Naken läckerbit
Under en period har vi kunnat se en av världens främsta stuntförare, Chris Pfeiffer utföra häpnadsväckande tricks och balanskonster med en BMW F800R. Nu har även jag varit ute och umgåtts intimt med BMWs smidiga och lättkörda nakenmodell.
Äntligen har jag fått tillfälle att provköra BMWs nya F800R, som är en naken motorcykel med streetfighterkaraktär. Motorn, en parallelltwin på 798 kubikcentimeter snurrar igång kort efter att jag aktiverat den elektriska startmotorn med tryckknappen på höger styrhalva. Bränsleförsörjningen sker med hjälp av välavstämd insprutning och avgasreningen är med trevägs katalysator.
Försiktigt petar jag i ettans växel och släpper ut den lättjobbade och vajermanövrerade kopplingen. Växellådan jobbar mjukt och fint utan klonk eller konstigheter.
Trots att jag är bekant med motorn hos syskonet F800GS, som är av samma ursprung, slås jag att hur snäll den är. I alla fall initialt. Samtidigt förstärks känslan av lättkörd och smidig motorcykel av ett smal och slimmat chassi som är lekande lätt att hantera.
Ramen är en boxkonstruktion av aluminium där motorn är en bärande enhet. Även svingarmen av dubbelsidig modell är tillverkad av aluminium.
Inom kort låter jag hästarna löpa mer eller mindre fritt och plötsligt känns inte F800R lika snäll och tam längre. Med över 80 hästkrafter (86 hästar vid 8000 varv som bäst) och en fulltankad vikt på under 200 kilogram accelererar F800R friskt iväg mot nya spännande platser.
Kurvorna duggar tätt nu, och F800R svänger villigt från ena sidan till den andra, om och om igen. Såväl i kurvorna som på rakorna får jag njuta av ett smidigt men samtidigt stadigt chassi som pallar bra även vid extremkörning.
Precis som de flesta motorcyklar har F800R ett varvtalsområde som ger upphov till en mer eller mindre störande grad av vibrationer. I det här fallet känns vibrationerna som värst då jag kör i runt 140 kilometer i timmen på högsta växeln, vilket motsvarar runt 5500 varv på den analogt visande varvtalsmätaren, som är placerad strax under hastighetsmätaren, som även den har analog visning.
Enligt mig ligger det "varvtalet" bra i registret då man kör i hastigheter runt 100 kilometer i timmen på högst växeln. Vibrationerna hos F800R ger upphov till en viss domning hos mina fingrar då jag kör i högre hastighet under en längre period. För normalt mer sansad körning är det däremot inget som jag upplever som ett problem.
Du som kollat in bilderna har kanske redan upptäckt det. Att blinkersreglaget är av konventionell modell med en enda knapp hos vänster styrhalva. Något som gillas av mig. Dessutom är automatisk återgång av blinkers standard. Super!
För övrigt är tvåläges värmehandtag och låsningsfria, så kallade ABS-bromsar, standard. Däremot är den nedre delen hos den digitala displayen, med information om aktuell bränslemängd, växelläge ock kylvattentemperatur, extrautrustning. Detta extratillbehör (färddator) kostar 1550 kronor vilket det är värt alla gånger.
BMW F800R är kedjedriven och med ryckutjämnare av gummi hos bakhjulet. Växellådan är sexstegad och mycket lättjobbad och distinkt i dess funktion. Inte en endaste gång strular lådan, även under mycket pressade förhållanden. Något man kan tycka är en självklarhet, men så är inte alltid fallet även hos nya moderna motorcyklar.
Som jag nämnt tidigare är det här en liten och slimmad motorcykel. Trots detta erbjuder F800R en rymlig körställning som fungerar bra även för min 183 centimeter långa kropp. Däremot skulle jag tveklöst montera en högre sadel om jag fick välja. Standard sadelhöjd är 800 millimeter. BMW erbjuder dessutom sadlar med högre respektive lägre sadelhöjd.
Bensintanken, som rymmer 16 liter, är placerad under sadeln och påfyllningen finner du på höger sida. Framför sadeln, där bensintanken historiskt sett normalt brukar återfinnas, huserar istället luftburk och diverse elektronik.
Bakom sadeln finns ett par rejäla handtag där passageraren kan hålla tag. Skulle du lasta motorcykeln med extra bagage och/eller passagerare är det enkelt att justera stötdämparens fjäderförspänning med hjälp av den lätt åtkomliga justerratten på höger sida. Vidare erbjuds justering av stötdämparen returdämpning.
Framgaffeln som är av konventionell teleskopmodell erbjuder däremot inga justeringsmöjligheter. I det stora hela fungerar inställningarna bra. Som pricken över i kan jag nämna att F800R även har en styrdämpare som standard. Inte heller den erbjuder justeringsmöjligheter.
F800R passar mycket bra i stadsmiljö och i tät trafik. Samtidigt trivs den bra på små välkurvade vägar. När jag dessutom provocerar lite mer upptäcker jag att den även är riktigt rolig som busmaskin. Något som vi sett tidigare prov på när världsmästaren i stuntkörning med motorcykel, Chris Pfeiffer, visar vad han går för med sin "tjänstemaskin" som är just en F800R.
Att balansera den på bakhjulet är fånigt enkelt och att svänga runt tajt likaså. Däremot minskas lekfaktorn en del av att ABS-funktionen inte är urkopplingsbar.
Bromsarna är däremot mycket effektiva och lätta att dosera i rätt mängd. Dessutom fungerar ABS-assistansen klanderfritt, utan en massa olustiga pulseringar eller andra olustigheter. Om något av däcken skulle råka låsa sig under inbromsning kliver ABS-systemet in snällt och knappt märkbart och rättar till situationen. Suveränt!
Bromsoken är tillverkade av Brembo. Fram återfinns dubbla fyrkolvsok och 320 millimeter stora bromsskivor. Bak sitter ett enkolvsok och en 265 millieter stor skiva. Bromsslangarna är stålomspunna för minimalt flex och ökad effektivitet. Dessutom bidrar de till ett läckrare utseende.
Totalt sett anser jag att BMW F800R är en rolig och extremt lättkörd och smidig motorcykel. Som förare sitter du upprätt och komfortabelt. Det här är en motorcykel som lär passa perfekt för nybörjare, såväl tjejer som killar. Med F800R blir balansering i låg hastighet ett rent nöje. Samtidigt erbjuder den tillräckliga prestanda för att göra den till en snabb maskin på kurviga småvägar. Och att det är en naken läckerbit du får umgås intimt med gör inte saken sämre...•
+ Suveräna ABS-bromsar. Mycket smidig och lättkörd. Svänger villigt. Bra bromsar. Härlig motorkaraktär.
- ABS-bromsarna ej urkopplingsbara.
Fakta BMW F800R -09 | |
Motor | Vätskekyld, DOHC, fyrtakt, parallelltwin |
Borr x Slag | 82 x 75,6 mm |
Slagvolym | 798 cm³ |
Effekt | 87 hk (64 kW)/7500 varv |
Vridmoment | 86 Nm/6000 varv |
Kompression | 12.0:1 |
Bränslesystem | Elektronisk bränsleinsprutning |
Transmission | 6 växlar |
Styrvinkel | 25 grader |
Hjulbas | 1520 mm |
Sadelhöjd | 800 mm (högre och lägre sadlar som ger 825 respektive 775 mm sadelhöjd finns som tillval) |
Fjädring fram | 43 mm inverterad gaffel, 125 mm fjädringsväg |
Fjädring bak | Enkelstötdämpare, 125 mm fjädringsväg, justerbar fjäderförspänning och returdämpning. |
Broms fram | Dubbla fyrkolvsok, 320 mm skivor, Brembo, ABS |
Broms bak | Enkolvsok, 265 mm skiva, Brembo, ABS |
Däck/hjul fram | 120/70-17, 3.50 x 17" |
Däck/hjul bak | 180/55-17, 5.50 x 17" |
Tankvolym | 16,0 L |
Vikt (utan bensin) | 177 kg |
Färg | Alpinvit, Lava orange, Vitaluminium metallic |
Pris | 84 900 kronor |
Importör | BMW Motorrad Sverige |
Försäkring | BMW märkesförsäkring via If: från 2.960:-/år |