Suveränt!
I helgen körde fb-medlemmen Joakim Danielsson två race i KTM 690 Supermono Cup som ingår i moderklassen Supermono Cup. Joakim, som vunnit möjligheten att delta på en KTM 690 Supermoto genom vår medlemstävling, gick från klarhet till klarhet och slutade som åttonde man av de totalt 20 deltagare i de båda Supermono-racen. Inte alls illa för en rookie som saknar tidigare erfarenhet av roadracing.
Lördagen den 28 juni kördes fastbikes-kval inför KTM 690 Supermono Cup. Fyra stycken glada fb-medlemmar gjorde upp på Örebro Supermoto Race Park vid Täby Motorstadion i Örebro. Snabbast av dem alla var hemmasonen Joakim Danielsson som vann en fullsponsrad plats på en KTM 690 Supermoto under KTM 690 Supermono Cup på Gelleråsen den 30-31 augusti.
Jocke, som i blyga ordalag kan beskrivas som en motorcykelentusiast, har tagit det hela på största allvar och han har följaktligen förberett sig minutiöst. Tack vare de generösa herrarna på KTM Scandinavia har Jocke fått tillfälle att träna på en 690 Supermoto vid ett flertal tillfällen.
Men vem är då denne Jocke, eller Joakim Danielsson som är hans fullständiga och ursprungliga namn. Ja så här beskriver han sig själv.
- Jag är 32 år och bor i Örebro. Jag är ingenjör och jobbar för Atlas Copco. Till vardags kör jag en topptrimmad Husaberg 650. Jag har tävlat i Supermotard SM under flera års tid, och vann amatörklassen i Beviks-cupen för några år sedan.
Lagom till tävlingshelgen skakade KTM fram skinnställ till Jocke som även dekorerades med en KTM 690 Supermoto R av senaste årsmodell. Hojen var kittad med slipon från Akrapovic och insprutningen hade mappats om för race (KTM:s insprutningssystem kan mappas om utan att du behöver köpa till PowerCommander eller liknande). Klibbiga slicks satt monterade för att erbjuda allt grepps som skulle kunna tänkas behövas.
Att Jocke är rätt man för jobbet bevisade han redan i kvalet, men det gick på hans hemmabana och Gälleråsen är ingen gokartbana. Att vara proffs på supermotard är en sak, roadracing är en helt annan grej och Jocke hade faktiskt ingen tidigare erfarenhet på det här området.
Så tidigt som under lördagens tidskval stod det dock klart att den här unge mannen skulle kunna hålla flaggan högt i helgens båda stundande race. Andreas Grieger från KTM Scandinavia hjälpte Jocke att justera fjädringen. Undan för undan ökades kompressionen för att den tunge och hårdkörande föraren skulle komma helt till sin rätt.
Resultatet blev 11:e tid, närmare bestämt 1.15.970, men Jocke kände att han lärde sig hela tiden och hade mycket mer kvar att ge. Efter ett par timmars avbrott med lunch och underarmsmassage (läs inte in något annat här =) från sin bättre hälft stod Jocke redo för race.
Nu höll vi på att glömma något ytterst viktigt. Innan racet upptäckte Jocke att Stefan Karlsson körde utan luftfilter. Jublande plockade Jocke bort filtret och det tillhörande locket som hjälper till att begränsa luftflödet. Andreas Grieger som hjälpte till berättar att det faktiskt ger så mycket som två hästar... Inte undra på att Jocke höll på att explodera av glädje.
På gridden stod 20 maximalt taggade ekipage, däribland KTM-föraren Stefan Karlsson som slagit till med totalbästa tid (1.14.183 ) och därmed fick äran att lina upp i pole position. Inför racet berättade Stefan att KTM-hojarna har en stor fördel i starten där de tampas med de övriga hojarna som i regel är lågbyggda racers.
- Vi kan göra som cross-förarna och luta oss kraftigt framåt för att hålla ner framhjulet under hård acceleration. Vi brukar därför vara snabbare iväg från stillastående.
På långa rakor har KTM-förarna inte så mycket att sätta emot de värsta cyklarna i Supermono Cup. De har både mer pulver och lägre luftmotstånd men i tajta kurvor och vid hårda inbromsningar är den upprätta körställningen på KTM-hojarna en fördel.
Stefan lyckades till en början hålla undan för Mattias Westergård (BMW) och Björn Andersson (Gilera) men fajten blev hård och publikfriande. Efter 12 varv, 14 minuter och 59 sekunder av osande och adrenalinstinn racing gick Westergård segrande ur dramat med sin BMW, bästa varvtid blev imponerande 1.13.461.
På andraplatsen, sex sekunder efter vinnare, landade herr Karlsson med sin KTM. Herr Andersson (tidigare ansvarig för Ducati Sverige) knep tredjeplatsen med sin Gilera som passerade målsnöret ytterligare två sekunder senare.
"Vår" Jocke lyckades bli åtta efter en mycket stark körning. Själv menade han att han hade haft tur eftersom vissa vassa konkurrenter tvingats bryta, men under söndagen upprepade han sin bedrift och blev återigen åtta. Mycket imponerande! Stort Grattis!
Stefan Karlsson pressade stålet ännu hårdare under söndagen och lyckades vinna Supermono-racet. Stefan som redan sedan tidigare ledde klassen i klassen - KTM 690 Supermono Cup, står nu ännu tryggare som herre på täppan där. I moderklassen Supermono Cup låg han på en tredjeplats innan helgen och vi antar att han har avancerat till en andraplats, men klassens hemsida supermono.se har tyvärr inte uppdaterats efter helgen.
Till nästa år kommer KTM 690 Supermono Cup förmodligen att växa till sig från de sex ekipage som deltagit den här säsongen. En av de nya förarna kan bli Joakim Danielsson som har fått blodad tand...
Surfa in på KTM 690 Supermono Cup för mer information om klassen som ska göra det möjligt att köra roadracing för rimliga pengar på lika villkor.