Förra året gjorde KTMs populära storsäljare 400EXC comeback efter en tids frånvaro ur modellprogrammet. I och med förra årets nylansering av modellen hade motorn uppdaterats med en ny motor. Inför 2010 är modellen har motorn uppdaterats ytterligare och chassiet modifierats en del. Här kan du läsa utvärderingen av modellen. Har ett vinnande favoritkoncept blivit ännu bättre?
Under flera års tid var 400EXC världens bästa enduromaskin om du frågar mig. Efter lanseringen av KTM 450EXC blev det min nya favoritmaskin för skogsåka. Sedan kom helt plötsligt Husaberg med sin nya 450-maskin som vände upp och ner på hela endurovärlden. Och nyligen släppte Husaberg sin nya FE390 på marknaden. Och nu är jag helt enkelt inte lika säker på vilken modell jag tycker passar mig bäst längre. Däremot står det utan all tvivel att KTMs 400EXC är en omåttligt populär enduromaskin på den svenska marknaden.
Vad är det som gör KTM 400EXC till en så omtyckt enduromaskin?
Motorn är konstruerad enligt samma modell som hos 450EXC. Hos 400EXC sitter en annan kamaxel och en kortare vevstake på plats. Det är en encylindrig och vätskekyld fyrtaktare på 393,4 kubikcentimeter med förgasarmatning (Keihin FCR-MX89) av bränslet. Hos toppen av magnesium återfinns ventiler av titan och ett fick ett nytt system för effektivare varmstarter inför 2009.
Inför 2010 har motorn fått en ny typ av hårdare kolvringar för ökad livslängd. Även oljeringen hos kolven är av ny modell som ska optimera smörjningen. Vidare har den hydrauliska kamkedjesträckaren uppdaterats för bättre funktion och tystare motorgång.
Samtidigt har motorn försetts med en ny typ av fjäder för dekompressionen som ska bidra till smidigare startprocedur. Och under provkörningen startar i alla fall motorn utan minsta strul i alla lägen. Men precis som vanligt hos KTMs fyrtakts enduromodeller (och tvåtaktsmodellen 300EXC) sitter glädjande nog kick på plats som ett komplement till elstarten. Man vet ju aldrig...
Hos 400, 450 och 530EXC har den sexstegade växellådan förstärkts med nya starkare drev för ettans, tvåans, femmans och sexans växel. Kylaren har fått en ny typ av lock (1,8 bar istället för tidigare 1,4 bar) som ska ge bättre temperaturstabilitet.
För att säkerhetsställa en optimal smörjning av motorns rörliga delar är dubbla oljepumpar på plats, en för cylinder och topp medan den andra är till för växellådan. Vill passa på att dela ut ett plus i kanten för att motorn är försedd med nivåglas för snabb och smidig kontroll av motoroljan.
Byte av luftfilter går lekande lätt utan behov av verktyg. Och till i år har luftburken modifierats med en dränering hos luftintaget, för att det ska bli svårare för vatten och annat skit att leta sig in i luftburken och vidare fram till luftfiltret.
Motorn svarar snabbt på förändringar hos gasreglaget och känns pigg med ett oerhört trevligt register. Det finns mer än bra med kraft även på låga varvtal, men det är när motorn varvas lite mer som den kommer till sin rätt.
Provkörningen äger rum på en slinga i ett stenigt Italien, och det blir en hel del klättrande uppför och en hel del spännande utförsåkning av slag som är ytterst sällsynt i Sverige. Och nu är jag ytterst tacksam för den snälla och förlåtande karaktären hos 400EXC. Personligen föredrar jag 450EXC före 400EXC då den är lite starkare över ett bredare register, men bortsett från det är 400EXC en oerhört potent skogsmaskin som inte slösar på din energi i onödan.
Reglagens placering, utformning och funktion är på topp. De smidiga justerskruvarna möjliggör enkel och snabb personlig anpassning av kopplings- och frambromsreglagets positioner.
Numera är frambromsen från Brembo av samma modell som hos 2009 års SX-modeller. Det betyder i praktiken lättare och kompaktare bromsok och mindre huvudcylinder samt nya bromsbelägg (Toyo B153). Resultatet är en fantastisk bromskänsla och suveränt bett som hejdar framfarten effektivt. Samtidigt är det lekande lätt att använda bakbromsen för att hjälpa till att småparera. Och även när jag börjar bli rejält trött i slutet av dagen är det lätt att dosera rätt på ett progressivt vis.
Kopplingen är hydrauliskt manövrerad utgör tillsammans med växellådan en lättjobbad och smidig enhet. Den sexstegade växellådan är lätt att manövrera och har en passande utväxling för såväl lågfarts- som högfartspartier.
Ramen är precis som hos övriga enduromodeller konstruerad av krom-molly-stål. Svingarmen är tillverkad av aluminium och hos den är PDS-stötdämparen från WP bultad utan separat länkage. Nya ventiler hos fjädringen, med liknande nåldesign som hos SX-modellerna ger en mer progressiv funktion över hela fjädringsvägen. Samtidigt förbättrar det komforten samtidigt som mer kraft hittar ner till backen.
Framgaffeln från WP är av upp-och-ner-vänd modell med 48 millimeters innerben. Precis om stötdämparen är den fullt justerbar.
Fokus har lagts vid en fjädring med en känsla som passar perfekt för Enduro. Och här har KTM tillsammans med WP onekligen lyckats fantastiskt bra. Och är det något som verkligen sticker ut är det de suveräna bromsarna som tillsammans med fjädringen gör 400EXC till en riktig höjdare att köra. Och du som skyller långsamma varvtider på kassa bromsar och svampig fjädring gör nog bäst i att kolla över dina kostvanor och ta hjälp av en personlig tränare. För där finns antagligen betydligt mer att hämta...
Precis som 450EXC och 530EXC har ramen hos 400EXC fått ny design där styrhuvudet är placerat 10 millimeter lägre än förra årets modell, vilket precis som hos motocrossmodellerna ger en lägre placerad sadel och bensintank. Samtidigt ger det en optimerad viktbalans och en bättre känsla för framhjulet och samtidigt en känsla av att motorcykeln är lättare än tidigare.
Vidare ser de nya lättare (100 gram) fälgarna från Excel till att sänka den ofjädrade vikten. Samtidigt noterar jag att en ny kedja (D.I.D VT2 X-ring) sitter på plats istället för tidigare modell från Regina. Enligt uppgift ska den erbjuda bättre hållbarhet och lägre friktion.
Precis som hos övriga av KTM:s enduromaskiner känns 400 EXC välbalanserad och svänger villigt och enkelt utan protester. Samtidigt känns den stadig även då det går som fortfast ute i skog och mark. Dessutom är den extremt lätt och smidig att hantera då det går brant uppför eller kraftig utför.
Ett nytt, lägre styre sitter på plats, och har klätts med "Diamond" gummihandtag från Renthal. Förarpositionen är som klippt och skuren för att passa en person som är runt 175-185 centimeter lång, och för mig som är cirka 183 centimeter lång passar den perfekt både vid sittande och stående körposition. Sadeln har en smal och för mig passande form och är lagom hård/mjuk.
Som pricken över i har förra årets svarta grafik bytts ut mot en ny betydligt ljusare dito.
Slutklämmen blir att en redan fantastiskt trevlig och bra enduromodell nu har blivit ännu bättre. Motorn levererar gott om kraft på ett trevligt vis. Men det som jag gillar allra bäst är bromsarna som är helt grymma och tillsammans med en fjädring som var helt perfekt för underlaget, min körstil och mina 80 kilogram. Helt enkelt lysande! Att jag gnäller på att handtagsskydd saknas (precis som hos de flesta andra enduromodeller från andra tillverkare) kan tyckas vara lite småaktigt, men jag tycker att det borde vara lika självklart som belysning hos en enduromaskin...
+ Härligt lättkörd. Stark motor med en snäll karaktär som inte slösar med förarens energi i onödan. Fantastiska bromsar och suverän fjädring.
- Handtagsskydd saknas.
2010 ÅRS ENDURO OCH MOTOCROSSMODELLER FRÅN KTM PRESENTERAS
{wmv}KTM_TRAILER_LONG_WEB_SMALL{/wmv}
FAKTA KTM 400EXC - 2010
Motor | Vätskekyld, 1-cylindrig fyrtakt, OHC |
Borr x Slag | 95 x 55,5 mm |
Slagvolym | 393,4 cm³ |
Effekt | Anges ej |
Vridmoment | Anges ej |
Bränslesystem | Förgasare, Keihin FCR-MX39 |
Transmission | 6 växlar |
Styrvinkel | 26,5 grader |
Hjulbas | 1475±10 mm |
Sadelhöjd | 985 mm |
Fjädring fram | 48 mm inverterad gaffel, 300 mm fjädringsväg, fullt justerbar, WP |
Fjädring bak | Enkelstötdämpare, PDS, 335 mm fjädringsväg, fullt justerbar, WP |
Broms fram | Tvåkolvsok, 260 mm skiva, Brembo |
Broms bak | Enkolvsok, 220 mm skiva, Brembo |
Däck/hjul fram | 90/90-21, 1.60 x 21", EXCEL |
Däck/hjul bak | 140/80-18, 2.15 x 18", EXCEL |
Tankvolym | 9,5 L |
Vikt (utan bensin) | 113,9 kg |
Färg | Orange/svart |
Pris | 92 500 kronor |
Importör | KTM Scandinavia |