Det har gått ganska exakt ett år sedan jag provkörde nya Triumph Bonneville Bobber första gången. Nu har jag umgåtts med nya, mörkare och elakare syskonmodellen Bonneville Bobber Black, som med sina nya dubbla frambromsar, 16-tums framhjul och sin nya fetare framgaffel är ett antal snäpp potentare än standardmodellen.

ABS är standard, liksom antispinn, Ride-by-wire, två körprogram (Regn ”Rain” och landväg ”Road”), vridmoments-assisterad koppling och Immobiliser stöldskydd. Unikt för Bobber black är den nya farthållaren, som är standard och manövreras med en knapp hos vänster styrhalva.

 

Triumph Bonneville Bobber och Bobber Black är skapta för att vara den moderna motsvarigheten till 40-talets lekfulla, smidiga och motorstarka Bobbers, med ett tydligt DNA-arv från syskonmodellen T120. Och inte minst viktigt så har Bobber-modellerna utvecklats för att enkelt kunna anpassas efter eget tycke och smak. I Triumphs tillbehörs-sortiment finns hundratals komponenter som ska underlätta att ge din Bobber ett unikt stuk. Dessutom erbjuder Triumph flera så kallade ”Inspiration Kits” för dig som vill ha lite hjälp på traven i att skapa en Bobber med ditt personliga stuk.

 

Grunden hos Bonneville Bobber Black (liksom standard Bobber) är en T120 som strippats ner till sin renaste form, låg, med rena linjer och enkelsadel, brett och rakt styre, minimalistisk design, droppformad bensintank, trådekrade hjul med ett fett bakdäck och inte minst dess till synes stela bakparti (där KYB-stötdämparen med sitt separata länkage är väl undangömd under den justerbara sadeln).

 

Nya Bobber Black har, precis som sitt Bobber-syskon, den kritikerrosade 1200-kubiks Bonneville 1200HT-motorn, som fått en särskild Bobber-karaktär, med fokus på ökat vridmoment och mer kraft lägre ner i registret än Bonneville T120.

 

Den tvåcylindriga motorn erbjuder gott om kraft redan från låga varvtal, vilket gör att den är lätt att starta med samtidigt som den erbjuder kraftig acceleration från rödljusen och ut ur kurvorna. Efter provkörningen vet jag att motorcykeln även inbjuder till fullvarvsgasning, även om det är på botten och mellanregistret motorn presterar bäst. För säkerhets skull finns antispinn, och två körprogram, ”Rain” (regn) för körning på regnhala vägar och ”Road” för körning i torra förhållanden, på vägar med bra grepp. Båda körprogrammen erbjuder samma toppeffekt, men där regnläget har en lite snällare effektkurva.

 

Den sexstegade växellådan fungerar perfekt, är lättjobbad och distinkt, och protesterar inte det minsta, även då jag ”glömmer” att använda den vajermanövrerade kopplingen vid uppväxlingar.

 

Luften sugs in i motorn via två separat luftfilter, ett för respektive cylinder. Motorns 270-graders tändintervall lägger grunden till ett härligt och maffigt avgasljud som hörs från de korta och svarta, lågt placerade ”peashooter” ljuddämparna av rostfritt, med sina snedskurna ”slash-cut” mynningar, och väl undangömd katalysator.

 

Ramen är en stålrörskonstruktion med en dubbelsidig svingarm av stål. 16-tumshjulen fram (2.5 tum bred) och bak (3.5 tum bred) är av trådekrad modell (32 ekrar hos respektive hjul) med svartlackerade stålfälgar, klädda med Avon Cobra-däck (130/90-16 fram och 150/80-16 bak).

En annan välkommen nyhet är den fetare framgaffeln från Showa, med 47 istället för 41 millimeter grova innerben (med 90 millimeters fjädringsväg), vilket ger ett betydligt maffigare stuk. KYB-stötdämparen bak erbjuder 77 millimeter fjädringsväg och är med separat länkage. Bortsett från justering av fjäderförspänningen hos bakdämparen saknas justeringsmöjligheter såväl fram som bak.

 

Bobber Black har fått en välkommen uppgradering i fråga om bromsprestanda. Istället för enkel bromsskiva med Nissin tvåkolvs bromsok fram (som standard Bobber) kommer Bobber Black med dubbla tvåkolvsok från Brembo och 310-millimeters bromsskivor fram och en 255-millimeters skiva och enkolvsok från Nissin bak. Det här är en efterlängtad uppdatering som så att säga sätter pricken över i. Vid aktivare körning är den kraftigare bromsverkan fram till stor glädje, samtidigt som det bidrar till ökad säkerhet.

 

Precis som tidigare fungerar chassit mycket bra, och erbjuder massor av körglädje. Under provkörningen bjuds det på riktigt läckert välkurvade vägar som ringlar sig fram i trakterna norr om Malaga, och Bobber Black är med på noterna. Visst händer det att fotpinnarna skrapar i vid ett och annat tillfälle, men det är inget som jag upplever som ett problem. Motorcykeln svänger villigt utan att protestera, och upplevs som betydligt sportigare än man kan tro.

 

I fronten lyser den nya 5-tums LED-strålkastaren upp tillvaron, och inkluderar Triumphs ljus för körning i dagsljus (DRL) och med tillverkarens triangelformade varumärke i händelsernas centrum. Även blinkers och bakljus är av LED-modell.

 

Instrumenteringens vinkel går att justera i två steg för bästa överblick, eller för det alternativ som du tycker ger det snyggaste stuket. I mätarhuset ryms en hastighetsmätare med analog visare, diverse varningslampor och ett digitalt fönster där du informeras om tidpunkt, körsträcka, dubbla trippmätare, motorvarvtal, aktuellt växelläge, aktuell bränslemängd, aktuell och genomsnittlig bränsleförbrukning, beräknad räckvidd, serviceindikator och antispinn-inställning. Dessutom indikeras valt läge på farthållaren och handtagsvärmare (tillbehör).

 

Farthållaren aktiveras genom ett enkelt knapptryck, och ytterligare ett knapptryck för att ”låsa önskad hastighet”. Systemet stängs automatiskt av om bromsarna aktiveras, eller om du vrider på gashandtaget åt något håll.

 

Den skålformade enkelsitssadeln (som alltså inte har plats för passagerare) erbjuder diagonal justering, ju längre fram desto högre sadelhöjd, medan den blir lägre ju längre bak den placeras. Med sadeln längst bak, i dess lägsta läge, mäter sitthöjden 690 millimeter. Personligen mäter jag 183 centimeter och kör med sadeln i en position närmare en centimeter från dess mest framskjutna och högsta position. Ett läge som passar riktigt bra.

 

Komforten är förvånansvärt bra, men du sitter där du sitter, utan några större möjligheter till att ändra position, vilket kan bli lite jobbigt i långa loppet. Du sitter ”i” motorcykeln, och det raka styret bidrar till en bra körkänsla. En annan detalj som jag inte gillar till hundra procent är att knäslutet på bensintanken blir lite avig. Utseendemässigt anser jag att tanken är snygg och har det rätta stuket. Men vid aktivare körning skulle det inte skada med någon centimeter fetare tank, för bättre kontakt mellan  förare och motorcykel. Dessutom skulle det öka bensintankens volym en aning. Med tanke på att den nu endast rymmer 9 liter gissar jag på att även en minimal volymökning skulle välkomnas av fler än mig, inte minst med tanke på den ökade räckvidden.

 

Totalt sett diggar jag Bobber Black. Det här är en motorcykel som verkligen gör sig riktigt bra där den står uppställd utanför favoritfiket. Stuket känns helrätt, men smaken är ju som baken, och skulle du vilja ändra på några detaljer finns gott om tillbehör för att ge din Bobber Black en personligare touch. Den nya frambromsen, tillsammans med den nya fetare framgaffeln, är ett rejält lyft för helheten. Inte minst för körsäkerheten. Bortsett från att jag måste tvinga in mina ben mot tanken för optimal motorcykelkontakt är körkänslan riktigt bra och förtroendeingivande.

 

Faktum är att det känns förrädiskt tryggt och självklart att svänga fram på vägarna med Bobber Black, som även känns bra att glida fram med i betydligt långsammare tempo. Att motorcykeln dessutom ser cool ut, och bidrar till att jag känner mig extra ball, gör inte saken sämre. Fånigt kan tyckas, men sant.

 

LÄNK: MER FAKTA OM TRIUMPH BOBBER BLACK 2018