Nya Honda CBR250R är en lättkörd och smidig motorcykel med sportiga drag, som toppas med ABS-bromsar med kombifunktion. Här kan du läsa provkörningen av den nya modellen.
På den asiatiska motorcykelmarknaden är mindre motorcyklar på mellan 125-250 kubikcentimeter omåttligt populära. Nya Honda CBR250R tillverkas i huvudsak i Thailand, men delvis även i Indien samtidigt som diverse komponenter kommer från Japan.
När man ser Honda CBR250R kan det ligga nära till hands att tro att det här är en liten och smidig sportmotorcykel. I exempelvis Indien, och Thailand (där modellen tillverkas) är den här typen av motorcyklar visserligen att anse som mycket sportiga, men med de ideal som vi har exempelvis i Sverige är det inte riktigt så.
Honda CBR250R ser sportig och påkostad ut, men med sina 26 hästkrafter på topp lär den inte fånga den som framförallt anser att sportmotorcyklar är lika med hysteriskt många hästkrafter. Däremot är CBR250R en motorcykel för den som vill ha en trevlig motorcykel med ett sportigt utseende, och som framförallt är en trevlig, komfortabel och tämligen billig sådan. Men fungerar den verkligen att köra även för personer som är åtminstone 180 centimeter långa, och längre?
Motorn är en vätskekyld encylindrig fyrtaktare med dubbla överliggande kamaxlar och bränsleinsprutning. Som bäst uppges motorn erbjuda 26 hästkrafter vilket visserligen inte är mycket att hurra för om du stirrar dig blind på siffror.
I kombination med dess vikt 165 kilogram (fulltankad och körklar) är det här en mycket lättkörd och smidig motorcykel som passar mycket bra på småvägar och i tät trafik. Den svänger extremt lätt både runt gathörn och genom tajta hårnålar i högre tempo. Samtidigt noterar jag att CBR250R är mycket stabil även då jag pressar den till max. När jag pressar den till max noterar jag en viss portion av vibrationer (mellan 9000 varv och rödstrecket). Däremot är motorgången snäll och utan störande vibrationer då jag kör som man bör med denna motorcykel, vilket betyder lite mer sansat, och fokuserar på mellanregistret istället.
Chassit fungerar bra för lite mer sansad körning. Är du ute efter något extremt sportigt så finns det mängder av mer lämpade alternativ på marknaden. Vill du däremot ha en smidig och lättkörd motorcykel med ett sportigt stuk som framförallt lämpar sig för transporter av olika slag kan CBR250R vara motorcykeln för dig.
Honda CBR250R är en liten motorcykel, som bäst lämpar sig för dig som är lite kortare än mina 183 centimeter. Däremot blir jag både förvånad och imponerad över hur pass rymlig och välkomponerad körställningen ändå är även för min kropp.
Sadelhöjden är 780 millimeter, kåpglaset är lågt och kåpan slimmad kring det lilla chassit, men under provkörningen känns det helt okej, och körställningen är vare sig jobbig eller trång på något vis. Under provkörningen kör jag på vanlig landsväg, små trånga stadsgator och på motorväg. Däremot får jag inte tillfälle att köra så pass långt att jag kan uttala mig om hur körställningen fungerar för långväga touringtransporter.
Jag gillar encylindriga fyrtaktare. Men jag måste erkänna att jag tycker att det känns lite skumt med den motortypen i det här fallet. Motorgången är snäll och bränsleförsörjningen fungerar perfekt. Växellådan och kopplingen är mycket lättjobbade och en fröjd att handskas med, och rent mekaniskt fungerar dessa fullständigt klanderfritt. Fjädringskomponenterna har en grundinställning som framförallt erbjuder god komfort.
En extra intressant detalj är att bromsarna hos CBR250R är med ABS och kombifunktion. Fram finner vi ett tvåkolvsok och en 296 millimeters bromsskiva, medan ett enkolvsok och en 220 millimeters bromsskiva är monterad bak. Bromseffekten är inte extrem, men räcker till för att hejda motorcykelns framfart snabbt och tämligen odramatiskt. ABS-funktionen fungerar utan anmärkning. Kombifunktionen i det här fallet fördelar bromskraften idealiskt mellan fram- och bakhjul då fotbromsen används. När enbart handbromsen används bromsar det enbart fram. Totalt sett är det här ett mycket bra bromssystem som ger ökad trygghet, i synnerhet då det som under provkörningen börjar regna…
Instrumenteringen är tydlig med central analog visning av motorvarvtalet och en digital panel i nedre kant som informerar om det nödvändigaste (hastighet, bränslemängd, klocka, kylvätsketemperatur och körsträcka).
Totalt sett är Honda CBR250R en trevlig motorcykel som klarar sin uppgift att transportera mig mycket bra, och det är inga problem att hålla jämnt med övrig trafik. Däremot är rolighetsfaktorn på vanlig landsväg eller motorväg inte särkskilt hög hos CBR250R. I gengäld kan du ha riktigt roligt med CBR250R om du väljer att köra på små vägar med extremt tajta böjar, eller inne i stan, och som helhet är det som jag nämnt tidigare en mycket trevlig och smidig motorcykel. Och som pricken över i finns ABS-bromsar med kombifunktion för säkerhets skull. Ser man dessutom på totaltkostnaden för inköp och försäkring ser det onekligen mycket bra ut, och till detta kan du lägga till en bränsleförbrukning som inte rasar i höjden ens om du gasar mer än du borde för jämnan…•
Fakta Honda CBR250R C-ABS -2011 |
|
Motor | Vattenkyld, fyrtakt, 1-cylindrig, 4 ventiler/cyl, DOHC |
Borr x Slag | 76 x 55 mm |
Slagvolym | 249,4 cm³ |
Effekt | 26 hk/8 500 varv |
Vridmoment | 23,8 Nm/7 000 varv |
Kompression | 10.7:1 |
Bränslesystem | Elektronisk bränsleinsprutning |
Transmission | 6 växlar |
Hjulbas | 1369 mm |
Sadelhöjd | 780 mm |
Fjädring fram | Konventionell teleskopgaffel |
Fjädring bak | Enkel stötdämpare |
Broms fram |
Tvåkolvsok, 296 mm skiva, C-ABS |
Broms bak | Enkolvsok, 240 mm skiva, C-ABS |
Däck fram | 110/70-17 |
Däck bak | 140/70-17 |
Tankvolym | 13 Liter |
Fulltankad vikt | 165 kg |
Färg | Svart, Trico |
Pris | 54 900 kronor |
Importör | Honda MC Svenska AB |