KTM har officiellt presenterat 2022 års RC390, som kommer med ett nytt utseende och en massa ny teknik. Johan Ahlberg har provkört på landsväg och bana.

Den mest uppenbara uppdateringen är den racing-inspirerade stylingen, med slimmade linjer och två nya färger som tydligt definierar RC 390:s sportiga karaktär.

Denna redesign har också avsiktligt gjorts för att öka den övergripande storleken på RC 390, inte bara för att ge den en slående visuell närvaro utan också för att optimera aerodynamiken, i kombination med högre toppfart.

Denna nya design har också optimerat vind- och väderskydd, med förbättrad värmehantering genom att använda en kombination av inre och yttre kåpdetaljer för att styra bort luftflödet bort från föraren.

Motorcykelns bakdel har reducerats så mycket som möjligt för en mer aggressiv profil, men också för att visa upp så mycket av den omdesignade fackverks-bakramen som möjligt.

Vidare har KTM lagt ner en hel del möda på att förbättra den övergripande ergonomin. Knäområdet är nu ergonomiskt utvecklat för att göra det enklare att snabbt och enkelt skifta körposition på motorcykeln. Och resultatet är att motorcykeln passar bra för mina 183 centimeter, och där jag kan röra mig fritt och byta körställning snabbt och enkelt. 

En helt ny tvådelad cockpit och kåpglas-hållare använder en gjuten aluminiumöverdel och en nedre kompositdel som säkrar strålkastaren, medan en större bränsletank ökar på räckvidden mellan tankstoppen. När det är dags för bankörning kan du snabbt och enkelt ta bort strålkastaren, för att bland annat spara vikt.

Kåporna är enkla att ta bort, tack vare ett reducerat antal skruvar samt ett nydesignat monteringssystem. Detta gör det mer praktiskt att byta ut landsvägskåporna till förmån för racekittade motsvarigheter. De mest anmärkningsvärda uppdateringarna för KTM RC 390 finner vi dock under den nya karossen.

2022 års KTM RC 390 utvecklades med fokus på viktbesparingar. En helt ny hjuldesign uppges ge en viktbesparing på 3,4 kg i förhållande till föregående generation, medan det nya ByBre-bromssystemet lär spara imponerande 960 gram. Ramen har också fått smaka på kniven med en besparing på 1,5 kg, bland annat som ett resultat av tunnare rör hos bakramen (från 1,6mm till 1,2 mm tjocklek på stålrören). KTM är noga med att påpeka att det här inte handlar om en ”Duke-ram” utan är ett helt eget bygge, där bakramen är en separat, påbultad enhet. 

Nya RC 390 är inte bara försedd med kurv-ABS som standard, föraren har också möjlighet att växla till Supermoto ABS, vilket inaktiverar bakre ABS- och bakhjulslyftsensorerna så att du kan låsa bakhjulet om du så önskar.

Ur elektronisk synpunkt höjer den nya generationen KTM RC 390 ribban rejält i mellanklass-segmentet, med ett urval av förarhjälpmedel som vanligtvis endast återfinns hos större motorcyklar, nämligen SUPERMOTO ABS, lutningskänslig kurv-ABS och Corner MTC och tillvalet Quickshifter+ (som gör att du kan enkelt och smidigt kan växla utan att behöva manövrera kopplingen).

Den nya TFT -färgdisplayen (klar för KTM MY RIDE) ger förare tillgång till den viktigaste informationen på ett ögonblick, där du kan skräddarsy displayen så att den visar det du vill se. Displayen anpassar också sin ljusstyrka automatiskt till omgivande ljus. 

Fjädringen har också genomgått en rejäl uppdatering, med 43mm open cartridge WP APEX upp-och-ner-vänd framgaffel, med 30 klicks kompressionsjustering till vänster och 30 klick för returdämpning hos höger gaffelben. Juster-rattarna finner du enkelt åtkomliga på toppen av respektive gaffelben.

KTM RC 390 kommer med en WP APEX-stötdämpare som erbjuder 10 stegs justering av fjäderförspänningen och 5 klicks returdämpning.

2022 års KTM RC 390 använder den beprövade 373 cm3 vätskekylda, encylindriga fyrtaktsmotorn. Reviderad motor-mjukvara, förbättrade vridmomentssiffror och mjukare kraftleverans innebär att den varvvilliga motorn nu fått märkbart förbättrad prestanda.

Den nu Euro5-kompatibla encylindriga motorn har parats ihop med en 40% större luftburk till förmån för ökat vridmoment och förbättrat gasrespons. 

Toppeffekten ligger på 44 hästkrafter, och tillsammans med en vikt på 155 kilogram, och resultatet är förvånansvärt hög rolighetsfaktor och överraskande fart på såväl landsväg som bana.

Det är tidig morgon, men solen är redan uppe på den klarblå himmelen och börjat värma upp Modena-banans asfalt. Men innan vi ska lägga ett gäng varv på den snirkliga banan ska vi provköra nya KTM RC 390 på landsväg. Provkörningen inleds på minst sagt lokala småvägar, så pass smala att två bilar knappt kan mötas. 

Jag slås direkt över motorcykelns rymliga format, där ett antal förändringar resulterat i en helhet som gör att jag med mina 183 centimeter sitter riktigt bra, och dessutom enkelt kan krypa ner bakom kåpglaset när farten ökar. Sitthöjden är 824 millimeter, och fotpinnarna sportigt placerade, vilket borgar för en rejäl nedläggningsvinkel. Rakt igenom är det här en sportig modell, men som ändå känns komfortabel att köra längre stunder ute på landsvägen.

Modena är främst känd för sin motorindustri och sin produktion av balsamvinäger. Kända bilmärken som Ferrari, Lamborghini och Maserati tillverkas i närområdet. Det kuperade landskapet är rikt på slingrande småvägar, som skapta för att avnjutas bakom styret. Efter en inledande tur söderut lämnar vi Maranello bakom oss, och det är nu det roliga börjar på riktigt. 

Visserligen är det söndag, och vägarna rika på andra hojåkare och inte minst cyklister som precis som oss vill avnjuta traktens kurviga vägar. Stundtals blir det trångt och en hel del häftiga inbromsningar. Det i kombination med att vägarnas skick stundtals inte lever upp till vad som kan anses värdigt. Men det här leder i sin tur till att jag får anledning att utvärdera såväl fjädring som bromsar hos RC 390 under så att säga realistiska förhållanden ”ute i verkligheten”, vilket antagligen är där majoriteten kommer att köra med RC 390. Och jag inser tämligen snart att det här är en motorcykel som trots sin relativt lilla motor har betydligt mer att erbjuda än det är lätt att luras att tro.

Den 373cm3 encylindriga, Euro-5-motorn svarar piggt från låga varvtal upp till rödstrecket, och känns starkare än jag innan provkörningen tänkte att den skulle göra. Visst, 44 hästkrafter på topp (vid 9000 varv/minut) är kanske inget som någon ramlar baklänges över, men motorn svarar rappt då jag vrider på gasen, och lägger grunden till rolig, aktiv körning.

Detta, tillsammans med en lättjobbad växellåda, där du tack vare quickshifter+ kan växla utan att använda kopplingen, och överlag smidig och lätt hantering gör det här till en motorcykel där allt känns naturligt och självklart. Inte en endaste gång får jag några ”aha-upplevelser” i formen av strulande växellåda, svårhanterlig koppling eller krånglande reglage. Allt bara fungerar, precis så som jag tycker att det alltid ska göra, redan från start. Bromsverkan finns där, mjukt men samtidigt effektivt, utan att vara ”skrämmande”, och fjädringen är föredömligt bra på att svälja elaka ojämnheter utan att för den sakens skull upplevas som hård eller stötig. Och som pricken över i finns gott om möjligheter att specialanpassa fjädringens inställningar efter dina önskemål. 

Det här är en motorcykel som i princip kräver noll tillvänjning. Alla reglage, och all hantering sker på ett självklart vis, utan strul eller andra konstigheter.

Även runt den tajta och krävande Modena-banan klarar KTM sig med bravur, och jag blir snart varse att den erbjuder gott om körglädje och spänning även här. Precis som ute på de tajta småvägarna svänger RC 390 enkelt och självklart utan minsta protest, där dess lättare hjul ökat smidigheten och ökad ram-flex ger bättre körkänsla.

Motorn är som sagt inget effektmonster, men här på banan är det snarare till fördel, då det aldrig blir några skrämmande överraskningar, bortsett från ett och annat däcksläpp till följd av en kombination av hög bantemperatur och ”väl inkörda” landsvägsdäck (Continental ContiSport).

Trots att modellen är en ”budgetmodell”, (där exakt pris är oklart i skrivande stund), så är kvalitets- och körkänslan allt annat än budget. Tvärtom anser jag att KTM lagt ner stor kärlek på att få till en påkostad känsla, med fint designade detaljer. Och till detta ska vi inte glömma den påkostade elektroniken, fjädringskomponenter och bromsar som håller måttet även under tuff bankörning. 

Som helhet är jag mer än nöjd. KTM RC 390 är en lätt och smidig motorcykel i ett fullvuxet format.Jag ska kanske inte säga att jag är förvånad, men det här är en motorcykel som verkligen levererar betydligt mer än vad den ser ut att göra på pappret. Det här är en motorcykel som verkligen förtjänas att provköra. Och om jag skulle vara begränsad till att köra en A2-maskin så skulle det här definitivt vara en av mina främsta favoriter.

Nya KTM RC390 kommer att dyka upp hos landets KTM-återförsäljare under mars 2022 i den MotoGP-inspirerade blå och orange färgen plus ett lite diskretare orange och svart alternativ.

LÄNK: MER FAKTA OM KTM RC 390 - 2022