Det är inte många som haft eller antagligen kommer få chansen att köra Moto Morini Granpasso, och det är synd och skam. Det häftiga grymtandet från ljuddämparen på vänster sida signalerar att det är skoj på gång. Och Granpasso är både rolig, snabb och bekväm. Hur har de lyckats med detta?
Moto Morini lanserade Bialbero CorsaCorta-motorn inom Allroundsegmentet i och med förra årets nyhet Granpasso 1200, och redan nu, ett år senare, kommer en uppgraderad version som ska vara mer användarvänlig.
Väl på plats i den rymliga och bekväma XL-sadeln, som är typiskt för den här typen av motorcyklar, finner jag att den inte är lika mjuk som förväntat. Ute på vägen, är det inte heller någon form av gungstolskänsla hos fjädringen, vilket indikerar att det här är ett sportigt paket.
Även om fjädringens grundinställning är fast är Marzocchi-gaffeln och Öhlinsdämparen mjuk nog för bekväm touring. Bakdämparen är monterad diagonalt ungefär som hos Yamaha MT-03 och Aprilia Shiver. Framgaffeln erbjuder 190 millimeters fjädringsväg, medan den hos bakdämparen är på 200 millimeter.
Bromsarna biter inte alltför aggressivt och kan användas säkert ganska hårt, vilket gör att de passar extra bra vid körning på löst underlag.
Fram och bak har Metzeler Tourance däck (110/80-19 och 150/70-17) monterats på de nya Excel ekerfälgarna, vilka ökar den accepterade totalvikten till 430 kilo.
Styret är inom komfortabelt avstånd och den justerbara vindrutan är hög nog för att skydda en hel del mot väder och vind, utan alltför mycket turbulens kring förarplatsen. Under vindrutan har Moto Morini fäst två runda strålkastare.
Produktansvarige Alberto Strada förklarar att de har försökt att få Granpasso att se ut som en ful fågel framifrån. Kanske har de lyckats få till ett gam-utseende, var och en får bestämma själv, men hursomhelst så har Granpasso onekligen en mycket distinkt front!
Moto Morini anger att Granpasson väger 210 kilogram (våtvikt utan bränsle). I detta segment är det att anse som lätt. Den stora bränsletanken rymmer 27 liter. Det är nog för en rejäl aktionsradie.
Tack vare det breda styret och den ganska låga ofjädrade vikten kan jag köra Granpasso nästan som om det vore en större sportmotorcyklel och jag har inga problem att hänga med min guide som kör en Corsaro Veloce 1200. Jag gillar verkligen hur Granpasso tar sig ut ur tajta kurvor då motorns respons är omedelbar och smidig. Bakdäck greppar tag och framhjulet vill mer än gärna sticka upp till väders.
Effektregistret och accelerationen är häftig för denna typ av motorcykel. Med en uppsättning grovmnstrade däck har Granpasso potential för att forcera fram genom den djupa sanden som ett tåg med allt dess vridmoment och effekt. Styrningen är precis och hjälpt av en stadig Verlicchi stålrörsram och svingarm av aluminium. Markfrigången är mycket bra med tanke på de bekvämt placerade fotpinnarna. Den 1505 millimeter långa hjulbas orsakar inga problem även i de tajtaste kurvorna och bidrar till god stabilitet i hög hastighet.
Om du håller motorvarvet runt 3-4000 rpm kan du köra Granpasso 1200 på sjätte växeln hela dagen för låg bränsleförbrukning och en trevlig tur med passageraren. När du stannar för rött ljus och drar väg igen accelererar Granpasso med gott om vridmoment på det lägre varvtalsområdet. Den minimalistiska Instrumentpanelen är helt digital och visar ett diagram för varvtal och digital siffror för aktuell hastighet. LCD-panelen har flera funktioner, men i minsta laget för en stor touringcykel som denna. Allt som allt jag är nöjd med modellens förmåga för både touring och sportig körning efter min dag i dess sadel.
Det som imponerade mest av allt är motorcykelns kraftfulla och vridmomentsstarka 1188-kubikcentimeters V-Twin. Moto Morini har här producerat en av de lättaste och starkaste Allroundmaskiner som existerar idag.
Granpasso använder en modifierad version av 140-hästars Corsaro-motorn som optimerats för extra mycket vridmoment på botten- och mellanregistret. Specifikationerna hävdar 118 hästar vid 8500 varv/min och 103,6 Newtonmeter vridmoment vid 7000 varv/min, och motorn drar mycket starkt mellan 3000-8500 varv/min.
Framhjulet hissar till skyn förvånansvärt lätt på gaspådrag, men helt naturligt och utan dramatik. Varken KTM 990 Adventure, BMW R 1200 GS eller Moto Guzzi Stelvio beter sig så naturligt som Granpasso när det kommer till bakhjulskörning...
Granpasso utstrålar styrka, och 1200-motorn är så mycket macho den bara kan varv. Under provkörningen får jag trevliga flashbacks till motorn hos Suzuki TL1000S. Hurra och tack till Moto Morini för det! Det är inte någon yxig, kantig och hård känsla hos motorkaraktären, som hos flera andra moderna vätskekylda V-twinnar. Motorkaraktären är supermjuk och allt jag hör under provkörningen är ett härligt och mysigt muller från avgassystemet.
Jag hade inte förväntat mig att den 1187 kubikcentimeter stora Granpass-motorn skulle vara så pass smidig och stark som den faktiskt var. Det var ett sant nöje att köra omkring med den i bergen kring Bologna tillsammans med en så pass flexibel motorcykel. Sadeln och förarergonomin är komfortabel och motorcykeln känns inte för tung även då den är fulltankad.
Osäkerhet kring företaget och huruvida du kommer kunna få tag på reservdelar till denna maskin om låt säga fem år är i stort sett det enda minus jag kan ge den. Vid en jämförelse med exempelvis BMW:s R1200GS kommer du finna att BMW:n sannolikt är det säkrast valet. Men bortsett från detta är Granpasso en av marknadens mest spännande allround eller äventyrsmaskiner som finns i dagsläget och får du tillfälle rekommenderar jag en provkörning... •
+ Härligt stark och smidig motor. Lätt med ett lättsvängt chassi. Kraftiga bromsar och fjädring.
-Minimal instrumentpanel. Osäker framtid vad gäller tillgång på service och reservdelar nu och i framtiden.
Film med Granpasso 1200
{youtube}JDxtrEmmqjw{/youtube}
Fakta Moto Morini Granpasso - 2010
Motor | 2-cyl, 4-takt, 87-graders V-twin,vattenkyld, 4-vent/cyl |
Borr x Slag | 107 x 66 mm |
Slagvolym | 1187 cm³ |
Effekt | 118 hk/8500 varv |
Vridmoment | 103,6 Nm/7000 varv |
Kompression | 12.5:1 |
Bränslesystem | Insprutning |
Transmission | 6 växlar, flerskivig våt slirkoppling, APTC, hydraulisk manövrering |
Styrvinkel | 26,5 grader |
Hjulbas | 1505 mm |
Sadelhöjd | 875 mm |
Fjädring fram | 50 mm, inverterad Marzocchi, 175 mm fjädringsväg |
Fjädring bak | Enkeldämpare, Öhlins, fullt justerbar, 200 mm fjädringsväg |
Broms fram | Två 298 mm skivor, tvåkolvsok, Brembo |
Broms bak | 255 mm skiva, 2-kolvsok, Brembo |
Däck fram | 110/80-19 |
Däck bak | 150/70-17 |
Tankvolym | 27 liter |
Torrvikt | 210 kg |
Färg | vit/svart (röd ram), Svart (svart ram), Röd (svart ram) |
Pris | .. |
Importör | Saknas