Den internationella presslanseringen av Husqvarna Vitpilen 801 ägde rum på franska Rivieran. Johan Ahlberg var på plats och provkörde den nya roadstern på härligt välkurvade bergsvägar.
Vitpilen 801 använder samma plattform som Svartpilen 801, som jag provkörde tidigare i år (LÄNK TILL REPORTAGET). Det handlar om en parallelltwin med dubbla överliggande kamaxlar på 799cm3, som uppges leverera 105 hästkrafter som bäst vid 9250 varv per minut och maximalt 87 Newtonmeter vridmoment vid 8000 varv per minut.
Motorn uppges väga 52 kg utan olja och med en serviceintervall som sträcker sig upp till 15 000 kilometer. Den fungerar även som en bärande del av ramen i krom-molybden, med en bakram i aluminium som integrerar passagerarhandtag och luftburk.
Vid en första anblick noterar jag att lite mer grovmönstrade Pirelli MT 60 RS-däcken hos Svartpilen har ersatts av mer landsvägsfokuserade Michelin Road 6-däck, som under provkörningen visade sig erbjuda riktigt bra med grepp även på stundtals regnblöta vägar, som även bjöd på lera och sand lite varstans, efter några dagars skyfall i området för provkörningen.
En del som minns tidigare versioner av Vitpilen kanske även noterar att styret i det här fallet är ett brett styre monterat hos övre gaffelkronan, i stället för ett avsevärt lägre placerat så kallat clip-on-styre. Det nya styret ger betydligt bättre kontroll och mindre extrem körställning.
Även om det inte handlar om någon större skillnad, så är Vitpilens körställning sportigare än den mer scrambler-upprätta hos Svartpilen, som inkluderar ett lite lägre, rakare styre än Svartpilens motsvarighet.
Faktum är att största skillnaderna mellan de två modellerna, Svartpilen 801 och Vitpilen 801, är själva designen, där Vitpilen kommer i två lackeringsalternativ, silver och gul metallic.
Designen kännetecknas av en ny Bi-LED-strålkastare med separat ”ljusring”. och minimalistiska kåpor, vilket ger motorcykeln ett progressivt och stilrent uttryck.
Vitpilen 801 kommer även med en lite mer aerodynamiskt utformad främre stänkskärm, och ironiskt nog, med tanke på modellnamnet, med fler svarta detaljer: såsom svart ljuddämpare och svart bakram. Vidare har Vitpilen inte den strålkastarkåpa, även kallad fly-screen, som Svartpilen har. Vitpilen har även en större, mer heltäckande så kallad bellypan under motorn. På plats sitter också en ny typ av kylarkåpor och hälskydd, strax ovanför fotpinnarna, med annan design.
Längst bak finner vi en liten men tydligt gul detalj, som ett slags pricken över i.
Motorcykelns 5-tums TFT-instrumentering i färg ger snabb åtkomst till information som klocka, trippmätare, aktuell bränsleförbrukning och kylvätsketemperatur, samtidigt som den via Ride Husqvarna Motorcycles-appen erbjuder sammankoppling med smarta mobiler, turn-by-turn-navigering, manövrering av telefonsamtal och musik (via en Bluetooth-ansluten hjälm). Appen möjliggör även ruttplanering med upp till 128 waypoints och offlinekartor.
Skärmen justeras automatiskt efter omgivningens ljus. Här finns även en integrerad USB-C-kontakt som gör det enkelt att ladda mobila enheter.
Justerbara styrfästen ger möjlighet att finjustera körställningen för personlig ergonomi. WP-styrdämparen, som är standard, bidrar till ökad stabilitet även på ojämna stadsgator utan att kompromissa med motorcykelns smidighet. Faktum är att den inte märks överhuvudtaget, men där det antagligen skulle märkas om den inte fanns där…
Framgaffeln är en upp-och-ner-vänd 43mm WP Apex, med 150 mm fjädringsväg och 5-klicks justering av retur- och kompressionsdämpning (kompression hos vänster ben, och retur hos höger gaffelben). Nu är det 5 klicks justering som gäller i stället för 25 som tidigare, där 1 klick i nuläget motsvarar fem klick hos den tidigare versionen, och där klick 1 är fullt öppen, alltså minimalt med dämpning, 3 är standard och 5 är stängt läge, vilket betyder maximalt med dämpning.
Bakdämparen, som är direktmonterad på den gjutna aluminiumsvingarmen utan separat länkage, har 140 mm fjädringsväg och 5-klicks justering av returdämpning respektive fjäderförspänning.
Avgassystemet i rostfritt kombinerar låg ljudnivå med effektiv utsläppsreducering, och uppfyller gällande EURO 5+ krav. Systemet, som är väl undangömt, har en fördämpare för att centralisera vikten och en mindre, lättare slutdämpare.
Med en angiven vikt på endast 52 kg (utan olja) och alla komponenter inkluderade, är motorn bland den lättaste i sin klass. Dess semi-torrsumpsystem och aktiv vevhusventilation minimerar friktion och oljeanvändning, vilket resulterar i längre serviceintervaller på 15 000 km och låg bränsleförbrukning på endast 4,5 liter per 100 km (enligt Husqvarna).
De horisontellt delade motorblocken är tillverkade av högtrycksgjuten aluminium för att minska vikten utan att kompromissa med hållbarheten. Nikasil-belagda cylindrar och en öppen cylinderdesign bidrar till bättre kylning och minskad risk för skevhet under produktion.
Motorn är med fyrventilsteknik och kedjedrivna kamaxlar som ska säkerställa jämn effektleverans och högt vridmoment. De DLC-belagda ventilstyrningarna minskar friktion och garanterar exakt ventilspel även vid höga varvtal. Dessutom är insugskanalerna optimerade med CFD (Computational Fluid Dynamics) för maximalt luftflöde.
Med en slaglängd på 65,7 mm och en kolvdiameter på 88,0 mm är vevaxeln noggrant balanserad för smidigare motorgång vid jämn hastighet. De smidda aluminiumkolvarna har en så kallad bridged-box-konstruktion för minimal vikt och hög hållbarhet. Två oljespridare per kolv ska bidra till effektiv kylning av dessa och ett kompressionsförhållande på 12,5:1.
Två balansaxlar, en hos vevaxeln och en mellan kamaxlarna, minskar vibrationer för en mjukare körupplevelse. Dell’Orto 46 mm gasspjäll är elektroniskt styrda bidrar till optimal gasrespons. Separata insug för respektive cylinder ska förhindra störningar vid små gaspådrag, till förmån för bättre precision och effektivitet.
Motorn har även en knacksensor för att upptäcka förbränningsstörningar, vilket inte minst gör den idealisk för resor i områden med bristfällig bränslekvalitet.
Oljecirkulationen bygger på ett semi-torrsumpsystem, som tillsammans med ett separat oljekylarsystem ska ge jämn och effektiv reglering av oljetemperaturen.
17-tums gjutna aluminiumfälgar är klädda med Michelin Road 6-däck (120/70-17 fram och 180/55-17 bak), en skillnad från Svartpilen som använder Pirelli MT60. Bromssystemet består av J.Juan-komponenter med dubbla fyrkolvs radialmonterade ok och 300 mm skivor fram och enkolvsok och 240mm bak. Kurv-ABS är standard, vilket bidrar till säker och pålitlig bromsverkan i alla lägen.
På plats sitter också en PASC slirkoppling och en 6-stegad växellåda, där tillvalet Easy Shift gör att du kan växla utan att behöva använda kopplingen. PASC-slirkopplingen säkerställer bakhjulsfäste vid acceleration och förhindrar bakhjulsstuds vid hårda inbromsningar.
Motor Slip Regulation (MSR) är ett tillval som kompletterar slirkopplingen. Vid kraftig motorbromsning reglerar systemet gaspådraget för att bibehålla kontroll och undvika hjulsläpp, särskilt på hala underlag.
Vitpilen kommer, precis som svartpilen 801, även med lutningskänsligt antispinn, MTC, som går att justera i flera steg, och även stänga av för den som så vill.
Det finns i grunden tre körlägen: Rain, Sport och Street. Dessutom finns tillvalet Dynamic som ger fler personliga anpassningsmöjligheter, där du bland annat kan ställa in känsligheten hos gasen, hur högt du tillåts köra på bakhjulet, eller om du vill sladda in i böjarna i supermoto-stil. Farthållare är standard.
I Supermoto ABS-läge kopplas ABS ur hos bakhjulet medan ABS-känsligheten för framhjulet minskas och lutningssensorn ignoreras. Detta gör det möjligt att låsa bakhjulet, en teknik som kan användas för att styra bakhjulet genom rejält tajta kurvor. Systemet är optimerat för att ge maximal bromskraft och trygghet även på lösa underlag.
Vitpilen 801 kommer också med Bosch Cornering ABS, specifikt anpassat för modellen. Detta system möjliggör full bromskraft även vid lutning av motorcykeln. Dessutom har ABS-systemet en avancerad rollover protection som förhindrar framåtvolt vid kraftiga inbromsningar i Street-läget.
Husqvarnas Cornering MTC är ett lutningskänsligt antispinnsystem som ska säkerställa högsta säkerhetsnivå. Genom att övervaka bakhjulets rotationshastighet ingriper systemet omedelbart vid för mycket hjulspinn och justerar motorns effekt smidigt för att optimera greppet.
MTC använder två sensorer – en för hjulspinnande och en för lutningsvinkel – för att skapa en balans mellan stabilitet och acceleration. Systemet är särskilt effektivt vid rakt fram-acceleration, där kraftreduktionen hanteras mjukt för en jämnare körning. För erfarna förare kan MTC även stängas av. Och jag kan intyga att systemet inte bara är en så kallad gimmick, utan verkligen gör stor skillnad.
Vitpilen 801 är lika tillfredsställande på slingriga vägar som för längre distanser. Efter en inledande dag där jag gavs möjlighet att köra fritt på egen hand längs den franska sydkusten, bestod andra dagens provkörning av viss motorvägskörning, men framförallt körning på små, men snabba och underbart välkurvade bergsvägar.
Med en vikt på 180 kg (utan bensin) och en sadelhöjd på 820 mm är Vitpilen 801 både smidig och lätt att hantera för mig och min 183 centimeters kropp. Motorcykeln har en tvådelad sadel som balanserar sportig känsla och komfort på ett bra sätt. Förarsadeln är smal framtill för att underlätta markkontakt, där det specialdesignade sadelskummet ger bra stöd för långa dagar i sadeln. Hos sadelöverdraget återfinns värmepräglade ribbor, som sägs förbättra hållbarheten och ge bättre grepp under blöta förhållanden.
Bränsletanken på 14 liter är en central del av designen, vars strömlinjeformade form bidrar till bra rörelsefrihet att skifta mellan olika körpositioner.
Fjädringsinställningarna, där juster-vreden hos framgaffeln är enkelt åtkomliga, gör det enkelt att optimera körkänslan.
Det låter kanske tråkigt och måhända tillrättalagt, men faktum är att Vitpilen är en motorcykel där körningen alltid känns självklart. Jag behövde i stort sett ingen tillvänjningstid, utan från det att jag slog mig ned bakom det breda styret, så kändes allt helt naturligt, från gasrespons, körställning, fjädringens funktion till bromsarnas effektivitet och fingertoppskänsla.
Vitpilen är helt enkelt en oerhört lättkörd motorcykel som svänger villigt och självklart utan att vare sig tippa in för mycket eller driva ur spår. Samtidigt är det alltid tämligen enkelt att snabbt skifta spår då jag vill eller det behövs. Återigen känns ordet självklar helt rätt.
Motorn är med pigg gasrespons, utan att för den sakens skull bli ”ryckig” och bjuder samtidigt på ett kraftfullt mellanregister och överlag jämnt effektregister. Quickshiftern ”Easy Shift” (som är tillval) fungerar smidigt men är känslig för beröring, vilket vid några tillfällen ledde till oavsiktliga växlingar. Samtidigt som jag anser att det är viktigt för mig att påpeka detta så vill jag lyfta fram att vi allt som oftast körde tämligen hårt och brutalt, inte minst då vägen var avstängd för vår skull. Och under lite mer normala körförhållanden fungerade allt perfekt.
Jag vill ge även ett plus för att det snabbt och enkelt går att anpassa elektroniken under körning, som att ändra på anti-wheelie-systemet, eller känsligheten hos ABS-systemet, för en mer eller mindre aktiv körstil. Eller för att i all hast byta till regn-läget då vägarna plötsligt skiftade från fina och torra till blöta av regn, sand och lera, för att snart åter vara torra och med bra grepp igen.
Vitpilens stabilitet och exakthet under kurvtagning förstärks av funktionen hos WP-fjädringen, som effektivt hanterar vägens ojämnheter, där fjädringens inställningar gör det enkelt att hitta rätt balans för olika körförhållanden. En annan sak jag är imponerad över är hur bra grepp Michelin-däcken erbjuder på såväl torra som regnblöta och stundtals leriga vägar. I samspel med Vitpilens elektroniska förarhjälpmedel känns det hela tiden tryggt, även då varningslampan för ofrivilligt hjulspinn blinkar som mest frenetiskt.
Vitpilen 801 är en motorcykel som är naturligt lättkörd, oavsett om det handlar om tät rusningstrafik i storstaden, eller om att pressa fullt på ringlande småvägar. Under provkörningen, som mestadels ägde rum på rejält kuperade bergsvägar norr om Cannes, känner jag mig trygg, tack vare bra bromsar och fjädring som alltid levererar. Det här är en motocykel som svänger villigt och naturligt in och genom böjarna, även då jag överraskas av hur skarp kurvan egentligen är. Något som var extra viktigt i det här fallet, då jag körde fram på för mig okända vägar i sällskap med ett gäng gasfriska och wheelie-glada italienare. Roligt var bara förnamnet.