El Halcon


Det här glittrande bling bling-bygget är som hämtat från Daytona Beach men det rullar i Eskilstuna och i sadeln finner vi ingen amerikansk mexare utan David Sjölund.

 


Som alltid när det handlar om riktiga motorgalningar började det i unga år. I det här fallet vid åtta års ålder med ett hembygge. Gräsklipparmotor från Briggs & Stratton och två skottkärrehjul dög till en början bra åt David, men som bekant vill vi människor (kanske särskilt vi hojåkare) alltid ha mer och inom kort blev det cross istället… Innan karriären avslutades i 19-årsåldern hade 80, 125 och 250 klarats av.

Efter crossåkandet uppstod ett tomrum, men det fylldes med en rå och racermässig Harley som David byggde på egen hand. Året var 2000 och åldern 23. 
– Från början var tanken att köra Harley Drags men jag fick ont i ryggen av stelbensramen och dessutom spårade klassen ur med en massa specialbyggen.


Japs med Harley-motor! Nästa cykel blev en GSX-R 750 från -89, men att låta den leva ostört blev det aldrig fråga om. Kåpor av kolfiber kombinerades med Harley-snurran från det tidigare bygget samt exklusiva ISR-bromsar.
– Det blev lite tätt för förgasarna bakom kåporna och dessutom pajade tändsystemet så jag gav upp till slut.
Nästa galenskap blev en turbomatad Harley…
– Den fick jag ordning på först när den skulle säljas. Jag byggde egna turbos och körde sönder fyra stycken innan jag hittade rätt. Tyvärr bromsade vi aldrig hojen, men motorn var i varje fall för stark för BDL-kopplingen som slirades sönder, jag tror den lämnade runt 150 bakhjulshästar när den gick som bäst.


Inget mer skruvande! Efter allt strul köpte David en Buell XB12R för att slippa hålla på med ”pysselhojar” som han kallar det. Vid en resa till Daytona med farsan, mästerlackeraren Bosse Jensen och en polare, sprack den visionen. David föll nämligen pladask för de håriga Hayabusa-byggena som kantade main street. När Bosse lovade att lacka var saken snart avgjord.
Våren 2006 köptes en Busa från -00 för 65 000. 
– Jag letade först i Tyskland, det behövde ju inte vara något fräscht, men allt jag ringde på lät så opålitligt. Nu lyckades jag ändå hålla ner kostnaden genom hyfsat lågt inköpspris.
Vid mitten av sommaren skruvades hjulen av och sattes ut till försäljning på Blocket.
– Med hjulen av kunde jag inte köra och det var bra, för man kan inte hålla på och åka 300 när man har familj. Nu såldes hjulen till en turbo-gubbe som var rejält skadad av sin senaste krasch. Han berättade att han kört 336 enligt sin GPS, men som tur var vurpade han inte i den farten…


El Halcon
Fast i byggträsket igen… Hur tog byggandet fart?
– Jag visste att det fanns grejer i USA så jag kollade på nätet och hittade massor av bling bling-prylar som jag beställde. Det spelar ingen roll vad du handlar, allt blir billigare. Performance Machine-fälgarna på min hoj kostar 19 000 kronor per styck i Sverige, det blir ungefär hälften så mycket tullat och klart från USA.
Motorn demonterades ur hojen och när den ändå var lös togs en titt på toppen, men där fanns det inte mycket att göra. Portningen är mycket bra redan från början och dessutom saknas gods för eventuella utsvävningar.
I en av cylindrarna hittades dock två repor. MotoSpeed (www.motospeed.se) hjälpte till att skicka prylarna till amerikanska Millennium som kan göra nya Nicasil-beläggningar i cylinderloppen. MotoSpeed hjälpte även till med JE-högkompskolvar och det radikala Vance & Hines-systemet samt PowerCommandern. Motorn är borrad till 1360 kubik, eller 83 kubiktum som bladguldet på kutsen deklarerar.
– När vi mätte den i bromsbänk, spann det loss på femman, men vi orkade inte spänna fast hojen, så vi lade i sexan istället och fick ut 175,2 hästar utan vare sig lustgas eller ändrad mappning. MotoSpeed-gubbarna menar att röret är det bästa för att få max effekt…



Seriöst lackjobb. David gjorde det grova slipjobbet på kåporna men sedan tog Bosse över. Den här Hayabusan är bland det värsta han lackat och grabbarna fick bygga en jigg bara för att kåporna skulle kunna lackas. Plasten sög åt sig mycket lack och att de var i 16 olika bitar gjorde inte saken bättre. Dessutom blev det en pärs att lägga på alla lager av klarlack. Så här berättar Bosse Jensen (www.bossejensen.com) med egna ord om lacken och tankarna bakom den...
– Lacken är gjord i grovkorning flake med orange och silver. Designen, med svart med röd pinstripe, på sidan av hojen är tänkt att se ut som en falk-klo, men även att den ska funka med de böjda ekrarna i PM-fälgarna. Siffran 83, som står för hojens kubiktum, är gjord i antikt, marmorerat bladguld. Texten på tanken "el Halcon" är spanska för falken, på japanska blir det som bekant Hayabusa. Spanska används för att anknyta till det mexikanska ursprunget, typsnittet för också tankarna till det blingade.
Nästa steg blev att ta tag i kromning av ram, sving och diverse mindre delar men det visade sig vara för dyrt att kroma aluminium på riktigt i Sverige. Istället konsulterades en kille som skulle spruta på krom, men det blev inte bra så han fick lacka ram och sving svarta istället, men det var inte heller helt självklart. David fick nämligen fel härdare till sprutspacklet till ram och sving så det härdade aldrig. Lösningen blev att lägga en heldag på att ta bort det med hjälp av thinner…
Att ram och sving inte är kromade tycker jag är bra, det ger kontraster och dessutom är hojen redan fullständigt överöst med kromprylar, att det är bolt-on istället för egentillverkat är förresten lite ovant för David.
Bromsskivorna kommer från ISR.
– Acke Rising gör så balla bromsar, jag har alltid kört med hans grejer på mina byggen. Den här gången fick jag köpa likadana bromsskivor som sitter original på hojarna från Ecosse Motoworks (www.ecossemoto.com). Egentligen skulle jag ha köpt rubb som stubb men pengarna räckte inte.



Trendsättare? Tror du fler kommer att bygga så här nu när du visat vägen?
– Ja, men det största hindret är tillgången till delar i Sverige och många vågar inte handla över nätet.
Hur mycket har allt kostat?
Kostnaden har landat på 200 000 totalt, att hojen är så pass mycket billigare än en Harley har hjälpt till att hålla kostnaden nere, sedan kan man ju inte bygga om de här hojarna hur mycket som helst…
Är den till salu?
Ja men jag vill ha minst 200 för att släppa den.
Är du nöjd med motorcykeln?
Jag är hyfsat nöjd men jag hade velat ha luftfjädring (air ride) även fram, nu har jag det bara bak. Sedan skulle ett komplett enkelsvingskit för 300-däck sitta fint, men det kostar 8500 dollar och frakten lär bli dyr, men ja, jag är nöjd, jag har fått mycket priser.
El Halcon tog storslam på MC-Dagarana i Västervik där den vann Japansk Custom, blev trea i Guldbågen och trea i Peoples Choice. På Strängnäs Bike Show vann den klassen för ”ickeamerikanskt” och på Wheels Nat’s på Barkaby blev cykeln utsedd till en av ”10 most outstanding bikes”.
– Vi skulle ha fest hemma så jag drog innan prisutdelningen, det var lite synd…
Varför byggde du hojen?
– H-D, det har ju alla sett hit och dit, det är kul att göra något annat.
Vad ska du bygga härnäst?
– Jag skulle vilja bygga på nya Hayabusan som kommer nu till 2008. Jag skulle vilja slänga på det värsta man kan få tag på. Längre sving och bredare bakhjul står på önskelistan. Jag har börjat leta sponsorer för det kommer nog att gå på en bit över 300…