Hösten 2007 presenterade KTM nya 690 Duke som är en naken modell med en encylindrig motor som trots modellnamnet är på 654 kubikcentimeter. Nu har KTM även lanserat en R-modell som är ett förädlat syskon där motorn vuxit till 690 kubikcentimeter. I helgen drog jag till Italien för att provköra den tillsammans med Dakaraktuella Kapten Thomas Berglund, som fick agera stuntförare och fotomodell. Nu kan du läsa Sveriges första provkörning av modellen här...
KTMs encylindriga och nakna Duke introducerades år 1994. Då var motorn på 609 kubikcentimeter. Säsongen 2008 växte Duke till 654 kubik i och med lanseringen av 690 Duke. I höstas visade KTM upp den förädlade R-modellen där slagvolymen ökat till 690 kubikcentimeter som ett resultat av att slaglängden har förlängts från 80 till 84,5 millimeter. I och med detta uppger även KTM att motoreffekten har höjts från 65,3 till 70 hästkrafter. Samtidigt har även vridmomentet stigit från 67 till 70 newtonmeter, och kompressionsförhållandet ökat från 11,8:1 till 12,5:1.
Motorn hos basversionen 690 Duke erbjuder redan rejält med kraft som jag sällan tidigare upplevt hos en encylindrig motorcykel för landsvägsbruk. Hos R-versionen har effekten ökats ytterligare och snabba accelerationer och framhjulslyft är mer regel än undantag för den gasglade.
Dubbla oljepumpar, där den ena håller uppe oljetrycket i systemet medan den andra suger ut olja från vevhuset, ser till att oljan cirkulerar och smörjer de rörliga komponenterna optimalt. Med hjälp av nivåfönstret på motorns högra sida kan oljenivån snabbt och enkelt kontrolleras.
Den elektroniska bränsleinsprutningen har 46-millimeters spjällhus, tomgångsjustering, automatisk reglering för kallstart samt lufttryckskompensation som bland annat tar hänsyn till höjden över havet. EPT (Electronic Power Throttle) är beteckningen för KTM:s elektroniska styrsystem för spjället. Av säkerhetsskäl stängs spjället manuellt med vajer.
Avgassystemet i rostfritt avslutas med ljuddämparen som har placerats under motorn. Innan avgaserna når ljuddämparmynningen renas de av katalysatorn.
På typiskt R-manér har ramen lackerats orange samtidigt som plasten förädlats med den läckra svart-vit-orange dekoren. Fjädringen har styvats upp och modifierats en aning Stötdämparen har fått en orange fjäder och framgaffelns innerben förädlats med en beläggning som kallas TiAlN. Tack vare att framskärmen i är av kolfiber i stället för vanlig plast uppges den ofjädrade vikten ha bantats med ett halvt kilo, och vågen lär nu stanna på 148 kilogram när bensintanken är tom.
Apropå bensintanken så rymmer den 13,5 liter trots sin slimmade form, som förstärker känslan av att 690 Duke är en liten och smidig motorcykel.
Chassit är baserat på det hos 690 Supermoto och ramen är av fackverksmodell med runda rör av krom-molybden. Den dubbelsidiga svingarmen av aluminium är högtrycksgjuten och förstärkt med fackverksribbor. Det här ska bland annat bidra till att göra svingarmen lätt och stark samtidigt som den erbjuder ett visst flex, vilket bland annat medverkar till god stabilitet i kombination med bra komfort under extrema förhållanden.
Flera viktiga komponenter hos Duke är justerbara vilket bidrar till goda förutsättningar för att du ska kunna anpassa Duken efter din körstil, behov, tycke och smak. Förutom att fjädringskomponenterna av fabrikat WP är fullt justerbara liksom broms- och kopplingsreglagens positioner går det även att anpassa motorkaraktären.
Det är lite pilligt att komma åt justervredet för mappningen. När du väl lyckats komma åt enheten och lättat på täcklocket av gummi vrider du det lilla skruvreglage till önskat värde. Skillnaden mellan de olika lägena märks genom en märkbart förändrad motorkaraktär.
Är du på bushumör är det tveklöst läge två (performance) som gäller. Då är gasresponsen avsevärt häftigare än om mappning nummer tre (standard) är vald. Den lite ryckiga känslan vid gaspådrag och avslag får du på köpet. Egentligen är det inte fråga om av systemet är okänsligt utan snarare extremt känsligt. Med standardmappningen lirar allt mjukt och fint utan ryck vid förändringar hos gasreglaget. Önskar du en mer förlåtande karaktär är det läge ett (soft) som gäller.
KTM 690 Duke R är en slimmad motorcykel med en ganska låg sadelhöjd som passar bra så länge du inte är allt för lång. För mina 183 centimeter erbjuds en upprätt och bra körställning där det breda styret bidrar till en god kontroll. Sadeln är slimmad och åt det fastare hållet utan att vara obekvämt hård. Fötterna vilar på gummibeklädda fotpinnar (gummit går enkelt att ta bort om man så önskar).
Duke 690 R är lättkörd och svänger lätt och villigt i såväl långsammare som hög hastighet. Styrutslaget är ordentligt tilltaget vilket i sin tur underlättar om du exempelvis behöver vända runt på vägen.
Den hänger gärna med på bus och snabba vändningar och bromsarna är grymma. I synnerhet frambromsen är så pass effektiv att det krävs tillvänjning till en början. Känslan i bromsgreppet är fantastiskt väl avstämt men det gäller ändå att man har god fingertoppskänsla vid inbromsning annars är risken för framhjulslåsningar överhängande. Även känslan hos bakbromsens reglage är föredömligt bra, och det är ovanligt lätt att styra effekten hos den med god precision.
För att minska risken för bakhjulslåsningar vid allt för kraftiga nerväxlingar sitter även en slirkoppling (APTC) på plats. Kopplingen är hydrauliskt manövrerad och bidrar till smidiga växlingar. En positiv ”bieffekt” av APTC-kopplingen är även att kopplingen även är mycket lättjobbad.
Även växlingarna går lätt och smidigt. Däremot anser jag att ettans växel är för högt drevad, och vid körning i långsammare tempo (långsammare än 35 kilometer i timmen) gäller det att man jobbar flitigt med kopplingen för att körningen inte ska bli allt för ryckig.
Instrumenteringen är en kompakt enhet där aktuell hastighet visas digitalt, liksom tid, vattentemperatur och avverkad körsträcka (dubbla trippmätare). Varvräknaren är monterad till vänster och har analog visning.
Fjädringskomponenterna från WP erbjuder fullständiga justeringsmöjligheter. Grundinställningen är styv och det går att pressa extremt hårt utan minsta protest. Som sig bör hos den här R-modellen är fjädringen med en hård men inte stötig grundinställning som lämpar sig bäst för lite tuffare körning.
Motorn erbjuder gott om pulver och här är det inte det minsta svårt att få framhjulet att sticka till väders. Det breda effektregistret skänker gott om kraft redan från förvånansvärt låga varvtal, även om motorn gör sig bäst från 2000 varv och uppåt.
Precis som 690 Duke är 690 Duke R en skojfrisk motorcykel som förvandlar pendlandet till och från arbetsplatsen till vardagens höjdpunkt. KTM 690 Duke R är helt enkelt en naken läckerbit som gillar hårda tag, och stortrivs på kurviga småvägar och i hektisk stadstrafik. Skulle du råka köra vilse och hamna på en grusväg lär du bli överraskad över hur pass bra 690 Duke R gör sig även där. Dessutom lär den inte känna sig helt bortkommen på bana.
Man kanske skulle dra till Knutstorp och lägga några varv…
+ Potent motor, bra bromsar, suveräna fjädringskomponenter, svänger villigt.
- Ettans växel i högsta laget för min smak.
= En mycket smidig och rolig motorcykel för vardagligt bruk och bus.
FAKTA KTM 690 DUKE R -2010
Motor Vätskekyld, SOHC, 1-cylindrig fyrtakt
Borr x Slag 102 x 80 mm
Slagvolym 654 cm³
Effekt 70 hk/7500 varv
Vridmoment 70 Nm/5500 varv
Kompression 12,5:1
Bränslesystem Insprutning, Keihin
Transmission 6 växlar
Styrvinkel 26,5 grader
Hjulbas 1472±10 mm
Sadelhöjd 865 mm
Fjädring fram 48 mm inverterad gaffel, 140 mm fjädringsväg, fullt justerbar, WP
Fjädring bak Enkelstötdämpare, 140 mm fjädringsväg, fullt justerbar, WP
Broms fram Radiellt fyrkolvsok, 320 mm skiva, Brembo
Broms bak Enkolvsok, 220 mm skiva, Brembo
Däck/hjul fram 120/70 R 17, 3.5 x 17"
Däck/hjul bak 160/60 R 17, 5,0 x 17"
Tankvolym 13,5 L
Vikt (utan bensin) 148 kg
Färg Vit/svart/orange
Pris 99 900 kronor
Importör KTM Scandinavia