Att ta motorcykelkörkort är krävande såväl tidsmässigt som ekonomiskt. Vare sig du väljer att gå till en trafikskola eller ha en handledare privat så är det viktigt att utbildningen täcker allt. Det är mycket att tänka på, lära sig och kunna inför ett körprov. I slutändan handlar det om att inneha så mycket baskunskaper att du får förtroendet att öva i trafiken på egen hand vid ett godkänt körprov.
Jag möter jag upp Stefan Runberg utanför Tibble trafikskola i Roslags Näsby. Stefan är 44 år och arbetar som trafiklärare på motorcykel. Han har själv kört motorcykel aktivt varje år, sen han var 16 år. Det är dags för körlektion och jag ska få följa med eleven Micke 45 år som håller på att uppfylla en livslång dröm, att ta MC-körkort.
Stefan har redan varit igång med fyra elever och ett pass ute på Gillingebanans körgård innan vårt möte. Vi går till trafikskolans lokaler som ligger i ett lägenhetshus en våning upp. Micke byter om och går igenom sin utrustning.
Under tiden samtalar jag med Stefan som har arbetat som trafiklärare för MC i 18 år men började såklart som trafiklärare för bil och är nu uppe i hela 23 år totalt. När Stefan en gång i tiden ville få behörighet till att utbilda på MC så räckte det med en uppkörning hos dåvarande Vägverket. Om en trafiklärare nu väljer MC inriktning så krävs en utbildning under 6 dagar, dessa ordnar STR (Sveriges Trafikskolors Riksförbund) i egen regi. Stefan förklarar att det brukar vara fredag till söndag vid två tillfällen. Även ett teoretiskt prov måste avläggas hos Trafikverket.
Utbildningen till trafiklärare är i grunden ett och ett halvt år inklusive praktik och man måste ha fyllt 21 år. För att gå över till MC-utbildare krävs att man varit trafiklärare i minst ett år och att man haft MC-kort i minst tre år.
Stefan tycker sig skönja en uppgång på antalet elever efter en viss nedåtgående trend under en längre tid. Även åldern har ökat på de som tar MC-kort idag, det är glest med 18-åriga elever och de äldre hoppar ofta på den tunga behörigheten direkt. Däremot har trafikskolan detta år ett antal 125 kubiks elever, det är elever som kommit via mopedutbildningen och där intresset ökat för att ta nästa steg till lätt motorcykel. Stefan erbjuder mopedeleverna, men även 125:a eleverna att följa med på körlektioner för MC gratis, detta för att få upp intresset och att fler förhoppningsvis tar steget in i MC-familjen.
På min fråga hur många motorcykelelever Stefan brukar ha på ett år svarar han någonstans mellan 80-100. Endast en handfull elever brukar bli kvar då säsongen tar slut men oftast är det de som tar vid och kör upp först säsongen därpå. När det gäller tjejer som tar MC-kort så uppskattar han att tjejerna står för cirka 30 %, kanske något lägre. Det är nästan uteslutande tjejer som åkt med bakpå motorcykel eller har en MC-åkande sambo som tar steget mot en egen behörighet. Stefan beskriver tjejerna som mera försiktiga till en början och att de kör mer på känsla än oss mer buffliga killar som river mer i prylarna och tror att vi kan allt direkt.
Dags för lektion. Vi går nerför trapporna och ut på gården ner till garaget. Där står Stefans tjänstemotorcykel och några elevcyklar. Vi startar upp och beger oss ut i trafiken direkt. Jag tar plats bakom Stefan på hans motorcykel för att få en god överblick över hur utbildningen bedrivs. Han förklarar att Micke är i slutet av sin utbildning och det återstår någon landsvägskörning och lite finslipning innan uppkörning. Solen värmer gott och nu inser jag att Stefan har ett riktigt drömjobb, i alla fall dagar som denna. Vi finåker omkring och Stefan ser till att byta trafikmiljöer åt Micke så hans lektion blir så omfattande som möjligt. Han kommunicerar med Micke via radio och ger lugna, tydliga instruktioner om var hans elev ska ta vägen.
Efter ungefär halva lektionen stannar vi för att Stefan ska kunna ge feedback och ställa frågor till Micke om hur han upplevt de olika trafiksituationerna. Han förklarar sådär pedagogiskt som bara en trafiklärare kan vad hans elev ska tänka på när det gäller placering, manövrering, uppmärksamhet och gud vet allt. Men det är i sadeln man lär sig så efter det korta stoppet åker vi ut igen via motorvägskörning tillbaka till skolan.
När det gäller kostnaden för ett MC-kort så har det naturligtvis blivit dyrare med tillkomsten av riskutbildningar med mera. När jag frågar Stefan vad man som elev ska räkna med i kostnad så säger han att kommer man under 25,000 kr inklusive allt så har eleven gjort det bra. Såklart blir det billigare om man har möjlighet att övningsköra privat och har en duktig handledare.
Stefan poängterar att många har bråttom och vill ha kortet på så kort tid som möjligt men ger rådet att avsätta en säsong till detta. Få handledare kan spendera så mycket fritid till detta på kort tid och du delar upp kostnaden och behöver inte lägga ut allt på en gång. Dessutom säger Stefan att när vi övar så kräver hjärnan eftertanke för att moment ska sjunka in, detta går utmärkt att reflektera över när man inte kör MC eller åker med i bil. Han fortsätter och förklarar att visst går det att få fram en elev fort och billigt till att klara ett körprov men det är den absoluta lägsta nivån för att få träna själv.
Stefan är mån om att hans elev ska ha kompetens nog att hantera de flesta situationer och ha glädje av sitt MC-kort i många år. Känslan av att förlora en tidigare elev i en olycka är inget en trafiklärare vill uppleva. Det har Stefan tyvärr gjort och det påverkar naturligtvis en trafiklärare djupt och även dennes lärande. Stefan önskar att fler ta ansvar för de oerfarna förarna som behöver hjälp på vägen tills de samlat ihop tillräckligt med kunskap. Något vi mer erfarna kan tänka på när vi åker i grupp eller med någon kompis som nyligen tagit körkort för MC.
Även om intresset för motorcyklar är stort så erkänner Stefan att när temperaturen på hösten kryper nedåt så är det skönt att hoppa in i en bil och slippa se motorcyklarna på ett tag. Men varje år åker ett gäng trafiklärare utomlands för att köra hoj så helt utan MC i vintermörkret är han inte.
Stefans tjänstemotorcykel är en BMW R1200GS av 2009 års modell. Denna modell har Stefan själv valt efter att ha provat flera andra modeller och fabrikat. Det som är överlägset bäst på BMW:n är sittställningen, Stefan säger att han inte blir så trött av att sitta på den. Även vikten av att det ska vara bekvämt att skjutsa och att den som åker med sitter bekvämt har spelat roll i valet av motorcykel.
På frågan om vad som är negativt med den så tycker han den är bökig att köra för sakta med, den rycker på låga varv. Någon kollega till honom har köpt till lägre etta på sin för att komma till bukt med det problemet. Stefan sammanfattar BMWR1200GS som en mycket komplett motorcykel. Han efterlyser även och tycker det skulle vara otroligt kul om någon eller några fabrikörer hörde av sig till trafiklärarna och låta de provköra olika modeller under en arbetsdag.
Detta skulle även vara kul för eleverna som kan granska motorcykeln närmare och eventuellt få upp ögonen för dessa hojar. De är ju trots allt potentiella kunder. På Tibble trafikskola kör eleverna olika Suzuki GSF650 Bandits med eller utan ABS och strypning beroende på vilken behörighet eleven ska ta. Stefan valde denna modell för att de har ABS och att Suzuki var smarta nog att borra upp de till 700 för att de skulle vara godkända för obegränsad effekt.
Historiskt är det mycket som ändrats gällande MC-utbildningen. Förr fick man ju motorcykelbehörigheten på köpet när man tog körkort för bil. Dåtidens trafiklärare åkte efter även i bil och hade väl inte i ärlighetens namn den kunskap och det intresse som finns i dag bland trafiklärarna, med en del undantag såklart. Den moderne MC-trafikläraren har i regel ett brinnande intresse för motorcykelåkningen och träffar likasinnade på de årliga utbildningsträffarna som STR anordnar.
I Sverige finns det cirka 200 MC-utbildare, där andelen tjejer tyvärr står för en ganska liten del, under 20 stycken. Förhoppningsvis blir det ändring även på det i framtiden. En sak som Stefan även nämner där det inte "var bättre förr" är att sedan ABS-bromsar kom så känner han sig tryggare med sina elever, i trafik och även på banan vid bromsövningar. Förr kunde elever gå omkull i större omfattning.
Jag följde även med Stefan och några elever ut till Gillingebanan där de övade olika moment. Detta tragglande som känns så jobbigt när man bara vill ut i trafiken och köra. Men det är här man lär sig hur motorcykeln fungerar och agerar i olika situationer. På banan finns utrymme för misstag, det gör det inte i trafiken. Eleverna kör tålmodigt fram och tillbaka under överinseende av Stefan som far runt över området på en av trafikskolans Honda Zoomer.
Han förklarar att många elever har en förmåga att "stänga av" mellan lektionerna. De tycker att det är trafiklärarens uppgift att lära och visst är det så. Men det handlar även om att eleven engagerar sig även mellan passen, tänker till och kanske återkopplar till utbildningsmaterialet. Han vill öka elevernas riskmedvetenhet och att de tänker till under körning och inte bara åker med. Det gäller att förstå olika trafiksituationer och upptäcka faror i tid, att köra med fantasi och eftertänksamhet. För att sedan bli en riktigt bra förare återstår därefter flera år av körning i trafik innan din egen kunskaps- och erfarenhetsbank är så pass välfylld att du känner dig trygg i rollen som en motorcyklist.
Avslutningsvis om någon undrar hur det gick för eleven Micke så kan vi berätta att han klarade sin uppkörning och är nu stolt innehavare av bokstaven A på sitt körkort.
Namn |
Stefan Runberg |
Ålder |
44 |
Yrke |
Trafiklärare |
Tjänstemotorcykel |
BMW R1200GS -09 |
Privat motorcykel |
Yamaha YZF-R1 -08 |
Dröm MC |
BMW S1000RR |