Idéen var mycket enkel. Slå rekordet de hade sett på TV. Förra veckan sändes nämligen ett reportage om en ångdriven spark som hade kommit upp i 104 kilometer i timmen på en sjö och det måste ju bara slås.
- Visst finns det sparkar med sporthojsmotorer som gör över 200 km/h men de är så kraftigt modifierade att de knappast kan kallas för spark längre.
CR 450 Spark -82. Svinsnabb i teorin...
Sparken som de hoppades få upp i över 105 km/h är byggd 1982 av Thomas Kjellström och Jan Fransson. Ungefär i samma veva byggde de även världens längsta MC, världens högsta MC, världens snabbaste minibike och en motorcykel man kunde köra under vattnet med, bara för skojs skull liksom...
Johan ser till att videokameran sitter på plats på hjälmen.
Johan Kjellström, Thomas son, plockade ner sparken från hyllan inne på MC-konsult i Lidköping och tog ut den på isen. Den gamla CR450-motorn gick igång i stort sett med en gång och sedan var det bara ge sig ut och köra. Däcket, även det från 1982 med M6 skruvarna fick fungera, allt skulle vara ”original” från -82. Många av de nya ”sparkarna” med motor på förstärks en hel del nuförtiden, här sitter två stag längst fram där motorn häger på och så sitter medarna ihop med hjälp av handtaget, det är allt. Johan som kallar sig ”teamchef” såg ut en förare, Daniel Stoltz, mekaniker på MC-konsult skulle få köra, Johan brydde sig inte om att fråga, han bara bestämde helt enkelt.
Banan var ungefär tre meter bred.
På måndagen när de hade bestämt sig för att det var dags att slå rekordet så började dagen med problem. Problemet var att det hade fallit över 20 cm nysnö under natten så de fick börja med att plocka fram en fyrhjuling för att skotta en bana, en bana som i alla fall skulle vara hyfsat rak och fin. Sen började första försöket. Skinnstället som var planerat att användas för säkerhets skull passade inte riktigt så det lades åt sidan. Ett par crossbyxor ihoptejpade med kängorna och en vanlig jacka och en hjälm på knoppen, det blir perfekt! Med både lokaltidningen och TV4 på plats så var man ju bara tvungen att slå ”rekordet”. När Daniel kommer tillbaka från sin första vända så berättar han:
- Vi måste starta på fyran, trean går inte fort nog och så spinner det bara...
Man får ta det försiktigt med det moderna gasreglaget, annars spinner det bara.
Just det här med att starta på fyran lät helt rimligt, någon kanske undrar varför man inte helt enkelt kunde starta på ettan och och sen växla sig upp till fyran och det hade gått kanon om det inte hade varit för den lilla detaljen att växelpinnen sitter kvar på motorn i fram, det finns alltså ingen möjlighet att växla...
Däck och dubb från 1982.
Johan förklarar också för alla inblandade och den fåtaliga publiken som finns på plats att säkerheten kommer i första hand. Därför bör man försöka vara snabb att kasta sig undan om han skulle trilla av eller maskinen skulle skena iväg. Den stannar inte heller utan fortsätter tills det tar stopp förklarar han.
- Finns det inget dödmansgrepp på den, frågar en kille i publiken.
- Näää, vi funderade på det en stund men det blev aldrig så..., säger Johan
Några ytterligare repor kördes men rekordet var fortfarande en bit bort.
- Det går inte att köra fortare än 85 knyck. Det tar stopp där, det bara spinner och driver inte ordentligt.
Snillen spekulerar, hur ska vi få det att gå fortare...
Vid lite närmre syning av materialet så kom man fram till att muttrarna till dubben skruvade upp sig och att det inte fanns någon luft i däcket. Vi såg också att några dubbar hade lossnat, och då menar jag inte bara metalldubben utan hela gummidubben från däcket hade lossnat, inte bra. Efter en kortare konferens bestämdes det för att åka tillbaka till verkstaden och meka ordning på däcket. En timme senare återvänder alla till isen för att nu slå rekordet. Det gjordes inga revolutionerande förbättringar men en ny innerslang sattes i däcket och alla dubbar skruvades åt ordentligt.
94,9 maxfart, fortare gick inte i detta utförandet. Bättre is och bättre däck så går det att köra betydligt mycket fortare. 130 borde vara ganska lugnt, 150 vore ballt!
Daniel ställer sig redo för start och drar iväg, när han kommer tillbaka så kollar vi på GPS:en, 94,9 knyck blev resultatet, en förbättring med tio knyck men tio till behövs. Daniel gör ett nytt försök men stannar efter halva vägen och blir ståendes en stund. Vi börjar fundera på om det kan vara soppatorsk som är problemet, tanken på ca. en liter bränsle räcker bara till 2-3 repor men när vi hör att motorn är igång igen och Daniel kommer puttrandes på sparken tillbaka så förstår vi att det måste vara något annat.
- Jag fick en dubb i som lossnade och sköt mig rätt i magen, det gjorde rätt ont! Jag måste nog ha något skydd där så det inte händer igen, säger Daniel.
En magnetskylt plockas fram och tejpas fast med hjälp av el-tejp på magen.
- Tejpen funkar kanonbra som njurbälte också, skrattar Johan.
- Hade jag fått en M6 skruv i magen i över 90 knyck så hade jag nog lagt av, sade en åskådare...
Daniel hänger inte läpp för det, med skylten innanför tröjan och nypumpat däck så borde det inte vara några problem att i alla fall knäcka 100 gränsen. Det börjar mörkna och isen blir sämre med fler och fler spår i samtidigt som dubbarna från däcket lossnar en efter en och tillslut måste vi inse att idag blir det inget rekord, 94,9 km/h uppmätt med GPS var max...
När Daniel kommer tillbaka för sista gången har han gett upp hoppet.
- Jag får inget bett alls och man fastnar i spåren hela tiden, dessutom strular kopplingen och gasreglaget har lossnat, säger Daniel.
- Du kan väl försöka bara en gång till, försöker Johan.
- I så fall får du köra själv, skriker Daniel tillbaka och då inser vi alla att det blir nog inget mer försök idag.
Bäst att tejpa dit Daniel så han inte lossnar om det går riktigt fort.
Vädret var förmodligen inte optimalt för högfartskörning då hjulet inte gick ner i isen ordentligt på grund av snön. Johan har insett att något måste göras åt materialet. Föraren gjorde precis vad han skulle vilket förmodligen är mycket mer än någon av oss andra normala människor skulle göra.
Full fart framåt! Den går faktiskt att styra lite men den är ganska trögstyrd.
- Nu måste vi byta till ett nytt däck med nya lite bättre dubb så är nog 130 inga problem. Vi gör ett nytt försök en annan gång; nästa vecka, nästa månad eller nästa år kanske, om det blir någon fin is då... berättar Johan och Daniel nickar instämmande.
Daniel blir intervjuvad av TV4...
... precis som Johan.Daniel ser till att väga så lite som möjligt...
- Visiret immar igen på nolltid!
Sade någon luftfilter? Näää, det satt inget på 1982 när den byggdes, då ska vi inte ha det nu heller.
En liten förstärkning så pinnarna ska hålla ihop. En liten uppgradering från originalet från 1982.
Då är vi redo för ett nytt försök...
Trialföraren Adam Thiger tankar. Full tank räcker till 2-3 repor.
Dubben grävde rejäla spår i isen.