Harley-Davidson-återförsäljare från hela Europa, Mellanöstern och Afrika (EMEA) är nu klara med sina bidrag till årets upplaga av byggartävlingen Battle of Kings, där de tävlar om titeln bästa custombyggaren. I år är det den helt nya Sportster Iron 883 som har customiserats.
Battle of the Kings involverar personal från 200 av Harley-Davidsons auktoriserade återförsäljare över hela EMEA, som tävlar om att visa upp sina färdigheter och originalitet när det kommer till customisering, genom att utgå från nya Iron 883. Utmaningen består också i att maxpriset för den färdiga hojen är 173 900 kr. Ett pris som är inom räckhåll för många custom-fans.
Tävlingen är en tvåstegsprocess, där den första delen av tävlingen ska utse den vinnande Nordiska Custom King, och i nästa steg en vinnare för Europa. Tävlingen kommer att bestå av en kombination av en publik online-omröstning som äger rum från och med 15 mars till 18 april 2016 via www.h-d.com/customkings samt en jury. Vinnaren av Battle of the Kings kommer få det prestigefyllda priset på Wheels & Waves festivalen i Biarritz, Frankrike, i juni 2016.
Sveriges bidrag i tävlingen – Pro Bike Stockholm Syd
Om tävlingsbidraget "Eagle Spirit Flat Track-Scrambler”:
Vårt tävlingsbidrag till Battle of the Kings är en Harley med flat-track influenser samt som en scrambler såg ut på sextiotalet. I början av 1960-talet gjord Harley-Davidson sin egen scrambler som kallades för XLCH High pipe. Vår hoj som som heter ”Eagle Spirit Flat Track-Scrambler”, har samma gener som gamla XLCH, med vår egen twist! Sportster 883 är en fantastisk hoj, en ikon som går tillbaka så långt som till 1957. Sportstern är ett äkta original.
Hans Angermund, design:
Jag gjorde min första customhoj på 1980-talet. Sedan dess har jag ägt och anpassat fler motorcyklar än vad jag kan komma ihåg. I mitt arbete som General Manager på Harley - Davidson Stockholm, tänker jag ständigt på hur man kan modifiera mina kunders hojar, liksom mina egna projekt. Att customisera en mc, är lika kul som att faktiskt köra den, kanske till och med roligare, faktiskt. Harley-Davidson är den riktiga custom-motorcykeln!
Martin Machl, mekaniker, ansvarig för customiseringen:
Mitt intresse för Harley-Davidson och customisering började för ungefär 15 år sedan, när jag såg custom-shower på tv. Jag kände att detta var något jag skulle kunna jobba med. När jag lyckades få ett jobb för Harley-Davidson, blev mina drömmar sanna! Nu får jag arbeta med custom-hojar och på mina egna motorcyklar. Jag vann faktiskt en customshow för ungefär ett år sedan!
Övriga tävlingsbidrag från Norden:
Harley-Davidson Trondheim
Harley-Davidson Ålesund