Under torsdagen arrangerade BMW, tillsammans med SMC, en exklusiv bankörningsaktivitet och utbildningsdag på Sviestad vid Linköping. Johan Ahlberg från Fastbikes.se var på plats och gasade tillsammans med ett trettiotal andra deltagare. Under dagen fick deltagarna många tips av de kunniga instruktkörerna, och bortsett från en och annan droppe från den gråmulna himmelen höll sig regnet borta. Här kan du kolla in några av alla bilder som knäpptes under dagen.
Efter en smidig inskrivningsprocess kontrollerades deltagarnas motorcyklar, så att de inte var med några allvarliga brister. Samtliga deltagare delades upp i olika grupper baserat på tidigare erfarenhet från motorcykelkörning, bankörning och om man hade deltagit i andra liknande kurser tidigare. Därefter hälsade Göran "Goe" Ekman välkomna och förklarade några grundläggande regler för bankörningen.
Göran Ekman, till höger i bild, förklarade lite grundläggande regler inför dagens bankörning...
SMC:s generalsekreterare, Jesper Christensen var också på plats och gav många bra tips och förgyllde tillvaron med sitt glada humör. Dessutom passade han på att kurva och gasa med sin nya BMW S1000RR.
Under dagen fick vi deltagare en blandning av teoretisk utbildning, och en hel del tips som vi övade på i praktiken på banan. Bland annat avhandlades hur blicken, körställningen, bromsteknik, samt hur kurvteknink med svängpunkt, apex och utgång påverkar körningen.
På plats från BMW fanns bland annat Fredrik Wadin och Lennart Bäckström, som såg ut att njuta av en dag borta från kontoret...
Lennart Bäckström gasade av sig under dagen...
Göran Selvén från Falun kör BMW S1000RR. Har tidigare kört Yamaha R1 och Suzuki GSX-R1000. Går nu in på sin fjärde säsong som motorcyklist. Efter bankörning på Kinnekulle med sin sprillans nya S1000RR ville Göran ha mer, och var på plats även under Sviestad, för att bekanta sig bättre med den häftiga sportmotorcykeln och lära sig ännu mer om motorcykelkörningens ädla konst.
Göran hade hört och läst en del innan han provkörde S1000RR för första gången, och den var ännu häftigare än han hade trott.
-Kul att gasa på, och så lär man sig en massa, framförallt kurvteknik. Det blir fler bankörningsdagar framöver. Jag har dragit ner på tempot för att istället koncentrera mig på körtekniken. Förut var det mest bara gasa, tvärnit och in i nästa kuva… Under dagen har jag bland annat slipat på bromstekniken och körställningen. Det känns bra. Jag har bokat in mig på Gelleråsen och har planerat att köra en sväng på Gotland Ring i sommar, förklarar en glad Göran Selvén.
|
Weronica ”Cruella” Ljungström från Enköping var en av instruktörerna och en av få tjejer på plats under dagen. Som en katt bland hermelinerna körde hon en Suzuki GSX-R1000… Efter att han hängt, snudd på bott, på Rörken i Uppsala under en period skolades Weronica in som instruktör för SMC. Anledningen till att Weronica valde att bli instruktör är en mix av saker.
-Dels får man mycket tid på bana. Dessutom tycker jag att det är jättekul att lära andra och se hur de utvecklas som förare.
Under dagen var antalet tjejer, precis som oftast, få på plats. Detta trots att det är ett ypperligt tillfälle för alla, oavsett kön, erfarenhet eller bakgrund, att slipa på körtekniken från grunden.
-För mig är samhörigheten med motorcykeln, att få harmoni i körningen det som lockar, förklarar Weronica.
-Dansa med motorcykeln, för att få en säkrare och roligare motorcykelsäsong, avrunda Weronica.
|
Jesper Christensen är Generalsekreterare för Sveriges Motorcyklister, SMC, och mycket aktiv som SMC-instruktör. Han förklarar att myterna kring bankörningsdagar är många.
-Det är mycket missförstånd kring det. Många tror att alla andra är supersnabba och att man måste vara duktig för att vara med. Men man kan komma helt utan erfarenhet. Vi kör över hundra kurser på Go-kartbana, och där är även de som håller på och tar körkort välkomna. Även erfarna personer med 40 års erfarenhet brukar jubla efter en sväng på go-kartbana.
-Man ska inte se det som enbart bankörning, utan som att man får en verktygslåda som man kan jobba med själv.
-I år har SMC 15000 kursplatser. Dessutom har vi ett stort antal andra kurser med tusentals deltagare som inte äger rum på bana. Men det är ute på bana som växer. Det är det allt fler vill ha.
Det finns små enkla saker som du kan göra för att du ska få en bra och säkrare motorcykelsäsong.
-Använd sunt förnuft. Man behöver inte bli skraj när man kör motorcykel. Använd de verktyg vi kan ge, tänk på att titta bättre. Använd gasen som en kontrollfunktion, och motstyrning så klarar man kurvor på ett bra sätt och motorcykelkörningen och säsongen kommer bli mycket trevligare och säkrare, förklarar Jesper Christensen.
Jesper Christensen gasar med sin BMW S1000RR...
|
LÄS MER OM KÖRTEKNIK HÄR
LÄS MER OM SMC:s UTBILDNINGAR
MER OM BMW;S MOTORCYKLAR