Årets stora nyhet för Husabergs del är tvåtaktsmodellerna TE250 och TE300. Fastbikes.se var på plats under världspremiären i Spanien. Här kan du läsa Jörgen "G:son" Gustafssons utvärdering av de nya enduromodellerna.
Jörgens förväntningar på Husabergs nya modeller var höga, och precis som övriga i den exklusiva skaran som fanns på plats var han extremt nyfiken på vad som skulle presenteras. Att det skulle bli två nya tvåtaktsmodeller hade vi redan tämligen säkra uppgifter på. Däremot var frågan fortfarande huruvida modellerna skulle vara med förgasare eller bränsleinsprutning?
Plötsligt stod de två nya tvåtaktarna TE250 och TE300 där. Modellerna baseras på EXC250 och EXC300 från KTM, som redan innan provkörningen var rankade som några av världens bästa enduromaskiner för tvåtaktsförare. Något som bådar gott eftersom Husaberg i sin tur har förädlat modellerna ytterligare. Förutom motorerna och vikten (102,9 kilogram för TE250 och 103,1 kilogram för TE300 körklar) är de två TE-modellerna identiska.
Jörgen hoppar av glädje...
Vid sidan om motorkåpor med Husabergloggan på har modellerna fått en ny typ av exklusiv ”upp-och-ner-vänd” framgaffel från WP av ”closed cartridge modell” med fullständiga justeringsmöjligheter. Fördelen hos den här typen av framgaffel, med sin slutna dämparenhet, är dess extremt låga inre friktion som ger en jämn och konstant arbetsgång över i stort sett hela fjädringsvägen.
Stötdämparen bak kommer även den från WP. Den är av PDS-modell och erbjuder fullständiga justeringsmöjligheter, såsom exempelvis separat reglage för låg- och högfartskompression. Att stötdämparen är av PDS-modell betyder att ett separat länkage saknas, vilket gagnar markfrigången och minskar underhållsbehovet. Fjädringsvägen är 300 millimeter fram och 335 millimeter bak.
Ramen är konstruerad av krom-molly-stål medan svingarmen är av aluminium.
Husabergs TE-modeller har även förädlats med frästa, svarteloxerade gaffelkronor, DID-hjul med CNC-frästa nav och påkostade Brembobromsar (tvåkolvsok fram och enkolvsok bak) av senaste snitt samt aluminiumstyre av ”Pro Taper-modell”. Som pricken över i rymmer den nya bensintanken 11 liter vilket borgar för god aktionsradie.
De vätskekylda tvåtaktsmotorerna hos de två TE-modellerna är med en cylindervolym på 249 kubikcentimeter (TE250) respektive 293,2 kubikcentimeter (TE300). Motorerna är av senaste snitt där vi bland annat finner två olika tändkurvor som enkelt väljs mellan med styrreglaget, och som gör att motorkaraktären kan anpassas efter önskemål och rådande förhållanden.
Bränsleblandningen sköts av en 36-millimeters Keihin-förgasare (PWK 36S AG) och här finns inget att anmärka det minsta på.
Dessutom går det att välja mellan mjukare eller hårdare fjädrar hos styrenheten för avgaskontrollen, vilket ger antingen en mjukare eller häftigare motorkaraktär.
Den sexstegade växellådan är särskilt anpassad för endurobruk och kompletteras av en smidig och lättjobbad koppling med hydraulisk reglering.
Vidare har modellerna fått aningen modifierad offset (22 millimeter mot KTM:S 20 millimeter) som ska göra Husabergs tvåtaktsmodeller stadigare än KTMs motsvarigheter, EXC250 och EXC300.
Att Husaberg, som tidigare gått under parollen ”Four Stroke Force” nu släpper tvåtaktsmodeller är en slags revolution i sig.
Jörgen laddar på i värmen...
Värmen som slog emot Jörgen från Fastbikes.se och Inge Edberg från Race samt testförarna från övriga delar av världen var minsta sagt het med temperaturer på omkring 40 grader i skuggan.
På plats var även Husabergs fabriksförare Joakim Ljunggren och Oriol Mena som passade på att gasa med nyheterna.
Efter två dagars körning i den häftiga terrängen har Jörgen hunnit svettats och gasats rikligt med de nya 2011-modellerna från Husaberg.
TE250 är en lätt och trevlig enduromaskin som Jörgen gillar. Man känner verkligen att den väger lite, i synnerhet med en direkt jämförelse med fyrtaktsmodellerna.
Motorn drar tämligen starkt och motorregistret är linjärt utan några direkta dippar eller överraskningar. Superbra med två tändkurvor som man enkelt väljer mellan på styret, och under provkörningen bytte Jörgen flitigt mellan de två olika lägena. I bökig terräng var det toppen med den ”snälla” motorkaraktären och likaså var den lite häftigare tändkurvan super under de snabbare partierna. Elstarten är guld värd, medan kicken är ett bra komplement.
TE300 är favoriten för Jörgens del. Motorn är så nära en fyrtaktare i karaktären man kan komma. Superfin och lättkörd. Exakt samma som TE250 men snällare motor som är tämligen svår att köra stopp på av misstag.
Marfrigången är väl tilltagen hos båda modellerna, och fjädringen är superfin. Däremot anser Jörgen att stötdämparens grundinställning är aningen för mjuk för att riktigt lira med framgaffeln. Detta kompenseras enkelt med hjälp av stötdämparens justeringar som finns att tillgå. Dessutom anser Jörgen att gummihandtagen på styret är aningen för tjocka.
Bromsarna från Brembo erbjuder tillfredställande gott om bromsverkan och manövreras smidigt och exakt med god fingertoppskänsla.
Bensintanken rymmer 11 liter
Den hydrauliskt manövrerade kopplingen är lättjobbad och den sexstegade växellådan suveränt distinkt och exakt.
Förarpositionen är som klippt och skuren för att passa en person som är runt 175-185 centimeter lång, och fungerar bra både vid sittande och stående körposition. Sadeln är lagom hård/mjuk och har en smal och passande form.
Reglagens placering, utformning och funktion är på topp. De smidiga justerskruvarna hos kopplings- och bromsreglagen möjliggör enkel och snabb personlig anpassning dess grundpositioner för optimal personlig anpassning.
Totalt sett är TE250 och TE300 två extremt fina enduromaskiner som rekommenderas varmt till dig som gillar tvåtakt och vill komma fram snabbt och smidigt i terrängen. •
Husaberg TE300 "kittad" med extra tillbehör...
Husaberg FE390 -2010 : PROVKÖRD
Husaberg FE450 och FE570 -09 : PROVKÖRDA
FAKTA HUSABERG TE250 - 2011
Motor | Vätskekyld, 1-cylindrig tvåtakt |
Borr x Slag | 66,4 x 72 mm |
Slagvolym | 249 cm³ |
Effekt | Anges ej |
Vridmoment | Anges ej |
Bränslesystem | Förgasare, Keihin PWK 36S AG |
Transmission | 6 växlar |
Styrvinkel | 26,5 grader |
Hjulbas | 1475±10 mm |
Sadelhöjd | 985 mm |
Fjädring fram | 48 mm inverterad gaffel, 300 mm fjädringsväg, fullt justerbar, WP, Closed Cartridge |
Fjädring bak | Enkelstötdämpare, PDS, 330 mm fjädringsväg, fullt justerbar, WP |
Broms fram | Tvåkolvsok, 260 mm skiva, Brembo |
Broms bak | Enkolvsok, 220 mm skiva, Brembo |
Däck/hjul fram | 90/90-21, 1.60 x 21", EXCEL |
Däck/hjul bak | 140/80-18, 2.15 x 18", EXCEL |
Tankvolym | 11 L |
Vikt (utan bensin) | 102,9 kg |
Färg | Blå/gul |
Pris | 83 500 kronor |
Importör | Husaberg |
FAKTA HUSABERG TE300 - 2011
Motor | Vätskekyld, 1-cylindrig tvåtakt |
Borr x Slag | 72 x 72 mm |
Slagvolym | 293,2 cm³ |
Effekt | Anges ej |
Vridmoment | Anges ej |
Bränslesystem | Förgasare, Keihin PWK 36S AG |
Transmission | 6 växlar |
Styrvinkel | 26,5 grader |
Hjulbas | 1475±10 mm |
Sadelhöjd | 985 mm |
Fjädring fram | 48 mm inverterad gaffel, 300 mm fjädringsväg, fullt justerbar, WP, Closed Cartridge |
Fjädring bak | Enkelstötdämpare, PDS, 330 mm fjädringsväg, fullt justerbar, WP |
Broms fram | Tvåkolvsok, 260 mm skiva, Brembo |
Broms bak | Enkolvsok, 220 mm skiva, Brembo |
Däck/hjul fram | 90/90-21, 1.60 x 21", EXCEL |
Däck/hjul bak | 140/80-18, 2.15 x 18", EXCEL |
Tankvolym | 11 L |
Vikt (utan bensin) | 103,1 kg |
Färg | Blå/gul |
Pris | 91 500 kronor |
Importör | Husaberg |