En utsatt och ofta orättvist bespottad yrkeskår ska se till att parkeringsbestämmelser följs och att trafikmiljön inte störs. För att undvika kaos måste det finnas någon form av övervakande funktion runt om i våra städer, speciellt för kollektivtrafiken. I den tätaste trafik är framkomligheten avgörande och även parkeringsvakterna måste ta sig fram smidigt och till sin hjälp har några tagit till motorcyklar.
Historiskt sett var det bara kvinnor som anställdes, utbildades och gav sig ut på gatorna under hösten 1957 i jakten på parkeringssyndare. Det tog sedan hela 20 år innan den förste manlige parkeringsvakten anställdes. Fastbikes träffade Daniel Nilsson som arbetar på Bevakningstjänst som just parkeringsvakt på motorcykel. Daniel har haft motorcykelkörkort i tre år och anledningen till att han tog körkort för MC beskriver han så klassiskt som att han ville åt spänningen och frihetskänslan. Trots avsaknad av moped men med en far som åker motorcykel och som han meckat lite tillsammans med i yngre dagar, har det ändå funnits MC i blodet sedan födseln. Det som fick honom att till slut ta steget på riktigt var när han såg kultfilmen Easy Rider med Peter Fonda och Dennis Hopper.
Det hela började dock mindre bra när han påbörjade sin körkortsutbildning. När Daniel var på väg till en MC-lektion i bil med full MC-utrustning blev han vittne till en allvarlig MC-olycka vid Barkarby. En bilist gjorde en U-sväng över heldragen linje och en motorcyklist krockade med bilen i ungefär 70 km/h. Kaos rådde på platsen och Daniel gjorde sitt för att hjälpa. Efterkommande lektion var i stort sätt förstörd för det ända han tänkte på var olyckan. Denna händelse fick honom dock inte avskräckt utan snarare medveten om att tänka på oförutsägbara händelser som hastigt kan uppkomma i trafiken. Daniel tycker själv att han under dessa år fått ordentlig körvana och då framförallt av körning inne i city. Han poängterar ändå att många slarvar med att svänga ut plötsligt eller vända runt utan vare sig ge tecken eller se efter om det är fritt.
Daniel studerade tidigare på universitetet men blev sjuk och kunde inte plugga vidare. Han började då arbeta istället, på just Bevakningstjänst som parkeringsvakt till fots. Efter ett par år smög sig MC-intresset på och Daniel frågade sig för om motorcyklarna han sett i garaget. Sporadiskt hade motorcyklarna används av kollegor men ingen körde heltid på dessa. Han frågade om det gick för sig att köra motorcykel under sommaren ute på Djurgården. Idén köptes av ansvariga och Daniel började patrullera kungliga Djurgården på motorcykel. En del av Bevakningstjänsts personal åker även Segway under somrarna främst på Södermalm och just Djurgården.
För tillfället läser Daniel kriminologi och är behovsanställd på Bevakningstjänst. Han kör motorcykel i snitt två gånger i veckan. Rutten han kör nu för tiden sträcker sig omkring Kungsholmen där blåa innerstadsbussarna går. Det gäller för Daniel och hans kollegor att se till att bussarnas färdväg inte blockeras och att tidtabellerna hålls. Många trafikanter chansar och parkerar i bussfiler, på hållplatser, i korsningar och andra ställen där kollektivtrafiken passerar. Daniel berättar att förvånansvärt få personer kommer springande i all hast som brukligt när parkeringsvakten nalkas. Säkert beror det på att ingen förväntar sig en parkeringsvakt i motorcykelmundering med väst och allt.
Varvet han åker tar drygt en timme i rusningstrafik och då har han kanske stannat ett par gånger i några parkeringsärenden. Med bil hade det varit lönlöst säger han och tillägger att det är just därför andra kollegor tar sig fram till fots inne i city. Parkeringsvakterna överlappar varandra rent schemamässigt så någon är alltid ute när det behövs. Förutom Daniel och två killar till som kör på deltid finns det även tre tjejer och en kille som har detta som heltidsjobb.
Daniel är ingen lite kille, han mäter hela 197 centimeter i strumplästen. MC-kläder är obligatoriskt såklart och förarna har varsin uppsättning kläder. Daniel är också helt rätt mån om sin egen säkerhet så ryggskydd har han självklart, vilket förövrigt inte killen i olyckan hade som Daniel bevittnade tidigare. Varselvästar med loggor samt Parkeringsvakt tryckt på ryggen ökar synbarheten och profileringen.
Motorcyklarna som Bevakningstjänst har är en äldre, röd BMW F 650 GS -01 som hängt med från företaget ParkAB som köptes av Bevakningstjänst tidigare. ParkAB var dessutom det företag som först hade parkeringvakter på motorcykel. De har även en nyare vit BMW G 650 GS av årets modell. Trots sin längd tycker Daniel att han sitter bra på den och han trivs med den som tjänstemotorcykel. Det går alldeles utmärkt att köra 4 timmar i sträck utan att han känner av det. Han uppskattar även självklart ABS och handtagsvärmare. Det händer att hojen tjuvstannar ibland men det är det enda negativa han tar upp. Motorcykeln är också utrustad med extra blinkande varningsljus på handskydden och toppboxen för ökad synbarhet. I toppboxen finns utrymme för extra rullar till skrivaren och vattenflaska.
Daniel har en handterminal där allt registreras innan parkeringsboten skrivs ut. På bältet sitter också själva skrivaren. Till sin hjälp har han även en lasermätare för att kunna mäta avstånd korrekt. För personalens säkerhet är de även utrustade med ett portabelt larm. En tjänstemobil har de också såklart.
I trafikförordningen finns generella parkeringsbestämmelser om hur man får stanna och parkera. Trafikreglerna gäller överallt, både på vägarna och i terrängen. Terräng är enligt trafikförordningen allt som inte är väg. Reglerna gäller alla trafikanter och behöver inte anges med vägmärken, vi måste kunna dem ändå. Hårda bud, men så är det. Det är upp till var och en att läsa på för att undvika onödiga utgifter i form av parkeringsböter. Daniel och hans kollegor finns därute om det är något man undrar över när det gäller parkering, fråga gärna.
Namn |
Daniel Nilsson |
Ålder |
25 |
Yrke |
Parkeringsvakt |
Tjänstmotorcykel |
BMW G650GS -12 |
Privat motorcykel |
Yamaha 650 Dragstar Classic -97 |
Dröm MC |
Ural Ranger sidovagn 2012 med tvåhjulsdrift. |