I helgen arrangerades ett alternativ till den traditionsenligt årligen återkommande motorcykelmässan under namnet MC-Expo i Borås. fastbikes.se:s utsände var på plats och kollade in vad som erbjöds.
Mässan på två hjul är sedan länge inställd på grund av finanskrisen och det verkade länge som om vi skulle få klara oss utan MC-mässa här i Sverige i år. En ljusning kom dock när Bergmans Trading annonserade att de skulle anordna en MC-mässa med namnet MC-Expo. Mässan skulle hållas i de gamla lokstallarna som kallas Åhaga hallen i Borås och tidpunkt för mässan skulle bli samma som På två hjul hållits varje år.
När undertecknad anlände till mässan några minuter efter 12:00 på fredagen så såg det tämligen lungt ut utanför. Vi kände på alla dörrar och alla var låsta så vi fick vandra tillbaka till bilen några meter längre bort och ta en titt på programmet. 14:00 öppnade mässan på fredagen så det var bara att åka in till staden och börja dagens arbetspass med lunch.
Kanske sitter man som en kung i denna Goldwing trike...
14:03 anlände vi till mässan för andra gången och då var det betydligt svårare att hitta parkeringsplats. De 300 platserna som fanns var upptagna och kön ringlade sig lång utanför. Kön försvann dock ganska snabbt in i lokalen och det blev sedan ganska lugnt.
Denna cykeln har säkerligen en lycklig ägare, eller också har han tur i spel.
Väl inne i den ganska lilla mässlokalen fanns mestadels handlare. Några importörer fanns representerade men ingen av de stora japanarna Honda, Kawasaki, Yamaha eller Suzuki fanns representerade med egen monter men några av de fanns representerade hos handlarna. Bl.a. fanns Suzuki Gladus som kommer till Sverige som 2010-års modell för allmän beskådan. Gladus är en smidig 650 cc streetfighterinspirerad cykel som Suzuki säkert hoppas ska ge Kawasaki ER-6 en match i försäljningsstatistiken. Även husabergs efterlängtade supermotard byggd på deras ”nya” 570 motor visades upp och man kan konstatera att mycket hänt på 10 år gällande deras detaljfinnish, mycket har de nog att tacka KTM för.
Johan Carlsson kör Beta 2010.
I Harley Davidssons monter annonserades det ut: ”Utförsäljning av Buell”. Defenda fanns på plats och visade upp sina cross och motardmodeller men även deras ”racing-maskiner” på 250 cc som ligger väldigt lågt i pris fick plats. Iceman hade också en ganska stor monter, för att vara här, där de sålde kläder och filmer. Mest spektakulära cykeln på mässan var nog iallafall ”Saint & Sinner” ett bygge som stod i boråsbaserade Proimp/Avon:s monter.
KTM visade sin 525 XC ATV, en fyrhjuling baserad på deras 510 cc motor.
Mässan verkade mer inriktad på försäljning av kläder och utrustning än på att visa nyheter men en skön och lugn stämning infann sig snabbt. Inte lika mycket folk, stress och hets som på de betydligt större mässorna. Den stora restaurangdelen där det såldes mat och öl till humana priser gjorde nog sitt till. Den som denna helgen, 29-31 Januari vill åka på mässan för att gå runt i flera timmar och titta på nyheter lär nog bli besviken men vill du bara ut på en liten tur, prata med trevligt folk och fördriva några timmar i lite MC-miljö så här mitt i den iskalla vintern har hittat helt rätt!
Stibix visade upp mestadels Kawasaki och Husaberg
Lugnets MC visade upp en hel del cyklar men sålde också kläder och utrustning.
Stuntföraren Niclas Ek:s cykel var på plats. En av väldigt få stuntare som har riktigt bra ordning på sina cyklar.
Kommentarer överflödiga... Niclas Ek:s framskärm.
Ett mycket snyggt bygge signerat Axelsander Motor Co.
Flying Eagle:s butik var välfylld. Både med kläder och folk.
Potta eller hjälm, kalla det vad du vill.
MC-stövlar för den fåfänga tjejen.
Saint...
Sinner...
TM fanns på plats och visade upp sina snygga cyklar.
HDCS Monter såg trevlig och inbjudande ut men den var lite tunnbefolkad såhär strax efter öppning.
Defenda visade upp sina budgetcyklar.
Harley Davidsson fanns på plats.
HD valde att inte bara visa cyklar rakt ur kartong.
Det fanns tydligen några Buell kvar på lagret som behövde ”rensas ut”. Buell som förra året meddelade att de lägger ner tillverklingen.
Dainese har tagit fram ett bröstskydd för kvinnor.
Lugnets MC hade med sig en NR 750 -92 som väckte mycket uppmärksamet.
Många var nyfikna på Suzuki Gladus.
Kanske en vanlig syn på vägarna i sommar.
Triumphs Rocket modeller har nästan 2300 cc!
Mekonomen hade tillsammans med Viskastrandsgymnasiets fordonslinje en liten monter.
Sinners & Saint hojen. Hälften vitt, hälften svart...
Här kunde man testa sin reaktionstid i en Speedwaystart.
Många försäljare fanns på mässan. Mestadels MC-utrustning men även vanliga kläder.
Man slapp trängas på mässan.
Eftersom mässlokalen är ett gammalt lokstall så finns givetvis ett lok kvar där inne.
När vi lämnade mässan var det ganska dött utanför.