Knep & knåp
Många unga låter bli att ta motorcykelkörkort eftersom det verkar dyrt och krångligt. Här fördjupar vi oss i ämnet, ger värdefulla tips och berättar en solskenshistoria om hur lätt det kan gå och hur billigt det kan bli.
Motorcyklisternas snittålder är skrämmande hög och återväxten haltar. Vi tror inte att det är ett resultat av att dagens unga inte vill köra motorcykel, det är nog snarare tvärtom...
Förklaringen till snedfördelningen är att de äldre har bättre ekonomi och kanske rentav har fått sitt "körkort på köpet", medan de unga i många fall ser det som mer eller mindre omöjligt att ta körkort och visst... Det kan vara krävande och fordrar tid, tålamod, energi, förmåga och pengar. Det finns dock en del goda råd som kan hjälpa dig på vägen och göra den kortare...
¤ Kör moped med manuell växellåda, det är lärorikt och ger dig matnyttiga kunskaper.¤ Öva upp din balans. Helst med cykel, moped eller motorcykel, gärna i låg fart. Många vittnar även om att aktiviteter som ridning och utförsåkning hjälpt dem på traven.
¤ Börja med att ta en körlektion för att pejla av vad som gäller, träna sedan vidare "hemma", det sparar du pengar på.
¤ Snappa upp grejer när du åker med i bil eller på motorcykel, se hur de som har körkort gör och försök att ta efter. Var dock vaksam och kritisk, kopiera inte allt rakt av.
¤ Öva mycket! Precis som vid all inlärning gäller den gyllene regeln "övning ger färdighet". Att köra mycket och att "få mil" är bra för inlärningen och ger dig erfarenhet.
Det kan ta emot att som 16-åring lägga X-antal tusenlappar på ett körkort för lätt motorcykel (A1), men faktum är att du har igen varenda krona när du ska ta andra körkort senare, i varje fall om du frågar trafikskoleläraren Magnus Karlsson på Väsby Trafikskola.
Vad kostar det då att ta körkort, är det så dyrt som alla säger?
- Normalpriset för ett körkort är 7 000-12 000 kronor. Hos oss är lektionerna 100 minuter långa och styckpriset är 1 300 kronor. Då ingår hoj och all utrustning. 60 minuter är för kort och 120 för lång tid, i det senare fallet tappar eleven lätt koncentrationen och följden blir mer skador.
Varför är det så dyrt med körlektioner?
- Vi har en mängd kostnader som ska täckas. Exempelvis för fordon, utrustning, personal och kontor.
Varför ska man då välja att övningsköra hos en trafikskola?
- Vi har erfarenhet, kunskap i ämnet och om hur man utbildar, det är viktigt inte minst för säkerheten. Förbundet ordnar vidareutbildningar (ofta på Kanarieöarna) som hjälper oss att hålla oss uppdaterade inom så väl teori som praktik. Kurserna berör bromsning, bedömningar, samstämmighet, och egen körning.
- Dessutom har vi motorcyklar som tål det hela och vi betalar självrisken om något skulle hända.
Vilket första steg tar ni vid övningskörning?
- Vi börjar med normalt sett med någon del av säkerhetskontrollen.
Ger ni er ut i trafiken direkt?
- Nej vi brukar börja med hantering i låg fart på ett avskilt område. I våra bilar finns dubbelkommando, här få jag istället springa bredvid eller åka med bakpå.
Är det verkligen en god idé att låta en nybörjare köra med skjuts?
- Skjuts är okej om handledaren är kompetent. Jag kan gå in och ta över delar av manövreringen genom att sträcka mig fram och ta tag i styret. Det handlar om att få stopp på dem om det håller på att gå åt skogen.
Händer det att folk med körkort kommer till er för att lära sig mer?
- Ja särskilt de som har fått kortet på köpet, men tyvärr slutar de ofta när jag vill börja träna säkerhet. De kommer bara för att lära sig hantera hojen lite grundläggande, att de inte vill lära sig mer kan göra det både farligt och dyrt.
- Det finns många exempel på vurpade hojar... Vi hinner med balansträning och kurvtagning, men de tackar för sig innan det blir dags för bromsningar som nog är det viktigaste momentet att lära sig, det är det nästan ingen som vill göra det, jag tror de tycker att det är lite läskigt.
Är det fler eller färre som tar A1-körkort hos er?
- Lätta kort har ökat de senaste tre åren och flera av mina kollegor på andra skolor säger likadant, men vi tycker att det borde öka ännu mer.
Vad tror du ökningen beror på?
- Det är nog fler som har fått feeling för det här med motorcyklar tack vare EU-mopederna och den tillhörande utbildningen.
Josefin Kjällman (17) har gått den vägen...
- Moppekortet lärde man sig inte mycket på men jag är uppvuxen med crossar, fyrhjulingar och annat så jag hade en bra grund när jag skulle börja ta körkort.
- Jossan började med en scooter men efter någon månad ville hon ha manuell växellåda berättar pappa Fredrik som är en av männen bakom Honda City.
Josefin har inte övningskört privat, trots det har hon klarat sig på fem lektioner. Hon tog den första körlektionen i maj, teorin klarades av den tolfte i samma månad och kort därefter, redan i juni, hade hon körkortet i sin hand.
Josefins körkort kostade totalt 8 440 kronor. Körkortstillståndet, teoriprovet och uppkörningsavgiften kostade 1 940 kronor och de fem körlektionerna 6 500 (1 300 per styck).
För undertecknad som år 1991 lade mer än 10 000 på kortet och kuggade på första uppkörningen framstår det hela som något av ett drömscenario, men de inblandade parterna menar att det är realistiskt med hjälp av framförhållning, planering och rätt förberedelser.
Hur gick då Josefin till väga?
- Först läste jag boken sedan gjorde jag provfrågorna som körskolan har lagt ut på internet. Proven tar ungefär 40 minuter, jag gjorde ett varje kväll i två veckor.
Privatister kan välja att läsa körkortsboken eller att köpa teorin separat från trafikskolan.
Ska alla verkligen ta motorcykelkörkort?
- Ja är du sugen tycker jag det. Vissa blir det dyrt för, men det vet de eftersom jag talar om det. Dock är det viktigt med självkännedom.
- Det är ingen bra idé att som oerfaren hoppa upp på en R1 och bara dra iväg, men i och för sig går det bra också om du kör med huvudet.
- De som har lite svårare att lära sig brukar ta det lugnare även när de har körkort och det är inte de som brukar stå för olyckorna.
Borde det införas ett särskilt körkort för de vassaste hojarna?
- Nej, men den typen av motorcyklar har egentligen inget på våra gator att göra, de är tävlingsmaskiner som är byggda för bankörning. Det är alldeles för lätt att komma upp i höga farter med dem.
- Vi har flera kunder som har satsat på banhoj och att köra fort där medan de kör enklare hojar och lugnare på landsväg fyller motorcykelförsäljaren Fredrik Kjällman i.
- ...och vi har elever som senare väljer att bara köra bana säger Magnus.
Mer om körprovet på manöverbanan, styrning, balans och bromsning.
¤ Krypkörning, balanstest genom slalom mellan koner.
¤ Undanmanöver i 50.
¤ Broms vid 50, 70 eller 90 kilometer per timme.
- Jag rekommenderar att man använder alla fingrarna vid bromsning. Det bör du göra för att gå igenom uppkörningen, men även i trafik. Det finns lärare som tycker det räcker med två fingrar och att man inte behöver använda bakbromsen, men på uppkörningen duger det inte, säger Magnus och fortsätter...
- 16-åringar är lätta att få igenom manöverbanan, med dem är det svårare i trafiken, där vann just Josefin stort på att hon var van vid den biten.
Vad krävs för att gradera upp A1-körkort (lätt) till A-körkort med begränsning (mellantungt)?
- Ny uppkörning, det kostar 1 500 kronor. Du behöver inte göra om teorin men du behöver ett nytt körkortstillstånd, det kostar 220 kronor.
Hur väljer man rätt hoj?
Magnus rekommenderar ingen speciell typ av hoj till 16-åringarna, idag kör hans trafikskola med Honda CBR125 som är låg och prisvärd. Tidigare körde de offroad för att de höll vid vurpor. Magnus rekommenderar alla att prova, låna eller hyra det de vill ha.
- På så vis får du reda på vad som passar, men det gäller att använda huvudet. Värstingarna inbjuder exempelvis till höga farter...
Nedan följer information från Körkortsportalen
Körkortsklasser
A1 (lätt motorcykel)
Motorcykel vars motor har en slagvolym av högst 125 kubikcentimeter och en effekt av högst 11 kilowatt.
A (begränsad effekt)
Motorcykel som har en effekt av högst 25 kW och ett förhållande mellan effekt och tjänstevikt som inte överstiger 0,16 kW/kg.
A (obegränsad effekt)
Motorcykel som har högre effekt än 25 kW eller ett förhållande mellan effekt och tjänstevikt som överstiger 0,16 kW/kg.
Tung motorcykel med obegränsad effekt får du köra om du har körkort med behörighet A med begränsad effekt och
• har haft behörigheten under minst två år eller
• har fyllt 21 år och godkänts i ett körprov för sådan motorcykel.
Uppfyller du inte ovanstående krav får du endast köra motorcykel med begränsad effekt .
Fem krav för att få A-körkort
Det finns fem krav som du måste uppfylla för att få ditt körkort.
1. Du har körkortstillstånd.
2. Du är permanent bosatt i Sverige eller har studerat här i minst sex månader.
3. Du har fyllt
a) 16 år för behörigheten A1
b) 18 år för behörigheten A (begränsad effekt)
c) 21 år för behörigheten A (obegränsad effekt)
4. Du har avlagt godkänt förarprov (kunskapsprov och körprov).
5. Du har inget körkort som är utfärdat i någon annan stat inom EES-området. Ett sådant körkort går däremot att byta ut mot ett svenskt.
Om du redan har körkort för lätt motorcykel
Om du redan har ett körkort för lätt motorcykel (A1) och ska avlägga prov för tung motorcykel (A) behöver du bara göra ett körprov. De fem ovanstående kraven gäller som vanligt.
Krav på motorcykel som används vid körprov
En motorcykel som används vid körprovet måste vara tvåhjulig och den får inte ha sidvagn. Motorcykeln ska kunna köras i minst 100 km/tim. Vid prov för behörighet A1 ska motorcykeln kunna köras i minst 90 km/tim. Motorcykeln får inte vara utrustad med automatisk frikoppling eller, om provet inte avser behörighet för automatväxlad motorcykel, automatisk växling. Samma motorcykel skall användas under hela provet.
Motorcykeln ska dessutom uppfylla följande krav:
Behörighet A (obegränsad):
* Motorns slagvolym får inte understiga 595 cm³.
* Motorns effekt får inte understiga 35 kW.
Behörighet A, (begränsad):
* Motorns slagvolym får inte understiga 375 cm³.
* Motorns effekt får inte överstiga 25 kW.
* Förhållandet effekt/tjänstevikt får inte överstiga 0,16 kW/kg.
Behörighet A1:
* Slagvolymen på en lätt motorcykel får inte understiga 120 cm³.
* Motorns effekt får inte överstiga 11kW.
Du måste kunna visa upp det senast utfärdade registreringsbeviset för motorcykeln vid körprovet, oavsett vilken behörighet provet gäller.
Vilken skyddsutrustning ska jag använda?
Sökanden ska bära ändamålsenlig skyddsutrustning som är avsedd för motorcykelkörning. Utrustningen ska bestå av skyddskläder av skinn eller annat kraftigt material samt skyddsglasögon eller motsvarande, kraftiga stövlar eller kängor, handskar, ryggskydd och hjälm. Utrustningen ska vara fri från skador.