Inför årets motorcykelsäsong lanserade Michelin det nya däcket Power Pure som enligt Michelin lär väga ett kilo mindre än konkurrenternas däck i samma kategori. Uppgiften är baserad på genomsnittlig vikt av ett Michelin Power Pure framdäck i dimensionen 120/70 ZR17 och bakdäck 190/50 ZR17 jämfört med den genomsnittliga vikten hos konkurrerande däck i samma kategori från fyra olika däcktillverkare. Fastbikes.se har provkört däcken på Mantorp.
Michelin uppger att Power Pure är det lättaste ”dual compound däck” (däck med dubbla gummiblandningar) som godkänts för körning med på allmän väg. I det här fallet har vi provkört däcket, inte testat det, i samband med en bandag på Mantorp.
Mindre vikt med samma mängd gummi är resultatet av Michelins avancerade teknologi som kallas Light Tire Technology (Michelin LTT). Michelin påpekar att som en följd av den lätta vikten ges motorcyklisten bättre hanterbarhet med mycket mer respons, och tillsammans ska det bidra till en fantastisk körkänsla.
Michelin Power Pure är utvecklat med extra fokus på säkerhet och ökad däcklivslängd. Säkerheten har förbättrats tack vare utvecklingen av en andra generationens teknologi med dubbla gummiblandningar.
Det mjuka gummit i däckskuldran uppges ge ett mycket bra grepp när motorcykeln lutas i svängarna. Power Pure har ett mönsterdjup som sägs garantera många mil.
För att lyckas framställa Power Pure har Michelin använt all sin kompetens, slipat på däckets konstruktion och använt material som exempelvis aramidfiber (som är en syntetisk fiberprodukt som använts flitigt inom bland annat flyg- och rymdindustrin). Dsssutom finner vi Silica i däcket som bidrar till gott grepp i våta förhållanden. Vidare uppger Michelin att tjockleken på däcket inte har minskats och att livslängden ska vara i nivå med sportdäck inom samma kategori från andra tillverkare. Hur pass många mil man kan få ur däcket beror givetvis på en massa faktorer, och i det här fallet är det något som vi inte har haft möjlighet att kontrollera.
I det här fallet har Michelin även vidareutvecklat sin teknik för dubbla gummiblandningar ”Dual compound teknologi” (2CT). Sidorna (som ligger mot backen vid nerlägg i kurvor) har en mjukare blandning, medan däckets mittparti har en hårdare gummiblandning för optimal livslängd.
Att få ner vikten på en modern sportmotorcykel som väger runt 180 kilo, med närmare två ynka kilogram (cirka 1 kilo per däck) kan väl ändå inte spela så stor roll, eller?
Att sänka den så kallade ofjädrade vikten ger tämligen stor påverkan på motorcykelns uppträdande. Ju lägre motorcykelns så kallade ofjädrad vikt är, desto lättare är det att exempelvis att skifta från vänster till höger, och vice versa. Samtidigt ger lägre ofjädrad vikt förbättrad väghållning.
De gyroskopiska krafterna innebär att köra med ett däck som är 1 kilogram lättare motsvarar ungefär tre kilogram lättare fälg eller närmare fyra kilogram lättare bromsskiva.
Fastbikes.se med TV-profilen, kommentatorn och den forne roadracingstjärnan Patrik ”Budda” Andersson vid styret var på plats och provkörde de nya däcken på Mantorp.
Under dagen pressade Patrik däcken i sadeln på såväl BMW S1000RR och Suzuki GSX-R1000. Vädrets makter bjöd på uppehåll men bara runt 12 grader.
-Då jag pressade som värst med S1000RR klev antisladd-systemet in och parerade vid några enskilda tillfällen, men totalt sett var greppet mycket bra. Detta trots att luft- och bantemperaturen var tämligen låg under dagen.
Under dagen erbjöds Patrik att köra en sväng med ”viktade” däck (där man hade satt på extra vikter på fälgarna) för att försöka känna hur mycket vikten påverkar köregenskaperna.
-Med viktade däck flöt det på aningen sämre än utan. Faktum är att just flytet var något som kännetecknade Power Pure. Det flöt på mycket bra över banans ojämnheter och lappningar.
-En annan intressant detalj var att däcket inte ”trillade in” i kurvorna utan bidrog till en lugn karaktär. Detta har vi däckens jämna utformning av tacka.
Vi vill samtidigt påpeka att det inte är ett test då vi inte har mätt och kontrollerat olika faktorer under dagen, utan en provkörning där Patrik har fått köra olika motorcyklar som varit försedda med det nya däcken. Vidare körde vi inte andra likvärdiga däck under samma dag, under samma förhållanden, och därför kan vi inte uttala oss om hur däcket står sig mot andra däck från Michelin eller andra tillverkare.
Dimensioner - Michelin Power Pure
Michelins nya fram- och bakdäck lanseras i två (fram) respektive fyra dimensioner (bak) för att passa flera sportmotorcyklar på marknaden.
Prisexempel: Hos www.hojdäck.se kostar Michelin Power Pure i dimensionen 120/70-17 1282 kronor och dimensionen 180/55-17 kostar 1727 kronor.
MER INFORMATION OM MICHELIN POWER PURE