Den 3 mars gick etapp två i Trafikverkets hastighetsöversyn ut på remiss till länsstyrelser, regionförbund, kommuner och andra instanser som är berörda av justeringarna av hastigheterna. Trafikverket räknar med att sänkta hastigheter ska rädda 16 liv per år.

Trafikverket uppger att det finns flera anledningar till deras planerade sänkning av hastighetsgränserna. Först och främst menar de att det kommer att rädda sexton liv per år när alla åtgärderna är genomförda. Det finns två sätt att skapa säkra möten i biltrafiken, menar Trafikverket. Mittseparering är det mest effektiva och hastigheten kan då normalt sättas till 100 km/tim vilket kortar restiderna. På vägar där vi inte har möjlighet att sätta mitträcken är en sänkning av hastighetsgränsen den mest effektiva åtgärden för att skapa säkra möten. På vägar med lite trafik är det möjligt att behålla hastighetsgränsen 90 km/tim eftersom risken för mötesolycka är liten.

 

Fyra minuter och tio sekunder på fem mil

På de vägar där vi höjer trafiksäkerhetsstandarden höjer vi hastighetsgränserna men på de vägar där bilistens säkerhet är äventyrad sänker vi hastighetsgränserna. Det rör främst 90-vägar som får hastighetsgränsen 80 km/tim. Den sänkningen av hastighetsgränsen gör att det tar fyra minuter och tio sekunder längre tid att köra fem mil. En modern personbil klarar inom en snar framtid av att motverka krockvåld med dödlig utgång i hastigheter upp till 80 km/tim, vid en krock med en annan personbil. Det är därför 80 km/tim är högsta tillåtna hastighetsgräns på en väg utan mittseparering när fler än två tusen fordon kör på sträckan.

 

Fakta

2025 beräknar Trafikverket vara klara med översynen av hastighetsgränserna på vägarna.

Trafikverket räknar med att skylta om tusen km statlig väg under 2016 och 2017 från 90 km/tim till 80 km/tim.

Trafikverket införde jämna steg (40, 60, 80, 100, 120) i hastighetsgränserna 2008.

Trafikverket räknar med att:

  • rädda 16 liv per år
  • spara 7 miljoner restimmar per år

släppa ut 2 tusen ton mindre koldioxid