Byggde sin drömhojGeometry Slave är inte bara ett alias här på fastbikes.se. Bakom namnet finns en minst sagt hängiven hojentusiast som bland annat har sett till att bygga sin egen drömhoj. En sporthoj med en svensk 1000-kubiks V-twin. En hoj som väger mindre än 100 kilo och har mer än 100 hästar - byggd av en svensk privatperson under 90-talets första hälft! På lördag kan kan ni se hojen på en mässa i Globen i Stockholm.. Yngst i en syskonskara med fyra barn så växte jag upp i en överklassförort. Mina båda föräldrar kom från Tyskland så mitt modersmål var således tyska. Med mycket motlut (Tyvärr inte Motul) redan från barnsben så kom jag att bli en person som hatade ordet ”DRÖM” För mig är drömmen förvisso extremt viktig men samtidigt bara ett litet steg i processen mot förverkligandet. Min far var militärflygare under andra världskriget och ”uppfinnare”. Egentligen tror jag inte att det finns ”uppfinnare” utan bara mer eller mindre bra problemlösare. Min far såg alltså till att förse mig med verkstad. Där stod jag från att jag blev fyra. När jag var sex år gammal så fick jag löda själv vilket innebar att jag slapp att tejpa ihop prylarna. Några år senare fick jag även använda gassvetsen. Jag hade sett mina bröder köra motorcykel och bestämde mig snabbt att det var det ballaste av sysslor. När jag frågade min äldsta bror om han trodde jag skulle bli en grym förare så sa han bara ”Du har alldeles för klena armar för att någonsin kunna köra hoj” Det var förmodligen mycket oklokt gjort av honom då mitt intresse för hojar övergick till besattenhet. Efter många moddade moppar och senare även crosshojar så fick jag ekonomi nog att genomföra ett riktigt projekt. Kort innan jag började så hade jag ventilerat en fråga med vänner som gällde vikt på stora hojar. På tidigt 90-tal så vägde alla 1000-kubikare vägde mer än 200 kilo. Jag tyckte att man borde bygga något som vägde hälften av det men fick inte mycket uppmuntran. Folk sa bara ”Det går inte”. Det finns inget ”Det går inte” för mig och det finns nog inget som gör mig så sugen på att motbevisa som när folk säger ”DET GÅR INTE!” KLART SOM FAN ATT DET GÅR! Projektet startade 1991 och avslutades 1996-97 och är således en fin pensionär. På bilden längst ner finns mer information om det tekninska... Varför GPS? Jag har alltså inte varken hjärnsläpp eller katastrofalt dåligt lokalsinne. GPS på en racer? Hur kass lokalsinne har man inte om man behöver GPS då början och slutet på en racerbana sitter ihop! Cykeln ser märklig ut med en TOMTOM GPS på. Det finner sin förklaring i att just TOMTOM lånar hojen för en kund och dealermässa för att demonstrera sina produkter.
|