För några veckor sedan presenterade Husqvarna helt nya Svartpilen 801. Nu har jag provkört den nya slanka och temperamentsfulla nakenmodellen. 

Svartpilen 801 är den senaste och största nakenmodellen i märkets sortiment, och kombinerar häftiga prestanda och modern scrambler-inspirerad design. Dessutom är det märkets första tvåcylindriga nakenmodell.

Husqvarna Svartpilen 801 2024 01

Svartpilen 801 uppges väga in på 181 kg och är byggd runt en stark och lätt krom-molybden stålrörsram som sägs vara konstruerad för att erbjuda perfekt balans mellan flexibilitet och styvhet. Motor är en 799 cm3 parallell-twin med dubbla överliggande kamaxlar, och uppges väga 52 kg torr och ge en toppeffekt på 105 hästkrafter och 87 Newtonmeter vridmoment som bäst. Serviceintervallen är satt till 15 000 km.

Husqvarna Svartpilen 801 2024 02

Kombinationen av dess lätta motor och ram lägger grunden till ett välbalanserat effekt-till-vikt-förhållande, vilket borgar för smidig och spännande körning. Ett PASC-system (Power Assist Slipper Clutch) maximerar greppet vid hård acceleration och förhindrar instabilitet vid hård inbromsning. Den motorkraftassisterade slirkopplingen (PASC) öppnas en aning om du exempelvis växlar ner eller bromsar för häftigt, för att minska risken för ofrivillig bakhjulslåsning. Samtidigt ökas trycket på kopplingen under acceleration, vilket i sin tur gör att manövreringen av kopplingen är superlätt.

Husqvarna Svartpilen 801 2024 04

 Easy Shift ska ge smidiga växlingar utan behov av att använda kopplingsreglaget. Justerbar WP APEX-fjädring erbjuder 140 mm fjädringsväg fram och 150 mm bak. Pirelli MT60 RS-däck sitter monterade på 17” fem-ekrade gjutna aluminiumhjul.

Husqvarna Svartpilen 801 2024 05

Svartpilen kommer vidare med LED-lampor runt om, och precis som hos de mindre 401-syskonmodellerna använder Husqvarna även här en LED-ring runt strålkastaren.

Husqvarna Svartpilen 801 2024 15

Brett aluminiumstyre med ”fågelpinne”sitter på plats, och där en slimmad design i mörka färgtoner sveper tätt runt motorn och ramen och toppas av en tvådelad sadel (separat förar- och passagerarsadel).

Husqvarna Svartpilen 801 2024 11

Äntligen sol. Efter en trög vår med mycket regn och låga temperaturer hemma i Sverige får jag tillfälle att provköra nya Svartpilen 801 i ett betydligt varmare Frankrike.

Husqvarna Svartpilen 801 2024 06

Jag kan inte annat än lovorda valet av plats för denna provkörning, där naturparken Sainte-Baume i södra Frankrike valdes ut för presentationen. Detta naturparadis, känt för sitt gröna landskap, täta skogar, berg och ”heliga” grottor, erbjuder en blandning av slingrande småvägar genom det frodiga landskapet och bergsvägar som bjuder på fantastiska panoramavyer. Men jag är här för att i första hand lära känna Svartpilen 801 bättre.

Husqvarna Svartpilen 801 2024 07

Svartpilen 801 kommer i standardutförande med toppmoderna elektroniska förarhjälpmedel, bland annat kurv-ABS och kurv-TC som standard, som ska förbättra säkerheten och körbarheten, och där du även kan välja tillvalet Dynamic Pack som ska ta körupplevelsen till en ännu högre nivå. Förutom justerbar antispinn (MTC) och ABS, är Street, Rain och Sport körlägen förinställda alternativ som standard.

Husqvarna Svartpilen 801 2024 08

Dynamic Pack introducerar Motor Slip Regulation (MSR) för en mer kontrollerad retardation, och där Anti-wheelie-läget adderar ytterligare extra säkerhet. Dynamic-paketet består totalt sett av 9-nivåers justerbar antispinn ”traction control” (MTC), 5-nivåers wheelie control, farthållare och Motor Slip Regulation (MSR), som kan förhindra att bakhjulet låser sig vid nedväxling genom att öppna avgasventilerna och applicera motorbroms. En sorts omvänd traction control. 

Husqvarna Svartpilen 801 2024 20 

Vi lämnar Nans-les-Pins bakom oss, inledningsvis gasar vi fram österut på väg D1, för att snart skifta över söderut till den mindre vägen D64, som även går under namnet Route de Mazaugues. Det här är en välkurvad väg, inramad av mängder av mindre träd, tät vegetation och annan grönska, en väg som klippt och skuren för aktiv motorcykelkörning. Några italienska kollegor beter sig som kor som just släppts ut på grönbetet för första gången på länge, och envisas med att utföra ständiga bakhjulskörningar, inte alltid så ballerina-vackra, men det går inte att ta miste på körglädjen. Hos såväl förare som Svartpilen 801.

Husqvarna Svartpilen 801 2024 20

Svartpilen 801 är villigt med då det nalkas bakhjulskörning. Om detta råder ingen tvekan. Den findoserade wheelie-kontrollenheten, som går att justeras i flera steg, underlättar dessutom för den som vill låta framhjulet klättra upp mot skyn utan allt för stor risk att slå runt baklänges. Du som gillar att styra allt på egen hand kan också avaktivera wheelie-kontrollen helt och fullt i dynamiskt läge. 

Husqvarna Svartpilen 801 2024 12

Street-läget imponerar med sin välavstämda gasrespons, som gör detta till körläget som passar för det mesta, men i högre tempo begränsar Street-läget körningen en aning då antispinnsystemet kliver in tämligen tidigt, med antispinn-symbolen frenetiskt blinkande på instrumenteringen, för säkerhets skull. Sportläget, och även Dynamic-läget har en häftigare gasrespons, som visserligen gillas av mig, och är mitt förstahandsval då det kommer till mer aktiv körning. Genom att anpassa inställningarna hos det Dynamiska körläget (tillval) kan jag anpassa inställningarna så att exempelvis Slide Control är lite mer tillåtande, samtidigt som jag väljer en gasrespons som är lite mer förlåtande, för en mjukare, men ändå aktiv körning. 

Husqvarna Svartpilen 801 2024 27

Efter en härlig kurvorgie västerut når vi fram till bergsmassivet Sainte-Baume, som med sina 1147 meter över havet bjuder på underbara serpentinvägar och fantastiska vyer.  Det blir en hel del svängande med häftiga nedlägg, kraftiga inbromsningar och snabba gaspåslag, om och om igen. Underbart. 

Husqvarna Svartpilen 801 2024 03

J.Juan-bromssystemet levererar gott om stoppkraft tillsammans med det lutnings-avkännande Bosch ABS-systemet, som bidrar till ytterligare trygghet. Uppe på det finns ett Supermoto ABS-läge för dig som vill ha en ökad bromskänsla och en närmare koppling till vägen, eller kanske njuta av en och annan så kallad stoppie.

Husqvarna Svartpilen 801 2024 33

Sadelhöjden mäter in på tämligen låga 820 mm, vilket bidrar till att Svartpilen 801 passar såväl längre som kortare förare utan problem. För min 183 centimeters kropp fungerar körställningen mycket bra, där förhållandet mellan styret, fotpinnar och sadel, den så kallade ”magiska triangeln” känns helt rätt. Knävinkeln är inte särskilt skarp och jag sitter tämligen naturligt upprätt vid normal körning, för att krypa ihop och luta mig mer framåt under lite aktivare körning. Det känns tryggt och samtidigt självklart, vilket i sin tur bidrar till en ökad känsla att jag alltid har full kontroll över motorcykeln.

Husqvarna Svartpilen 801 2024 28

Manövreringen av motorcykeln är oerhört smidig, det breda styret bidrar till suverän känsla, och varje kurvtagning är en ren njutning. Svartpilen 801 svänger kvickt, och stretar aldrig emot, eller driver ut ur spår. Den styr helt enkelt dit du vill, och även i högre hastigheter förblir den stabil och neutral.

Husqvarna Svartpilen 801 2024 10

Även den bakgrundsbelysta 4-vägsomkopplaren hos vänster styrdel är lättmanövrerad och även du som inte har tidigare erfarenhet att denna manövreringsenhet kommer att lära dig snabbt att hitta rätt och styra olika alternativ. Nästan alla inställningar kan väljas och justeras under körning, där föraren kan välja mellan 3 olika visningsalternativ hos instrumenteringen.

Husqvarna Svartpilen 801 2024 17

Genvägarna via piltangenterna (upp och ner) erbjuder särskilt mervärde, med vars hjälp du snabbt och enkelt även kan ställa in andra inställningar med piltangenterna. Detta innebär att du snabbt kan komma åt funktioner som används ofta. Uppe på det finner du den lättavlästa och tydliga 5-tums TFT-färginstrumenteringen, med bluetooth-anslutning som standard. Genom att para ihop instrumenteringen med Ride Husqvarna Motorcycles-appen möjliggörs Turn-by-Turn-navigering, såväl som möjligheten att styra telefonsamtal och musikval. Ett varningsblinkers-system finns också integrerat liksom ett stöldskydd i form av startspärr (immobiliser).

PHO BIKE DET Svartpilen 801 MY24 tft dashboard SALL AEPI V1

Parallelltwinnen imponerar med sin i stort sett linjära kraftleverans över ett brett register, och motorn drar mycket starkt redan från omkring 4000 varv per minut. Perfekt för aktiv körning på ringlande småvägar. På högre varvtal, kring cirka 6500 varv per minut känner jag av en del vibrationer hos tanken och fotpinnarna, men aldrig så pass att jag tycker att det påverkar körningen negativt. Tillsammans med ett lättsvängt chassi, en lättjobbad växellåda med sex växlar och quickshifter (EasyShift på Husqvarna-språk), som gör att du inte behöver använda kopplingen vid växlingar, bidrar det här till att du hela tiden kan fokusera framåt, på körningen, till fullo.

Husqvarna Svartpilen 801 2024 23

Att växla utan att använda kopplingen fungerar mycket bra rent tekniskt, i synnerhet då det handlar om uppväxlingar. Nedväxlingar blir allt som oftast lite abrupta, vilket bland annat har sin förklaring i att motorvarvtalet måste minskas häftigt vid kraftiga nedväxlingar. Det här är framför allt påtagligt vid mer aktiv hårdkörning, men samtidigt är det inte komfort och jag i första hand är ute efter då…

Husqvarna Svartpilen 801 2024 09

WP-framgaffeln reagerar och tar hand om mindre ojämnheter på ett bra vis. Under provkörningen väljer jag såväl maximal som minimal kompressions- och returdämpning, för att verkligen försöka utvärdera spannet på fjädringsinställningarna och hur det påverkar körupplevelsen. Framgaffeln är sportigt hård över lag, men utan att vara alltför stötig. 

Husqvarna Svartpilen 801 2024 19

På vägavsnitt med lite sämre underlag, med håligheter och ojämnheter, är min upplevelse att en mjukare inställning hos framgaffeln ger en bättre hantering av gupp och andra ojämnheter, till förmån för bättre komfort men å andra sidan sämre feedback, framför allt i snabbare hastighet. När dämpningen stängdes mer, till max eller fyra av fem klick, blev det visserligen stötigare, men i gengäld fick jag bättre känsla för framhjulet. I lägre, mer normal hastighet fungerar den lite mjukare standard dämpningsinställningen bra, med ökad komfort. 

Husqvarna Svartpilen 801 2024 14

Den bakre WP Apex-stötdämparen (med fem-klicks justerbar fjäderförspänning och justerbar returdämpning) har en grundinställning som känns väl avstämd och erbjuder bra komfort och kontroll i såväl lägre som högre tempo, och känns hela tiden mycket följsam och exakt i sitt arbete med att erbjuda komfort och samtidigt finna optimalt med markkontakt för bakhjulet.

Husqvarna Svartpilen 801 2024 29

Allt roligt har ett slut, och efter en härlig dag med friskt gasande på härligt välkurvade vägar, i plusgrader och solsken, är även denna provkörning över. 

Husqvarna Svartpilen 801 2024 21

Totalt sett är Svartpilen 801 en potent och snabb motorcykel, som är oerhört lättkörd, och allt bara känns så där självklart som jag vill att det ska. Som jag redan nämnt ovan jobbar fjädringen över lag bra, för min körstil under dessa körförhållanden. Bromsarna imponerar också, genom att vara både grymt effektiva och samtidigt lätta att dosera rätt i alla lägen och hastigheter. Som så mycket annat är bromsverkan och karaktären hos bromsar en slags personlig smakfråga.

Husqvarna Svartpilen 801 2024 30

Ofta brukar effektiva bromsar, med rejäl bromsverkan innebära ett häftigt initialt bett. Det vill säga att det kan upplevas som att frambromsarna hugger tag kring bromsskivorna initialt vid minimalt tryck på bromshandtaget. Jag vet att många vill ha det så. Personligen anser jag att det passar mycket bra under kontrollerade former då allt går enligt plan, och det är du som förare styr helt och håller över händelseförloppet inför bromsningen, när och var du bromsar. Däremot är det, enligt mig, inte optimalt i paniksituationer eller andra situationer där du plötsligt, utan förvarning, snabbt måste dämpa hastigheten på motorcykeln kraftigt.

Husqvarna Svartpilen 801 2024 26

Personligen vill jag att bromsen är grymt effektiv, men samtidigt lite snällare, med suverän fingertoppskänsla, utan att jag behöver använda mycket fingerkraft, i synnerhet initialt, för att därefter betta till rejält. Mer förlåtande helt enkelt. Utan att för den sakens skull vara mjuk och klen. Hos Svartpilen anser jag att bromsarna, både fram och bak är både grymt effektiva och samtidigt lätta att dosera, även vid snabbt uppkomna tillfällen då jag egentligen inte planerat att bromsa.

Husqvarna Svartpilen 801 2024 31

Vidare tycker jag att Svartpilen är en synnerligen stilren motorcykel, som gör sig lika bra utanför cafét som i vardagsrummet. Visst, smaken är som baken, delad. Trots att jag egentligen anser att den borde vara kittad med trådekrade hjul är jag ett stort fan av denna läckerbit till motorcykel, som är en mycket värdig ersättare till föregångaren Svarpilen 701, och ett fullblods större syskon till Svartpilen 401, en modell som jag kommit att gilla oerhört mycket. 

Husqvarna Svartpilen 801 2024 32

LÄNK: MER OM HUSQVARNA SVARTPILEN 801