Ute i the Badlands väster om Sturgis i South Dakota provkör jag Harley-Davidsons alla modeller, men mest de nya modellerna inför 2010. Den nya mattsvarta looken gör att jag inte alltid kan spegla mig i en kromad framlykta, men för varje tur ser jag ändå i mitt inre en allt hårdare bild av mig själv.
Jag känner mig allt mer som en äkta cowboy som rider sin springare rakt in i solnedgången utan att flacka med blicken. Redan efter en halv dag på HD-n känner jag hur min personlighet börjar förändras. Solglasögonen åker på. När jag stannar för att tanka känner jag att min gång börjar likna den vaggande gången hos Zeb Macahan. Vid omkörningar växlar jag gärna ner mitt för fönstret på bilen jag kör om. Vid nästa tankning väser jag ur mungipan ”fill her up son”. Clint Eastwood släng dig i väggen. Det enda jag saknar nu är ett gevärshölster på vänstra gaffelbenet, med en halvautomatisk Winchester hagelbössa.
”Make my day”.
Harley-Davidson är väl den mest sägenomspunna och mytiska motorcykel som tillverkas än idag. Smeden hemmavid hade en. Han kallades för Spritten och körde en Knucklehead från 40-talet. Vi småkillar hörde lång väg när han kom, och rusade ut till vägen för att vinka. Om han var på bra humör kunde vi få åka med i trälådan som var lastutrymmet på sidovagnen. Spritten har varit död i evigheter nu, men han är fortfarande min största idol trots att han varken var skitig eller orakad. Dessutom var han tunn som en sticka och bara två äpplen hög. Han såg inte ett dugg farlig ut i dagsljus, men i den dunkla smedjan, med ljuset från ässjan fladdrande oroligt över hans ansikte satt jag ofta ljudlös och spanade in hans trolleri med glödande järn.
Tiderna förändras. Numera är det tandläkare och byråkrater som brukar lämna det städade livet redan på torsdag, då de hoppar över rakningen inför helgens utflykt. På fredag eftermiddag fullbordas förvandlingen med fransade skinnkläder, pannband och frisläppt isterbuk. Blicken blir hårdare och kroppsspråket utstrålar en nyfunnen säkerhet. Helt plötsligt har personlighetsförändringen och grupptillhörigheten skapat en ny typ av rebeller.
Vi mot dom, En för alla. Alla för en. Efter helgen återgår allt till det normala igen. Det enda som avslöjar kontorschefens dolda identitet är slipsnålen med en HD-motor.
Totalt sett är jag imponerad av körbarheten och hur lätta de stora hojarna är att manövrera. Den förhatade garagevändningen är efter några vändor ett minne blott. Du kan åka hur sakta som helst utan att sätta ner fötterna. Det är bara självförtroendet som är begränsningen, och det växer oanat med hojen. Jag känner mig verkligen som en cowboy. Vacker och odödlig. Uppkäftigare än vanligt. Till och med lite farlig. Om jag skaffar en lösfläta och låter skägget växa sig lite vildare får jag nog gå före i kön till macken. Kanske till och med hustrun behandlar mig med lite mer respekt.
Electra Glide Ultra Limited 2010
Fysiskt störst av Harley-Davidsons nyheter inför 2010 är Electra Glide Ultra Limited som fått en 1690 kubiks motor i stället för som tidigare 1584 kubik. Vridet har ökat med 11 procent, och det känns verkligen när man kör nya Electran att den fått en välbehövlig vitamininjektion. Nu hänger den med konkurrenterna utan att knorra. Dessutom har den redan i original många av de tillbehör som tidigare lämnats till eftermarknaden. En välfungerande farthållare, 80 watts stereo, den klassiska stora Electrakåpan med ventilationsmöjligheter, stora packmöjligheter, låsningsfria bromsar och en touringkomfort som i rimliga farter är av toppklass.
+ komforten, stereon, bromsarna.
– priset, vikten.
Fakta - FLHTK Electra Glide Ultra Limited
Pris 294 900 kronor
Motor Luftkyld v-twin 1690 cc
Effekt Ingen uppgift
Vridmoment 136 Nm vid 3500 varv
Transmission Belt
Torrvikt 400 kilo
Sitthöjd 745 millimeter
Importör www.harley-davidson.se
Harley-Davidson Fat Boy Special
Råaste utseendet har Fat Boy Special med sin mattsvarta låga och feta stil. Med 19 liters Fat Bobtanken och Softtail-svingen hämtar den utseendet från gamla bobbers. Det följs upp med en stumt monterad 1584 kubiks Twin-Cammotor med balansaxlar och sexväxlad låda. Vibrationerna är tydliga men så godartade att det närmast är en förutsättning på en sån här hoj. Fat Boyen känns både lättkörd och lättmanövrerad utan att bli fladdrig, och om det inte varit för att fotplattorna släpat i asfalten i tid och otid hade det blivit min bushojsfavorit bland alla H-D:s modeller. Färgmässigt kan man bara välja mellan blanksvart och mattsvart. Arvet efter Arnold Swarzeneggers Fat Bob i Terminator 2 borde garantera en säljsucce även bland yngre hojåkare.
+ priset, utstrålningen, vibrationerna.
– vibrationerna, låga fotplattor
Fakta - FLSTFB Fat Boy Special
Pris 213 900 – 217 900 kronor
Motor Luftkyld v-twin 1584 cc
Effekt Ingen uppgift
Vridmoment 125 Nm vid 3500 varv
Transmission Belt
Torrvikt 313 kilo
Sitthöjd 680 millimeter
Importör www.harley-davidson.se
Harley-Davidson Dyna Wide Glide
Roligast att köra var Dyna Wide Glide, som stack ut som den mest körglada av HD:s modeller 2010. Konstruktörerna har verkligen bemödat sig med att bygga in modern teknik i en hoj med klassiskt customstuk. Med förhållandevis smala däck och en hygglig körställnning.
Motorn är den vanliga 1584 cc motorn, men i det här lätta chassit funkar det bra, och nerläggningsvinkeln är så pass skaplig att det blir ett rent nöje att busa runt på den. Detaljer som vajrarna inbyggda i styret, svarta fälgar och dubbla bakstötdämpare ger en klassisk look utan att överdriva. Ett kap för oss inte hade råd eller möjlighet att bygga den själv för 30 år sedan.
+ utstrålningen, lutningsvinkeln, rebellkänslan.
–fotplaceringen, saknar ABS
Fakta - FXDWG Dyna Wide Glide
Pris 169 900 – 176 900 kronor
Motor Luftkyld v-twin 1584 cc
Effekt Ingen uppgift
Vridmoment 126 Nm vid 3500 varv
Transmission Belt
Torrvikt 295 kilo
Sitthöjd 680 millimeter
Importör www.harley-davidson.se
Harley-Davidson XR 1200X
Nya XR 1200X är byggd speciellt för att passa in på den europeiska marknaden och har betydligt sportigare framtoning än vi är vana vid. Fullt justerbar Showa fjädring, Nissin bromsar och Dunlop Qualifier däck borgar för vassare egenskaper. Med sin mattsvarta look ser den betydligt aggressivare ut än tidigare Sportstermodeller. Till och med avgasröret är svart och ett lågt brett styre ger den en rå streetfighterlook.
Fakata - XR 1200X
Pris 134 900 kronor
Motor Luftkyld v-twin 1202 cc
Effekt 67 kW (90 hk)/7000 varv
Vridmoment 100 Nm vid 3700 varv
Transmission Belt
Torrvikt 250 kilo
Sitthöjd 795 millimeter
Importör www.harley-davidson.se
Customs Vehicles Operations (CVO) är sedan elva år Harley-Davidsons egen verkstad för specialbyggen i små serier, med mycket krom och höjd effekt.
Fyra modeller presenteras inför 2010:
CVO Softtail Convertible - 338 900 kronor
CVO Ultra Classic Electra Glide - 377 900 kronor
CVO Fat Bob - 321 900 kronor
CVO Street Glide - 355 000 kronor