Italienska MV Agusta vill också ta plats i klassen av större adventurehojar och det med besked. Enligt de själva vill de inte ta upp kampen mot någon särskild konkurrent utan i stället skapa något unikt och eget. En motorcykel som ska klara av både kurviga och snabba asfaltsvägar, såväl som grusvägar och kuperad terräng. Mikael Samuelsson åkte till Sardinien i Italien för att kolla om de lyckats.
Det går inte att förbise att intresset för stora och kraftfulla äventyrsmotorcyklar är stort samt att marknaden pekar stadigt uppåt. Många tillverkare har flera modeller i just detta segment. Kanske en modell med gjutna fälgar, 19-tums framhjul och fjädring anpassat för asfaltskörning. Kanske en annan med trådekrade fälgar och där fjädring och ett 21-tums framhjul som är mer anpassat för offroadkörning. Här väljer MV Agusta att presentera en modell som enligt de själva ska klara av all typ av körning.
De första ledorden som dyker upp när MV Agusta presenterar deras nya skapelse är skönhet, prestanda och teknik samt att detta handlar om 100% italienskt handbyggt mästerverk. Made In Italy. Alla modeller från MV Agusta kontrolleras vid deras fabrik på en cirka fem kilometer lång testslinga och de utsätts för olika ljusmiljöer för att kunna upptäcka avvikelser i form av till exempel repor. Blir det någon anmärkning så är det tillbaka för justering innan den släpps vidare för försäljning.
När det gäller design så tycker jag personligen att Enduro Veloce är riktigt snygg. Ju längre man tittar på den desto läckrare märker man att den är. Den har mjuka linjer men också ett litet arv av äldre offroadklassikers typ Cagiva Elefant. Färgerna är röd/silver (Ago red/ Ago Silver) likt MV Agustas modell F4 fast där Enduro Veloce färger bryts vertikalt mot horisontellt som på F4:an. Fram sitter dubbla kattögonliknande strålkastare som pryds av en tvådelad genomskinlig vindruta ovan. Över framhjulet sitter en låg stänkskärm. Teamet testade många olika skärmar men valde denna till slut då den inte stör kylningen av motorn. Längs med sidorna sitter även olika luftintag där det nedre har tre intag som ska symbolisera att detta rör sig om en trecylindrig motor. Även hasplåt och handtagsskydd finns i sann äventyrsstandard.
En sak jag märkte var att handtagen hade texten Lucky Explorer och inte Enduro Veloce. Jag kände att jag var tvungen att fråga. Här var svaret att de har kvar den texten som en hyllning till föraren Edi Orioli och hans fyra segrar i Dakarrallyt, oftast iförd de klassiska Lucky Explorer färgerna grönt, rött och vitt. En annan sak som fångade min uppmärksamhet var att nedre delen av vindrutan var till skillnad mot den övre mer ”mjölkig” i plasten. Vid en påpekan fick jag svaret att det inte är den färdiga slutprodukten utan en prototyp. Det ska alltså vara ordnat vid leverans till slutkund. Vid sidan av tanken på kåpan står även bokstäverna CRC, vilket betyder ”Castiglioni Research Centre” som är designcentret hos MV Agusta.
Efter frukost och en genomgång av reglage, några inställningar samt innehållet på den 7-tum stora instrumenteringen var det dags att ge sig ut på vägarna. Första intrycket var bra. Nyckeln var placerad under sadeln fick vi instruktioner om, bara att tuta och köra. Styrlåset är elektroniskt likväl som öppnandet av tanklocket.
När det gäller komforten så sitter jag riktigt bra på Enduro Veloce. Sitthöjden är 870mm, som går att sänka till 850mm. Körställningen är upprätt och avslappnad. Mv Agusta har jobbat mycket med att få till en skön körställning och samtidigt att föraren ska vara väl skyddad mot fartvind med mera. Teamet på plats var noga med att även påpeka att de jobbat mycket med att få bort värmen från motorn bort från föraren. Jag kan påpeka att någon värme kände i alla fall inte jag av så där verkar de ha lyckats. Däremot är inte vindrutan justerbar vilket är synd. Men det går att köpa till en högre och bredare övre ruta samt också tonat glas på både nedre och övre vindrutan för den som önskar. Den tvådelade Mockasadeln är designad för att vara bekväm för långfärdturer men ska även vara utformad så att stående körning inte påverkas negativt. Torrvikten uppges till 224kg och tanken ska rymma 20 liter.
Motorn är en ny kompakt trecylindrig enhet på 57 kilo med fokus på prestanda. Den är på 931 kubik och uppges leverera 124 hästkrafter vid 10 000 varv per minut och 102 Nm vridmoment vid 7 000 varv per minut. 85 procent av vridmomentet ska enligt uppgift finnas tillgängligt redan vid 3 000 varv per minut. MV Agusta påstår att 0–100 kilometer i timmen ska gå på 3.72 sekunder. De nämner även att de arbetat mycket med att minska vibrationer och att få till en jämn temperatur i motorn så den inte blir för varm.
En av de absolut bästa upplevelserna med Enduro Veloce är ljudet från motorn och originalsystemet. Det var magiskt. Vid gaspådrag låter det mer som att du sitter på en riktig superbike än just en adventuremotorcykel. Akustiken är fantastisk och de har verkligen fått till ett fränt ljud. Att sedan kunna växla med assistans av quickshiftern vid fullt gaspådrag gör att det upplevs som att du verkligen befinner dig på racebanan. När vi i grupp for fram på kurviga asfaltsvägar så kändes det verkligen som de sagt på presentationen innan. Full kontroll, bra grepp, stadigt, tryggt och inte ett spår av osäkerhet hos 21-tums framhjulet ska också vara avhjälpt med en motroterande vevaxel i motorn som framkallar en gyroskopisk effekt som gör att detta uppnås.
Fjädringen är av märket Sachs och fram sitter en fullt justerbar 48mm ”upside down” framgaffel med 210mm fjädringsväg. Även bakdämparen är fullt justerbar och har likaså 210mm fjädringsväg. Markfrigången är 230mm.
Däcken som satt på när vi körde från start var Bridgestone Battlax Adventure A41. Fälgarna är slanglösa, trådekrade och fram är det 21-tums fälg (90/90) respektive 18-tum (150/70) bak. När vi under eftermiddagen fick prova på riktig offroadkörning för en stund fanns det två preppade exemplar med Bridgestone battlax adventurecross AX41 samt någon modifiering av dämparna. Detta medförde ju såklart extra bra grepp i terrängen där vi körde på blandat underlag av sand, sten och grus. Däckkontroll som övervakar både tryck och temperatur finns som tillval.
Enduro Veloce har Brembo Stylema radiella bromsok och fram finns dubbla 320mm bromsskivor och bak sitter en enkel 265mm skiva. ABS finns naturligtvis, även kurv-ABS och en funktion som undviker att bakhjulet lättar vid hård inbromsning.
Ett av ledorden som jag nämnde inledningsvis är ju teknik och visst finns det mängder av tekniska hjälpmedel. Allt styrs från en 7-tums TFT-skärm med Bluetooth och WiFi-anslutning. Enduro Veloce har keyless funktion, som sagt, så nyckeln går att ha i fickan. Den har även farthållare, automatiskt återgående blinkers, immobilizer, bakgrundsbelysta reglage på styret och två olika USB uttag (A+C) vid instrumenteringen. Några saker som tyvärr inte är standard är handtagsvärme och sadelvärme, men båda dessa går att få som tillval.
Förutom det jag tidigare nämnde när det gäller ABS-systemen så finns även ride-by-wire, tvåvägs quickshifter, fyra körlägen (urban, touring, off-road och custom all-terrain), justerbar motorbroms i två lägen (full/reducerad), front lift control och launch control. Men även traction control i hela åtta lägen (fem road, två off-road och en wet). Men sen finns det hela åtta inställningar till, detta beroende på vilken typ av däck som sitter på. Du väljer alltså till exempel om du har A41 eller AX41 och har då åtta inställningar per däcktyp (asfalt/off-road).
När det gäller TFT-skärmen måste jag också nämna att den är väldigt lättöverskådlig. Det går att välja alla möjliga inställningar, utseende, styrka, färger, mm. Beroende på val av uppställning så visas allting prydligt ordnat med varningslampor för sig, klocka/utetemperatur/körläge tillsammans och hastighet/varvtal/växel för sig. Ovanför skärmen sitter även en liten ”fågelpinne” där man kan fästa en extern GPS eller en mobilhållare i skydd av vindrutan.
MV Ride App är deras app som är gratis att ladda ner. Här finns turn-by- turn navigation. Det går att göra en massa inställningar via appen som sedan överförs till motorcykeln. Det går att få information om motorcykelns beteende. Rutter går att spara och dela med andra. Information gällande gaspådrag, lutningsvinkel, växelval, hastighet, mm går att få fram. Foton går att spara på valda platser. Det verkar inte finnas någon hejd på vad man kan göra.
Fyra års fabriksgaranti ingår vid köp av Enduro Veloce. Miljöklassen är Euro 5 och MV Agusta uppger den blandade bränsleförbrukningen till 5,6 l/100 km.
När det gäller tillval så finns det såklart en uppsjö av valmöjligheter utöver det jag nämnt tidigare. Det går att beställa olika typer av väskor, kraschbågar, extraljus, skydd för strålkastarna, Termignoni slip-on, mm.
Sammanfattningsvis kan jag bara konstatera att jag inte blev besviken. Enduro Veloce lever upp till en riktigt allsidig motorcykel. Du sitter skönt och den är otroligt lättmanövrerad och stadig vid såväl högre hastigheter som på snabba, kurviga vägar. Bromsarna är fantastiska, sporthojsklass. Vi körde cirka 85% på asfalt men det lilla jag fick prova på i terrängen så gick det utmärkt. Den beter sig som vilken större adventurehoj som helst, särskilt med Bridgestone AX41. Det återstår bara att se var prislappen hamnar på och vad det kostar att välja till handtagsvärmare, sadelvärme, däckövervakning, kraschbågar, mm, som en del konkurrenter har som standard.