Aprilia Dorsoduro 1200 ABS är den första modellen från den italienska motorcykeltillverkaren med den nya 1200-kubiks V-motorn. Modellen är det större syskonet till Dorsoduro 750, och erbjuder fler hästkrafter och en hög rolighetsfaktor.
Efterföljaren till lillebror 750 är här! Aprilia Dorsoduro 1200 har förutom mer kubik givetvis fler hästar. Enligt uppgift så levererar hojen 130 hästar. Man har tre mapplägen att välja mellan; Sport, Touring och Regn. Dessa mappar går att hoppa mellan under körning.
Utöver detta finner vi även Traction Control och ABS. ABS har funnits tidigare hos 750, men här har man alltså kompleterat med TC. Detta system är inte lika sofistikerat som på RSV 4:an. Man använder sig endast av två sensorer; hastigheten från hjulen. Det finns tre olika lägen att justera mellan.
Du kan givetvis koppla ur systemet, för att kunna dra en wheelie, men då måste du stå still. Varför gör man så här? Man har ju redan tekniken för att kunna ändra läge stänga av systemet under färd (syftar på RSV 4:an). Frågan är faktiskt befogad. Exempelvis under testkörningen på slingra bergsvägar dök det vid flera tilfällen upp partier med dåligt grepp. Här vill man med en knapptryckning koppla in systemet, för att sen vid nästa raka eller krön koppla ur, så man kan köra på bakhjulet!
Om vi snackar köregenskaper så finns det mycket gott att säga. Aprilian är skitrolig! Den är skräddarsydd för den typen av körning, med körning på vägar som slingrar likt nykokt spaghetti. Chassit är suveränt, den höga körställningen och breda styret gör verkligen jobbet S-kurvor. På tvåans växel (med TC urkopplad) går det lätt på bakhjulet ut ur böjarna. Enda gångerna det upplevs lite oroligt är när man går på hård broms in i sväng.
Gaffeln känns aningen mjuk och jag tror att den bottnade ibland. Detta går säkert att råda bot på med lite justeringar. Motorn känns stark, men inte råstark. Aprilia gör numera alla motorer själva. Den varvar fint, låter underbart och drar rejält, men från en 1200 hade jag nog väntat mig lite mer.
Totalt sett så gillar jag verkligen den här typen av hoj. Ska man köra kurvigt, pendla till jobbet eller bara ta en fika hos polar’n så är det en hoj helt i min smak. Den är snygg, rolig och går riktigt bra. Dessutom toppar hojen en bit över 240 km/h på mätaren, det hänger mer på armstyrkan än hojen. •
AV: Alex Lind, Motorrad
Fakta - Aprilia Dorsoduro 1200 ABS
MOTOR
Vattenkyld 90-graders V-twin med dubbla överliggande kugg- och kedjedrivna kamaxlar, fyra ventiler per cylinder, våtsumpsmörjning, bränsleinsprutning med 52 mm trottelhus, katalysator, generator 450 W, batteri 12 V, hydrauliskt styrd flerskivig våtkoppling, sexväxlad, O-ringkedja, sekundärutväxling 40:16.
Borrning x slag106 x 67,8 mm
Slagvolym1197 cm³
Maxeffekt
96 kW (131 hk) vid 8700/min
Max vrid115 Nm vid 7200/min
CHASSI
Fackverksram i rundrör av stål, inverterad framgaffel 43 mm, justerbar förspänning, komp- och returdämpning, dubbelsving av aluminium, enkeldämpare, justerbar förspänning, komp- och returdämpning, dubbla skivbromsar fram, 308 mm, fyrkolvsok, enkel skivbroms bak, 255 mm, flytande enkolvsok, ABS.
Alufälgar
3.50 x 17; 6.00 x 17
Däck
120/70-ZR 17; 180/55-ZR 17
MÅTT+VIKT
Hjulbas 1528 mm, styrvinkel 24,9 grader, försprång 118 mm, fjädringsväg f/b 160/155 mm, sadelhöjd 870 mm, vikt fulltankad 223 kg, tankrymd 15 liter.
Garanti2 år
Pris125 995 kr