC27223

Den nya transparenta bensintanken rymmer 9,5 liter bensin med bensinpump och regulatorenhet integrerade inuti tanken.

Den nya ljuddämparen, som numer är standard hos samtliga fyrtakts EXC-modeller, har vuxit sig aningen större för att bland annat möta de allt tuffare bullerkraven (och lär enligt uppgift matcha FIM-kraven på 112 db(A).

fb__MC27216

De nya Excel-fälgarna är utan eloxering, vilket ger ett lättare intryck samtidigt som det gör att fälgarna står sig bättre än färgade dito vid exempelvis däckbyte. Ekernipplarna är numer av aluminum vilket uppges banta vikten med 200 gram per hjul.

Provkörningen av 2012 års EXC-modeller från KTM äger rum vid Il Ciocco, som är himlariket för endurofantaster, KTM Adventures bas i Toscana och tävlingsplatsen för den extrema endurotävlingen ”Hells Gate”. Du som har varit här vet att det fullkomligt kryllar av stenar och klippor samtidigt som terrängen är fantastiskt kuperad. Samtidigt erbjuds enduroslingor som löper genom mer öppen skogsterräng där underlaget är en blandning av sand och jord, vilket erbjuder ett fäste utan dess like.

fb_IMG_2448

Faktum är att detta även är platsen dit KTM brukar bege sig för att testköra sina enduromaskiner som är under utveckling. Under provkörningen sätter även David Knight, Cristobal Guerrero och Giovanni Sala guldkant på tillvaron, samtidigt som de ger ett smakprov på vad maskinerna är kapabla till i händerna på en erfaren VM-förare.

Precis som motocrossmodellen är 350 EXC-F mycket lätt och smidig att handskas med. Förarergonomin känns som självklar, och utan några partier som stövlar eller byxor hakar tag eller fastningar i. Samtidigt finns det gott om grepp hos sadel som tillsammans med sidokåpornas utformning gör att det är enkelt att ändra körställning även under de mest extrema situationer.

fb_IMG_2510

Jag är 183 centimeter lång, men då jag talar med andra kollegor, som både är kortare, lättare, längre, större och tyngre, är vi alla överrens. KTM har lyckats fantastiskt bra med förarergonomin. Vilket som underlättar körning samtidigt som det spar en hel del på förarens energiförbrukning, något som inte är lite så viktigt under ett tufft race.

Om det är något som jag är riktigt imponerad över så är det hur bra insprutningen fungerar. Och visst, självklart ska det fungera bra kan man tycka, då tekniken i sig har funnits under många år. Men att skapa ett system som lirar på topp under alla tänkbara situationer då det gäller aktiv endurokörning ställer tekniken på prov, och KTM har lagt ner åtskilliga månaders hårt arbete på att finna de optimala inställningarna.

Kopplingen är betydligt mer lättjobbad än hos tidigare modeller, vilket spar på energi och muskelkraft. Bromsarna är effektiva och med en bra progressiv verkan såväl fram som bak. Som pricken över i är både kopplings- och frambromsens reglage justerbart, och ett par mycket robusta handtagsskydd är standardmonterade.

fb__MC27255

Inne i den tajta skogen är det fantastiskt lätt att hantera och ändra kurs på den. Samtidigt känns den stadig då det går ruskigt fort på de ojämna stigarna, vilket känns tryggt med tanke på att ett misstag kan resultera i en flygtur utför något av alla stup som finns här...

En annan intressant detalj är att det här är en enduromaskin som verkligen blir bättre ju mer den pressas. Samtidigt är den mycket förlåtande och slösar inte på förarens energi i onödan. Något som inte är minst viktigt för alla världens hårdsatsande toppförare, och enduromotionärer.

fb__MC27236

Faktum är att jag blir mer och mer imponerat ju längre tid jag får i sadeln på KTM 350EXC-F, och efter två intensiva och stenhårda dagar står det klart att KTM 350EXC-F är min nya favorit bland enduromaskiner, med Husaberg FE450 (tidigare favorit) på en hedrande andraplats. Hela paketet är en underbar komposition av ett väl fungerande chassi, en motor som erbjuder perfekt avstämd kraft och en bränsleinsprutning som är i världsklass.•

 

KTM 350EXC-F SIX-DAYS EDITION

fb__MC27444

fb__MC27448

 

Fakta KTM 350 EXC-F 2012

Motor Vattenkyld, fyrtakt, 1-cylindrig, 4 ventiler/cyl, DOHC

Borr x Slag 88 x 57.5 mm

Slagvolym 349.7 cm3

Effekt Uppges ej

Vridmoment Uppges ej

Kompression 12:3:1

Bränslesystem Elektronisk bränsleinsprutning

Transmission 6 växlar

Hjulbas 1482 mm

Sadelhöjd 970 mm

Fjädring fram Inverterad 48mm WP, fullt justerbar, 300 mm fjädringsväg

Fjädring bak Enkel stötdämpare, WP, fullt justerbar, 335 mm fjädringsväg

Broms fram Tvåkolvsok, 260 mm skiva

Broms bak Enkolvsok, 220 mm skiva

Däck fram 90/90-21

Däck bak 140/80-18

Tankvolym 9.5 liter

Fulltankad vikt 107,5 kg

Färg Orange

Pris

350 EXC 87 900 kronor
350 EXC Sixdays 92 900 kronor

Importör KTM Scandinavia