Megaglid
Jag var på plats då Kawasaki introducerade sin nya VN1700-serie i Södra Frankrike. Den nya serien av glidare består av VN1700 Classic, VN1700 Classic Tourer och VN1700 Voyager. Tidigare har provkörningen av VN1700 Classic publicerats här på fastbikes.se. Nu har turen kommit till VN1700 Voyager som är särskilt utvecklat för dig som gillar att köra långt och mycket.
VN1700 Voyager är Kawasakis mest touringanpassade V-twin någonsin. Här finner vi samma motor som hos VN1700 Classic, en V-twin på 1700 kubikcentimeter med enkel överliggande kamaxel och fyrventilstoppar. Däremot finner vi smärre skillnader hos bränsleinsprutningen och avgassystemet. Dessutom har motorn en mjukare karaktär än hos VN1700 Classic.
V-twinnen på 1700 kubikcentimeter är baserad på motorn hos VN2000, och är med enkel överliggande kamaxel, elektronisk bränsleinsprutning och elektroniskt styrda spjäll. Förändringar hos gasreglaget överförs via vajer till ett vred på spjällhuset. En APS-givare (APS= Acceleration Position Sensor) skickar i sin tur signaler till styrenheten (ECU) som sedan styr spjällventilernas läge med hjälp av en elektrisk servomotor. Samtidigt håller TPS-givaren (Throttle position Sensor) koll på spjällens läge åt ECU-enheten.
Resultatet är ett fint avstämt system för bränsleinsprutningen utan ryck eller andra konstigheter. Onekligen ett lyckat koncept. Och oroa dig inte. Ett särskilt avancerat kontrollsystem sägs hålla koll på elektroniken för att minimera risken för gashäng eller andra missöden.
Motorn erbjuder rejält med vridmoment redan från tomgång och att växla ner för exempelvis omkörning är sällan nödvändigt. Motorkraften överförs till bakhjulet via en tandad rem. För minimalt med effektförlust har remmens bredd minskats från 40 till 26 millimeter. Samtidigt uppger Kawasaki att remmens draghållfasthet ökat med 40 procent.
Voyager är försedd med automatisk farthållare som manövreras på höger styrhalva. Den fungerar i valfri hastighet mellan 47 och 137 kilometer i timmen på treans växel eller högre dito. Till en början har jag svårt att förstå mig på hur systemet fungerar men när jag väl kommit underfund med hur det aktiveras och styrs upptäcker jag dess förträfflighet. I alla fall så länge du kör på lite större landsväg där du kan hålla konstant tempo under längre stunder. På kurviga vägar är farthållaren ingen höjdare. Systemet slås automatiskt av om någon av bromsarna aktiveras eller om kopplingshandtaget pressas in.
Växellådan är sexstegad där sexan är en överväxel med extra hög utväxling. Kopplingen är vajermanövrerad och hyfsat lättjobbad. Förutom konventionell växelförare för reglering med tårna finns även ett hälmanövrerat dito. Personligen känns det lite udda att växla med hälen, men detta är mest en vanesak. Växellådan ger ifrån sig ett charmigt klonkigt ljud vid växlingar men fungerar perfekt. Enligt Kawasaki har de medvetet konstruerat växellådan så att det klonkiga ljudet ska finnas där...
Händerna kramar kring tjocka handtag som det breda styret försetts med. Precis som gummit hos fotplattorna bidrar de tjocka gummihandtagen till att minska graden av vibrationer ut till förarens händer och fötter. Under provkörningen noterar jag visserligen en viss mån av vibrationer, men enbart av sådan form som lär uppskattas av de flesta.
Hos Voyager har även passageraren fått ett par rejäla fotplattorna att placera fötterna på under färd, istället för konventionella fotpinnar.
Voyager har vidare en stor frontkåpa med en hög vindruta. Kåpan är monterad hos ramen istället för på framgaffeln och styret, vilket ger en ökad stabilitet och en smidigare hantering.
Hos kåpan finns tre strålkastare som ska sprida ljus över tillvaron. Huvudstrålkastaren slås på automatiskt. De övriga två som egentligen är två 35-watts dimljus slås på och av med en knapp på vänster sida. Dessutom finns vindavvisare för benen och allt sammantaget ger detta ett gott skydd mot väder och vind. Hos vindavvisarna finns även en justerbar ventilation. Varma dagar kanske det kan vara läge att öppna ventilationen vid benen för bättre komfort.
Dessutom finns en högljudd stereoanläggning med rejäla högtalare och ett stort antal tillbehör för dig som vill ha ännu mer av livets goda. På vardera kåpsida finns även låsbara handskfack, där det vänstra är förberett för anslutning av iPod till Stereoanläggningen.
Stereoanläggningen har dubbla högtalare, radio samt är kompatibel med iPod, XM-tuner och Cb-radio. Värt att notera är att en iPod medföljer vid köp av en Voyager. Manövrering av instrumenteringen och stereoanläggningen sker från styret. Till en början är det svårt att hålla ordning på alla knappar men det är mest en vanesak, och till sist går det per automatik.
På tal om automatik kan det vara på plats att nämna att blinkrarna har automatisk återgång, vilket fungerar bra och känns helrätt.
Instrumenteringen är innehållsrik och hyfsat enkel att överblicka. I mitten finns en digital panel som informerar om bland annat tid, aktuellt växelläge, avstånd och dubbla trippmätare. Dessutom anges genomsnittlig bränsleförbrukning och hur långt du beräknas komma på resterande bränslemängd.
Liksom hos Kawasaki VN1700 Classic går det att ta ur tändningsnyckeln med tändningen påslagen. Bra om du vill minska risken för repor från eventuell nyckelknippa. Dock ökar risken att du tappar bort nyckeln... Vid handskfacket på höger sida finns ett 12-voltsuttag som strömkälla till allehanda elektriska prylar.
Bensintanken rymmer 20 liter vilket borgar för hyfsat lång aktionsradie vid sparsamt gasande. Rejäla störtbågar fram och bak skyddar motorcykeln om du skulle råka tappa den på sidan.
Sadeln med en väl utformat ryggstöd är minst lika komfortabel som favoritfåtöljen hemma i vardagsrummet och inbjuder till rejäla långturer. Framtill är den lite smalare vilket underlättar för personer med lite korta ben att nå ner till marken. Voyager är även fullmatad med rymliga packväskor och dubbla handsfack. Toppboxen uppges rymma 50 liter och sidoväskorna 38 liter vardera.
Hos VN1700 Voyager finns även Kawasakis avancerade bromssystem K-ACT med ABS som hjälper dig som förare att bromsa effektivt, oavsett om du bromsar med enbart bak- eller frambroms eller båda. ABS-systemet är mycket fint avstämt utan störande bromspulser och till mycket stor hjälp vid inbromsningar. En del av provkörningen sker på asfaltsväg med massvis av rullgrus. Dessutom äger delar av provkörningen rum i regn och vid inbromsningar på den blöta vägbanan känns det tryggt och bra med K-ACT. Bra där!
En intressant detalj är att ABS-systemet inte kopplas in i hastigheter under 20 kilometer i timmen. Samtidigt kopplas den ut per automatik om hastigheten understiger 6 kilometer i timmen. Detta för att underlätta exempelvis U-svängar och finlir i lägre hastighet.
När jag drar fram på de kurvigaste vägarna sätts begränsningen av att en liten aluminiumprofil under respektive fotplatta skrapar mot vägbanan. Profilerna går enkelt att byta ut.
Trots den maffiga 1700-kubiksmotorn och sina 405 kilogram är VN1700 Voyager tämligen lättkörd och föredömligt stadig. Detta har vi bland annat den nya ramen att tacka. Den är helt ny, och både lättare och stadigare än hos exempelvis VN1600. Samtidigt är den kortare vilket gör att VN1700 Voyager har en kortare hjulbas än exempelvis VN1600 och VN2000.
Först vid betydligt aktivare körning än vad maskinen är tänkt för blir den lite gungig bak. Framgaffeln är en 45 millimeters teleskopmodell utan justeringsmöjligheter. Stötdämparen är luftassisterad, och returdämpningen är justerbar i fyra steg. Totalt sett erbjuder fjädringen god väghållning och mycket bra komfort.
Totalt sett är hursomhelst Kawasaki VN1700 Voyager en riktig touringräv med vilken du komfortabelt kan köra land och rike runt med stil och finess. Jag måste säga att jag blir imponerad över hur pass lätt och smidig Kawasaki har lyckats få Voyager trots att den lär väga över 400 kilo. Visserligen ska jag tillägga att packväskorna var tomma under provkörningen.
Kawasaki VN1700 Voyager kostar 184 900 kronor och endast 40 exemplar uppges komma till Sverige under 2009.•
+ Komfort. Bra bromsar. Härlig motor. Lättmanövrerad för att vara så pass stor och tung.
- Tung och stor.
{morfeo 48}
Häng med på en tur med Voyager
{youtube}LVi7ca4zWDo{/youtube}
Se Filmen där Kawasaki förklarar hur K-ACT fungerar
{youtube}nRqSTkwQRMM{/youtube}
LÄS PROVKÖRNINGEN AV KAWASAKI VN1700 Classic -09
Fakta Kawasaki VN1700 Voyager -09
|
|
Motor | Vätskekyld, fyrtakt, SOHC, V-twin, 4 ventiler/cyl |
Borr x Slag | 102 x 104 mm |
Slagvolym | 1700 cm³ |
Effekt | 73 hk (54 kw)/5000 varv |
Vridmoment | 136 Nm/2750 varv |
Kompression | 9.5:1 |
Bränslesystem | Elektronisk bränsleinsprutning |
Transmission | 6 växlar, Rem |
Hjulbas | 1665 mm |
Sadelhöjd | 730 mm |
Fjädring fram | 45 mm konventionell teleskop |
Fjädring bak | Dubbla stötdämpare, Luftassisterade |
Broms fram |
Dubbla tvåkolvsok, 300 mm skivor |
Broms bak | Tvåkolvsok, 300 mm skivor |
Däck fram | 130/90-16 |
Däck bak | 170/70-16 |
Tankvolym | 20 L |
Fulltankad vikt | 406 kg |
Färg | Svart (Metallic Diablo Black), Silver (Titan) |
Pris | 184 900 kronor |
Importör |