Triumph Tiger 850 Sport ersätter standardversionen av Tiger 900. Även om namnet antyder något annat så delar dessa två många komponenter, inklusive samma morrande och vridstarka trecylindriga 888cm3 motor.
Hos 850 sport har Triumph, på elektronisk väg, justerat motorn för att göra den mer användarvänlig och landsvägsanpassad. Och till skillnad från Tiger 900GT kan nya 850 Tiger Sport enkelt anpassas för att uppfylla kraven för A2-körkort.
Den trecylindriga Tiger 850-motorn erbjuder 85 hästkrafter som bäst vid 8500 varv per minut och maximalt 82 Newtonmeter vid 6500 varv per minut. Med sin unika 1-2-3-tändning ger den ifrån sig ett härligt Tiger-morr.
Körställningen är avslappnat upprätt och känns ”självklar” för mig och min 183 centimeter långa kropp. Du kan enkelt skifta mellan 810mm och 830mm sitthöjd, där den sadelns smala framkant underlättar att nå marken med fötterna vid stillastående. Även kåpglaset går att justera, och erbjuder 50mm justering, där du kan enkelt kan skifta mellan flera olika lägen utan verktyg, även under körning. Bra där, och det enda jag tycker saknas i standardutförande är värmehandtag och handtagsskydd, vilket finns som tillbehör, och ökar körkomforten avsevärt, i synnerhet vid körning i lite kyligare och regnigare väderlek.
Bensintanken rymmer 20 liter, vilket borgar för tämligen långa körsträckor mellan tankstoppen.
På plats sitter radiellt monterade Stylema 4-kolvs Brembo-bromsar med 320mm bromsskivor som erbjuder bra bett och bra känsla.
Även Marzzocchi-fjädringen plussar på rolighets- och komfortfaktorn, med rejäl fjädringsväg och följsam fjädringsfunktion som sväljer det mesta utan att vara vare sig stötig eller för gungig. Detta trots att framgaffeln inte är justerbar. Stötdämparen bak har justering av fjäderförspänningen (via ett lätt åtkomligt vred på höger sida).
Tiger 850 Sport kommer med slir- och assisterande koppling, som ger lättare manövrering av kopplingen, något du bland annat kan dra nytta av i hektisk stadstrafik med ständiga start och stopp.
Ute på motorvägen går körningen mjukt och fint, utan störande vibrationer. Men lite högre upp i registret, en bit över 5000 varv per minut börjar en del vibrationer ge sig till känna, som fortplantar sig ut till styret och bensintanken. Men det här bara ett ”problem” då du väljer att köra så att motorn varvar precis över 5000 varv per minut under en längre period. Om du stör dig på det så kan du enkelt välja att köra lite fortare eller långsammare. Och under lite mer aktiv körning på småvägar är det här inget som jag märker av överhuvudtaget.
Triumphs senaste ABS-system och antispinn (som går att stänga av) är andra godbitar (men som inte är lutningskänsliga), liksom motorcykelns 5-tums TFT-instrumentering som erbjuder flera olika visningslägen som erbjuder gott om information. Två körlägen (road/rain) finns, som anpassar gasrespons och antispinn för att bäst passa aktuellt körförhållande. Tiger 850 Sport kommer även med LED-belysning rakt igenom.
Den enklare specifikationen, i jämförelse med Tiger 900, avspeglar sig på priset, där 850 Sport kostar från 107.000 kronor medan basmodellen av Tiger 900 kostar 137.000 kronor.
Totalt sett är Tiger 850 Sport en mycket lättkörd motorcykel. Styrningen är direkt och Brembo Stylema-bromsarna fram erbjuder grym bromskraft, med perfekt fingertoppskänsla, vilket gör körningen rolig och med en hög säkerhetskänsla på samma gång.
Tigerns 17-tums framhjul och 19-tums bakhjul bidrar till smidig hanterbarhet på kurviga asfaltsvägar, men gör det inte till ditt förstahandsval för att sladda fram på grusvägar med, även om det är fullt möjligt.
Framför allt gör den sig riktigt bra på små välkurvade asfaltsvägar, som uppe i Roslagen där den rastades till större delen av den här provkörningen. Och den som har kört uppe i norra Roslagen, vet att det där bjuds på mängder av gamla grusvägar varav många belagts med asfalt under senare år. Resultatet är många mil av små, smala och synnerligen kurviga vägar som ringlar sig fram genom landskapet. En perfekt plats för härlig motorcykelkörning helt enkelt, med ideliga upp- och nedväxlingar, härliga kurvtagningar och flitig användning av bromsarna. På den här typen av ständigt växlande förhållanden, kan du som förare njuta maximalt av motorns härliga vridmoment, och det fina samspelet mellan koppling, växlar och bromsar. Och bakom styret på Triumph Tiger 850 Sport var det roligt med råge.
Pris från 107.000 kronor.
LÄNK: Mer om Triumph Tiger 850 Sport