I mer än 35 år har boxermotorn hos BMW Motorrads RT-modeller (liksom de mer offroadorienterade GS-modellerna) stått för kraftfull och pålitlig motorkraft, prefekt lämpade för långa motorcykelresor. Med den nya avancerade boxermotorn med BMW ShiftCam-teknik uppnår nya R 1250 RT en helt ny nivå av prestanda, karaktär och effektivitet.
Att ge sig på att förbättra en så här pass ikonisk motorcykel är alltid en svår uppgift. Vid den här typen av förändringar är det kanske svåraste att förbättra motorcykeln, utan att man tappar små, men viktiga detaljer som gjort motorcykeln så populär. BMW har av förståeliga skäl tagit sig an jobbet med att uppdatera RT med ett visst mått försiktighet. I stället för att ge RT en stor makeover fokuserade BMW på att uppdatera motorn, och det med bra resultat. BMW R 1250 RT för 2019 är en större förbättring när du är i sadeln än vad det ser ut att vara när du studerar dess fakta på pappret.
{gallery}bmwr1250rt2019{/gallery}
Den rejält omarbetade boxermotorn hos nya R 1250 RT erbjuder inte bara en helt ny nivå vad gäller hästkrafter och vridmoment. BMW har även optimerat gasrespons samtidigt som motorn fått en jämnare motorgång - särskilt inom det lägre motorvarvtalsområdet. Dessutom erbjuder den nya motorn förbättrade nivåer vad gäller avgasutsläpp och bränsleförbrukning samt ett härligt motormuller. För detta ändamål har BMW ShiftCam-teknologin använts för första gången inom serieproduktionen av BMW Motorrads motorer: detta möjliggör variation av ventiltider och ventillyft på insugssidan. Dessutom är insugets kamaxlar utformade för asynkron öppning av de två insugsventilerna, vilket ska ge förbättrad mix av den färska, inkommande bränsleblandningen och i sin tur ge effektivare förbränning. Andra tekniska förändringar av motorn avser kamaxeldrivningen – som nu tas om hand av en tandkedja (tidigare en rullkedja) - optimerad oljetillförsel, och nya ”twin-jet”-bränslespridare och ett nytt avgassystem.
Motorn är stark redan från botten, men det är när den varvas över 4500 rpm som R1250RT verkligen vaknar till liv. Vid 7750 rpm uppges R1250RT erbjuda 136 hästkrafter, vilket är 11 pållar fler än R1200RT, tillsammans med en rejäl ökning av vridmomentet från 125 till 143 Nm (vid 6250 rpm). Detta gör en enorm skillnad, framförallt vid accelerationer uppe i fart, exempelvis vid omkörningar. Den extra motorkraften gör det som redan var en utmärkt motor till att vara ännu allsidigare och trivsammare.
BMW R 1250 RT kommer i standardutförande med två körlägen. Road lär sannolikt vara standardvalet för merparten av alla RT-förare. Men om det regnar är regnläget passande. Regnlägets lite mildare karaktär kommer även väl till pass vid exempelvis stads- och kö-körning. Som tillval finns även Dynamic och Dynamic Pro, för lite sportigare karaktär.
Standard Automatic Stability Control ASC garanterar en hög körsäkerhet genom att alltid anpassa motorkraften till bästa möjliga dragkraft. Assistentfunktionen Hill Start Control är en annan standardfunktion, som möjliggör bekväm hjälp vid start i backar.
Körlägen Pro, med ytterligare körlägen, Dynamic Traction Control DTC, ABS Pro, Hill Start Control Pro och Dynamic Brake Assistant DBC (ny), finns som tillval från fabrik.
Alternativet "Riding Modes Pro" är nu tillgängligt som tillval, med extra körlägena "Dynamic", Dynamic Traction Control DTC. DTC möjliggör ännu effektivare och säkrare acceleration, särskilt vid kurvtagning. ABS Pro (standard hos R 1250 RT) erbjuder ännu större säkerhet vid bromsning, även i kurvor. Dynamic Brake Control DBC ska ge utökad säkerhet vid bromsning, även i svåra situationer, genom att undvika oavsiktlig aktivering av gasreglaget. Genom ingripande hos motorstyrningen reduceras drivmomentet under bromsningen för att utnyttja bromskraften hos bakhjulet fullt ut. Detta hjälper till att hålla motorcykeln stabil, samtidigt som det förkortar bromssträckan.
Elektronisk fjädring Dynamic ESA "Next Generation" med helautomatisk lastkompensation, är en annan komfort-detalj hos R 1250 RT.
Bromsningen känns helt naturlig och perfekt på BMW R 1250 RT. Den initiala bromsningen känns smidig, och det justerbara frambromsreglaget förbättrar den personliga anpassningen. BMW ABS Pro har en unik funktion som minskar bromskraften om du av misstag trycker till lite extra medan du bromsar.
En annan smart detalj är Hill Start Control Pro (HSCP), som är ett praktiskt hjälpmedel varje gång du stannar i en backe. Då det smarta systemet känner av att du har stannat i en backa med en femprocentig lutning (eller mer) aktiveras automatiskt bromsen. Det betyder att du inte behöver använda handbromsen, eller sitta med en fot på bakbromsen, då det är dags att dra iväg igen. Du kan också aktivera systemet manuellt med ett par snabba tryck hos handbromsreglaget. HSCP kan stängas av via menyn, för den som av oklar anledning inte önskar använda systemet.
Ergonomin är oförändrad hos 2019 års BMW R 1250 RT, vilket känns rimligt med tanke på att RT sedan länge rosats för dess fina komfort. Jag, med mina 183 centimeter, sitter ganska upprätt, med benen i en avslappnad vinkel, med lagom avstånd fram till styret, och utan att huvudet påverkas nämnvärt att turbulens även då jag öser på tämligen friskt på motorvägen. Sadelval och höjd, liksom den elektroniskt justerbara vindrutan, möjliggör personifiering, för dig som är längre eller kortare i rocken.
2019 års BMW R 1250 RT är tveklöst den bästa RT:n någonsin. Framförallt gör den muskulära kraftökningen stor skillnad, på ett positivt vis. Precis som dess övriga boxersyskon är det en förvånansvärt smidig, och betydligt roligare motorcykel än många säkert luras att tro. När det nalkas långkörning erbjuder den komfort så det räcker och blir över, och tillsammans med en stark motor och rejäla bromsar känns det båda roligt och säkert.
Höjdpunkterna hos 2019 års BMW R 1250 RT:
• Vidareutvecklad boxermotor med BMW ShiftCam Teknologi för variation av ventiltider och ventillyft på insugssidan.
• Ännu mer kraft över hela varvtalsområdet, optimerad bränsleförbrukning och utsläppsnivåer.
• Ökad effekt och vridmoment: 100 kW (136 hk) vid 7 750 rpm och 143 Nm vid 6 250 rpm (tidigare: 92 kW (125 hk) vid 7 750 rpm och 125 Nm vid 6 500 rpm).
• Motorkapaciteten ökade till 1 254 cm3 (tidigare: 1 170 cm3).
• Asynkron ventilöppning på insugssidan för optimerat flöde och därför effektivare förbränning.
• Kamaxeldrivning nu via tandkedja (tidigare rullkedja).
• Optimerad oljetillförsel och kolvkylning.
• Senaste generationen av BMS-O-motorstyrning och användning av dubbla bränslespridare för ännu effektivare förgasning.
• Nytt avgassystem för optimala prestandaegenskaper.
• Ny extra frontspoiler.
• Två körlägen, ASC och Hill Start Control som standard.
• Körlägen Pro, med ytterligare körlägen, Dynamic Traction Control DTC, ABS Pro (standard i R 1250 RT), Hill Start Control Pro och Dynamic Brake Assistant DBC, som tillval.
•Elektronisk fjädring Dynamic ESA “Next Generation” med helautomatisk lastkompensation.
• BMW Motorrad Spezial - specialanpassad extrautrustning från fabrik.
• Utökat utbud av tillbehör och original BMW Motorrad-tillbehör.