BMW:s K-serie 25 år

I år är det 25 år sedan BMW introducerade den första fyrcylindriga motorcykeln, som sedan dess gått under modellbeteckningen K. När och hur började det. Och var ska det sluta?

För tjugofem år sedan, inleddes en högteknologisk epok. Microsoft Word lanserades, Nintendo Entertainment System började säljas och musikälskare fick sitt lystmäte när Michael Jackson's "Thriller" sändes för första gången i form av en musikvideo. En av årets höjdpunkter för många var premiären av "Return of the Jedi". USA: s dåvarande president Ronald Reagan presenterade ett förslag för att utveckla en sofistikerad försvarsteknik för fientliga missiler. Det nya försvarssystemet kallades " strategic defense initiative'", och blev snart känt som "Star Wars".

bmw-k-100cp

Den 19 september 1983, i La Napoulei södra Frankrike, ägde en annan historisk händelse rum, nämligen den internationella lanseringen av BMW:s första fyrcylindriga motorcykel: K-100. Några dagar senare - under temat för Irene Cara's "What a Feeling" från filmen Flashdance - presenterades K-100 för representanter från BMWs internationella nätverk av återförsäljare i Monte Carlo's Sport Club. Mer än 120 maskiner hade transporterats dit så att återförsäljarna kunde provköra den nya fyrcylindriga modellen för första gången.

k-1100-rs

BMW:s K-motorcyklar blev snart synonym med BMW:s mest banbrytande teknik. BMW:s ABS-bromsar (ABS) introducerades för första gången på en K100RS 1988. BMW lanserade sin första 100 hästars motor med vindtunneloptimerade K1 och sedan följde introduceringen av sin allra första 130 hästkrafters motor på den verkligt unika K1200RS år 1997. Till listan ska vi också lägga till den första elektroniska farthållaren för motorcyklar, som dök upp på K1200LT, tillsammans med möjlighet till en uppvärmd sadel. Elektronisk fjädringsjustering (ESA) infördes på K1200S 2005, som även kunde stoltsera med BMW: s mäktigaste motorcykelmotor (167 hästkrafter) hittills.

BMW:s första motorcykel i K-serien introducerades 1983, en naken K 100. Denna nya radikala BMW:n var ultramodern för sin tid, med ett helt nytt motorkoncept - en 987kubiks radfyra. Den fick snart öknamnet "flygande tegelstenen" på grund av motorns utseende. Denna motor - i sin mest uppdaterade form på 1170 kubik - är fortfarande i bruk hos nuvarande K 1200 LT.

Under de senaste 25 åren har ett stort antal typer av K motorcyklar sett dagens ljus. Först var detK-100 med teleskopgaffel och sin fyrcylindriga motor som hade åtta ventiler. Strax därefter kom den populära K100RS med sin funktionella halvkåpa. Modellprogrammet utökades vidare med introduceringen av K100RT och K100LT.

k-75-s

Men den motorcykel som blev särskilt populär var den mindre K75, med sin trecylindriga motor på 740 kubik, som introducerades år 1985. K 75 är fortfarande ännu idag en populär modell för många, trots att modellen slutade att tillverkas för 13 år sedan, under 1995.

Nästa stora förändring för BMW:s K-motorcyklar var då låsningsfria bromsar (ABS) introducerades på K100RS. Denna förändring följdes snabbt av en uppdaterad och mer kraftfull version. 1989 lanserades nämligen den nya "flygande tegelstenen", nu med 16-ventilstopp och i 100-hästarsversion. Den inplastade modellen kallades K1 och var mycket radikal för sin tid.

k1

Den revolutionära BMW K1, med sin aerodynamiskt utformade helkåpa var början på en ny tidsepok för BMW. Och många anser att den 130 hästar starka K1200RS och 167 hästkrafter starka K1200S ännu idag har "DNA" som går att härleda från K1. Idag är K1 en populär samlingsmodell bland hängivna BMW-fantaster.

Trots att BMW redan hade infört sin "anti-dyk-framgaffel" Telelever 1993 hos sina Boxermodeller, var det inte förrän 1997 som Telelever dök upp för första gången på en K-cykel. Den första K-modell som försågs med Telelever var K1200RS. Den populära K1200RS var även den första BMW-motorcykeln som bröt igenom maxgränsen på 100 hästkrafter som BMW tidigare själva hade satt. K1200RS visade sig snart vara en fullträff. K1200RS är vidare den första BMW där motorn inte är en bärande enhet. K1200RS har gjort sig populär som en komfortabel och pålitlig motorcykel för långväga transportkörningar.

k1200s

År 2004 var ett historiskt viktigt år för BMW. Detta var det år som BMW införde en ny filosofi för sina produkter. Tidigare var pålitlighet, avancerad ingenjörskonst, påkostade komponenter och säkerhet de viktigaste ingredienserna för BMW:s del. Nu, år 2004 började BMW koncentrera sig allt mer på effekt/viktförhållandet och att prägla motorcyklarna med en allt mer sportigare karaktär.
Kort därefter lanserades nya K1200S med sin 1157-kubik och 167 hästkrafter starka radmotor, som nu var tvärmonterad i ramen istället för att vara längsmonterad som tidigare. Den nya K1200S var omkring 15 procent lättare och 30 procent starkare än sin föregångare.

I och med lanseringen av denna nya serie av K-cyklar dök även en ny typ av framgaffel upp, som som skiljer sig från välrenommerade Telelever. BMW kallar det nya systemet "Duolever" med sina två rörliga längsgående länkar vilka styr framhjulet i en exakt upp- och nedåtgående rörelse. Det sensationella med denna unika framhjulsupphängning är att den förenar två vanligen helt motsatta egenskaper. En gaffel som är gjuten i aluminium och sammanbunden med två länkarmarna via två kulleder, möjliggör en precis styrning. Ytterligare en längsgående arm är kopplad till fjäderbenet vilken svarar för fjädring och dämpning. Fördelarna är en extrem styvhet kombinerad med låg vikt, vilket ger precis styrning, lättkördhet och spårstabila bromsegenskaper.

K 1200 S följdes av den nakna, lättare och lite snabbare K1200R och den 152 hästkrafter starka K1200GT - en flexibel och bekväm touringmaskin. K 1200R Sport, med sin halvkåpa, introducerades under 2007.

s1000rr

Lagom inför nästa års tävlingssäsong i Superbike VM visades BMW nya racemaskin S1000RR upp för omvärlden. Och trots att modellen inte har något "K" i modellbeteckningen kunde knappast BMW kommit med en trevligare "födelsedagspresent" än det. Grattis alla K-motorcyklar!