Husqvarna har inte sparat på krutet när det gäller designen eller komponenterna för nya Flat Track-inspirerade Svartpilen 701.

Precis som dess Café Racer-stukade syskon, Vitpilen 701, som vi provkörde förra året, är fackverksramen av krom-molly-stål. Den encylindriga fyrtaktsmotorn är en mycket pigg enhet, medan fjädringen från WP är fullt justerbar såväl fram som bak och motorcykeln kommer med rejäla bromsar från Brembo. Totalt anger Husqvarna en torrvikt på 158,5 kilogram utan bränsle i 12-literstanken. Det borgar gott för att det här ska vara en lätt och smidig motorcykel, samtidigt som det ger en trevligt hög effekt kontra vikt-faktor.

 

Här finner vi även elektronisk bränsleinsprutning med Ride-by-wire elektronisk gasreglering, dubbeltändning, antispinn, ABS-bromsar, APTC slirkoppling, och Quickshifter ”easy shift” för smidiga upp- och nedväxlingar. Bromsarna kommer från Brembo, medan WP står för fjädringskomponenterna och Bosch 9M+ två-kanals ABS (som går att stänga av).

 

Tätt integrerat med fackverksramen av krom-molly-stål har avgassystemet av rostfritt en fördämpare och slutdämpare (det som normalt brukar kallas ljuddämpare). Avgassystemet säkerställer att SVARTPILEN 701 uppfyller de strikta utsläppsreglerna enligt EURO IV.

 

Framgaffeln från WP är med 43-millimeters ben och av upp-och-ner-vänd modell. Fjädringsvägen är 150 mm (i jämförelse med135mm fram och bak hos Vitpilen 701), och där fjädrarna har en progressiv utväxling, för en initialt mjuk och sedan allt hårdare funktion. Framgaffeln har en uppdelad dämpningsfunktion, där kompressions- och returdämpning snabbt och enkelt justeras med hjälp av de lättillgängliga justervreden uppe på toppen av respektive gaffelben, så att föraren kan optimera köregenskaperna efter sina egna preferenser och/eller aktuella körförhållanden.

 

Med sin längre fjädringsväg och större framhjul (18 istället för Vitpilens 17-tummare) har Svartpilen en större markfrigång och mer tilltagen sadelhöjd (835 mm) än Vitpilen. Dessutom är styret placerat högre, vilket ger en mer avslappnad körställning.

 

Den minimalistiskt designade LCD-instrumenteringen innehåller allehanda praktisk information, inklusive aktuell hastighet, växelläge och bränslemängdmätare. 

 

Det 18 tum stora framhjulet förstärker flat track-stilen och är precis som bakhjulet klätt med Pirelli MT60RS-däck. 

 

Strålkastaren fram och bakljuset är båda av LED-typ, och där framlyset innehåller det dagtidsljus som blivit något av en signatur för Husqvarnas Street-hojar. Lyktkåpan med strålkastaren, gaffelbensskydden och den slimmade bakdelen har ett stuk som är tydligt inspirerat av Flat Track-hojarna. Och tillsammans med nummerskylts-sidokåpa och ljuddämparen, båda till höger, återger den asymmetriska konstruktionen som är typisk för racehojarna.

 

Vidare finner vi tanklock och motorkåpor som lackerats i bronsfärgad kulör, vilket effektivt bryter av mot det i övrigt svarta. Sadeln är täckt av syntetiskt, mocka-liknande överdrag och perforerade sidor, och det som kan ”missuppfattas” vara en sadelkuts är egentligen en passagerarsadel.

 

SVARTPILEN 701 har ett bromssystem från Brembo. Fram sitter ett radiellt monterat fyrkolvsok tillsammans med en 320-millimeters bromsskiva, och ett enkolvsok och en Ø 240 mm bromsskiva bak. Som pricken över i sitter ett toppmodernt BOSCH ABS 9M + -system på plats, som kan stängas av om så önskas. Du som hängde med kanske blir lite fundersam över att det ”bara” sitter en bromsskiva fram. Det stämmer, men du kan vara lugn, för bromsverkan är både fantastiskt effektiv och lätt att dosera.

 

Svingarmen är hydroformad och tillverkad av lätt aluminium, och här sitter även den svingarmsmonterade regskyltshållaren och blinkers, som tillsammans bidrar till att ge bakänden ett stilrent stuk. Som originaltillbehör finns en regskyltshållare för traditionellt hög placering under bakljuset.

 

SVARTPILEN 701 har en 692,7-kubiks vätskekyld och encylindrig motor med 75 hästkrafter som bäst vid 8500 varv per minut och maximalt 72 Nm vridmoment vid 6750 varv per minut. På pappret bådar det onekligen gott. Den extremt lätta motorn uppges väga endast 43,4 kg utan olja, men i gengäld inkluderas alla komponenter som elstart, gasreglage, koppling och kylmedier. 

 

Efter att ha provkört vet jag att motorn är en synnerligen potent enhet. 75 hästkrafter hos en serietillverkad encylindrig motor i standardutförande är inte illa. Den accelererar starkt, med gott om vrid på låga varvtal. Samtidigt är motorn varvvillig och pinnar på starkt hela vägen till varvtalsstoppet.

 

Den elektroniska bränsleinsprutningen erbjuder omedelbar, skarp och raffinerad effekt, utan konstigheter. Insprutningssystemet från Keihin, med ett 50 mm spjällhus, styrs elektroniskt av Engine Management System (EMS). Sensorer skickar kontinuerligt senaste datauppgifter till EMS-enheten, vilket justerar spjällventilen i enlighet med detta. Antispinn-systemet reducerar effekten till bakhjulet när förlust av dragkraft uppstår och anpassar motorstyrkan till det tillgängliga greppet.

 

Smidig kraftförsörjning garanteras av den toppmoderna fyrventils cylindertoppen, som även har dubbeltändning och enkel överliggande kamaxel. Vidare har motorn dubbla balansaxlar för ökad komfort och mindre vibrationer. Genom användningen av innovativa lösningar som aktiv evakuering och tvångssmörjning av vevhuset erbjuds 10 000 km serviceintervaller.

 

APTC (Adler Power Torque Control) slirkoppling ska maximera bakhjulsgreppet under hård acceleration och förhindra bakhjulsinstabilitet eller studs vid hård bromsning vid ingång i kurva, vilket ska ge förbättrad körkontroll.

 

Den sexstegade växellådan ger en jämn och exakt växling. För extra bekvämlighet i framförallt stadsmiljö är växellådan kopplad till en ”Easy Shift” quickshifter som gör det möjligt att mjukt och städat växla upp och ner utan att kopplingen används. Sensorn fungerar genom att, samtidigt som köraren aktiverar växelspaken, skicka en signal till ECU-enheten (motorns styrdator) som i sin tur matchar motorparametrarna för att möjliggöra smidig växling oavsett varvtal eller motorbelastning.

 

Bromsarna från Brembo är grymma. Fram sitter endast en enkel bromsskiva på plats, men tillsammans med det radiellt monterade fyrkolvsoket är bromsverkan imponerande. Dessutom erbjuds en suveränt fint avstämd fingertoppskänsla som tillsammans med det avancerade ABS-systemet, borgar för god säkerhet. Bromsreglaget är justerbart. Även bakbromsen erbjuder gott om effekt och har en fint avstämd känsla.

 

Eftermarknadsspeglarna som satt på min hoj hade riktigt dålig sikt. Såg i stort sett bara mina egna armar... Bättre sikt med standardspeglarna. Dessutom finns ingen ljustuta... Sadelns tunna stoppning gör att den upplevs som något obekväm vid längre turer. Instrumenteringen är aningen svåravläst till en början men kändes bättre efter en stunds tillvänjning.

 

Enligt mig är Husqvarna Svartpilen 701 en mycket snygg hoj, en riktig blickfångare, med sin coola design, en futuristisk flat track-inspirerad hoj med plats för racingnumret på höger sida ovanför ljuddämparen. Känns även lite som en scrambler. Många som ser den vänder sig om. Den är dessutom lättkörd och lättmanövrerad, en mycket trevlig motorcykel och grymt kul att köra.

 

Vidare har den en bekväm, upprätt och avslappnad körställning, vilket gör att den passar riktigt bra som pendlarhoj. Brembo-bromsarna har riktigt bra bett, samtidigt som växellådan är lättväxlad med quickshifter, och fungerar klanderfritt. Motorn erbjuder bra med kraft, inga problem vid omkörningar eller att hänga med oavsett tempo. Motorcykeln erbjuder dessutom bra effekt kontra vikt. Andra styrkor är dess mångsidighet. Förutom att passa perfekt inne i storstadsdjungeln, är den också lättmanövrerad på dåliga underlag, där däcken och chassit även medger gruskörning utan problem.

 

LÄNK: MER FAKTA – SVARTPILEN 701 – 2019