Under ett par dagar var fastbikes.se i Italien och provkörde 2010 års enduro- och motocrossmodeller. I det här fallet har Jörgen G:son Gustafsson provkört 2010 års KTM 450 SX-F, som fått en del nytt. Bland annat har växellådan fått en extra växel, och chassit ett nytt stuk. Har KTM lyckats göra en redan fantastisk motocrossmaskin ännu bättre?
KTM 450 SX-F är en motocrossmaskin som inte går av för hackor. Motorn är en encylindrig och vätskekyld fyrtaktare på 449,3 kubikcentimeter. Toppen rymmer fyra ventiler och dubbla överliggande kamaxlar. Vidare finner vi tre(!) oljepumpar som ser till att motorns rörliga delar får ordentligt med smörj.
Till 2010 har motorn fått en ny kolv som är 0,5 millimeter tjockare för bättre hållbarhet. Dessutom har kolven fått nya ringar som ska minska risken för att olja och kompression smiter ut fel väg. Vidare har växellådan nu fått ytterligare en till växel, och är således femstegad (2009 års modell har fyra växlar). Det här betyder att det numera är kortare steg mellan de olika växlarna vilket ger en större flexibilitet.
Kopplingen har fått en design som ska förbättra dess styrka. Samtidigt kan jag passa på att nämna att kopplingen precis som vanligt är hydrauliskt manövrerad (nu med Brembo hydraulpump istället för Magura som tidigare) och exakt och smidig i dess funktion. Och växlingarna går som en dans utan strul, även i pressade lägen.
KTM håller fast vid förgasare och till 2010 har Keihin-förgasaren (FCR-MX 41) fått en ny nål och och en ny, starkare fjäder till accelerationspumpen. Detta ska i sin tur bidra till bättre funktion på framförallt låga varvtal. I slutändan betyder det bättre effektkurva och förbättrade köregenskaper. Att motorn dessutom har två olika tändkurvor gillas skarpt av Jörgen. På den hårda jordbanan som provkörningen äger rum på är den ”snälla” tändkurvan att föredra.
Motorn är stark med en näst intill linjär effektkurva från botten till topp utan någon märkbar effektpuckel. Motorkaraktären är mycket snäll och tröttar inte föraren i onödan. I synnerhet då man väljer den snällare tändkurvan.
En av de mest kännbara förändringarna hos 2010 års SX-F är den nya chassigeometrin. Bland annat har ramen av krom-mollystål svetsats fast 10 millimeter lägre hos styrhuvudet, vilket i sin tur ger bränsletanken och sadeln en lägre position. Samtidigt sänker det motorcykelns tyngdpunkt. Under provkörningen kan Jörgen dra fördel av detta genom en bättre viktbalans och att den nu är mer lättsvängd än tidigare. Samtidigt har gaffelkronorna hos 450 SX-F fått 22 millimeters off-set ( till skillnad mot 2009 års 450 SX-F som har variabel off-set på 18-20 millimeter).
Ett nytt lägre Renthal-styre är också monterat för att kompensera för sadelns lägre position.
Jörgen påpekar att han sällan kört så ofta i kurvornas ”fotrännor” som under den här provkörningen. Det kommer sig av att det är extremt enkelt att byta spår, och ännu viktigare komma in i rätt spår. Samtidigt är 450 SX-F fortfarande imponerande stadig och kursstabil då det går som snabbast.
Chassit toppas av fjädringskomponenter från WP som gör ett briljant jobb. Den är följsam med en linjär arbetskurva och slår samtidigt aldrig igenom. Oavsett om det handlar om körning i stalp eller landning efter höga hopp.
Den upp-och-ner-vända framgaffeln har fått ny grundinställning och är fullt justerbar med 48 millimeter grova innerben. Bland annat ger de nya inställningarna mer dämpning i ett tidigare skede av slaget.
De CNC-frästa gaffelkronorna har fått en ny utformning som ska minska risken för att gaffelbenen deformeras av gaffelkronorna (ett problem som annars kan uppstå då man skruvar åt skruvarna hos gaffelkronorna för kraftigt). Detta minskar bland annat den interna friktionen hos framgaffeln. Framgaffeln har även fått en ny typ av packboxar och bussningar som lär minska den interna friktionen ytterligare. Dessutom ska det ge bättre funktion och ökad komfort.
Den övre gaffelkronan har dubbla infästningar för styröverfallen, vilket gör att det går att anpassa styrets infästning i fyra olika positioner. En snillrik och praktisk detalj som är suverän för god personlig anpassning, och något som för övrigt alla motorcyklar borde vara försedda med.
Stötdämparen bak är av PDS-modell (vilket betyder att externt länkagesystem saknas) och även den från WP. Grundinställningen är ny och optimerad för maximal komfort och känslighet samtidigt som markkontakten lär vara bättre än tidigare.
Bromsarna från Brembo är grymma med rejäl bromsverkan och suverän fingertoppskänsla. Fram sitter ett tvåkolvsok medan ett enkolvsok bromsar bak.
2010 års 450 SX-F har även fått en ny luftburk som ska ge erbjuda luftfiltret bättre skydd mot damm och smuts. Precis som vanligt går det att byta luftfiltret sekundsnabbt och enkelt utan behov av verktyg.
Precis som övriga enduro och motocrossmodeller av 2010 års modell från KTM, är kylarlocket av ny modell som ökar arbetstrycket från 1,4 till 1,8 bar. Detta ska ge bättre värmestabilitet.
För dig som inte känner till det kan det vara bra att känna till att KTM 450 SX-F är med elstart. Jörgen avrundar provkörningen med att säga att han älskar KTM 450 SX-F. I år igen...•
+ Lättkörd. Stark motor med en snäll karaktär som inte slösar med förarens energi i onödan. Fantastiska bromsar och suverän fjädring.
- Förgasaren fungerar ju onekligen bra, men insprutning känns mer rätt i tiden.
FILM:
2010 ÅRS ENDURO OCH MOTOCROSSMODELLER FRÅN KTM PRESENTERAS
{wmv}KTM_TRAILER_LONG_WEB_SMALL{/wmv}
FAKTA KTM 450SX-F - 2010
Motor | Vätskekyld, 1-cylindrig fyrtakt, DOHC |
Borr x Slag | 97 x 60,8 mm |
Slagvolym | 449,3 cm³ |
Effekt | Anges ej |
Vridmoment | Anges ej |
Bränslesystem | Förgasare, Keihin FCR-MX41 |
Transmission | 5 växlar |
Styrvinkel | 26,5 grader |
Hjulbas | 1475±10 mm |
Sadelhöjd | 985 mm |
Fjädring fram | 48 mm inverterad gaffel, 300 mm fjädringsväg, fullt justerbar, WP |
Fjädring bak | Enkelstötdämpare, PDS, 335 mm fjädringsväg, fullt justerbar, WP |
Broms fram | Tvåkolvsok, 260 mm skiva, Brembo |
Broms bak | Enkolvsok, 220 mm skiva, Brembo |
Däck/hjul fram | 80/100-21, 1.60 x 21", EXCEL |
Däck/hjul bak | 110/90-19, 2.15 x 19", EXCEL |
Tankvolym | 8 L |
Vikt (utan bensin) | 104,6 kg |
Färg | Orange/svart |
Pris | 89 900 kronor |
Importör | KTM Scandinavia |