Sveriges MotorCyklisters medlemmar rasar mot myndighetens hemliga lista med åtgärder som kränker integritet, särbehandlar och inskränker på motorcyklisters frihet. Ingen fordonsgrupp ska särbehandlas negativt!
Enhälliga protester framfördes under Sveriges MotorCyklister, SMC:s, årsmöte som hölls under lördagen. Medlemmarna kräver att riksorganisationen agerar mot den hemliga listan som läckt ut. Listan innehåller 30 punkter med åtgärder som Trafikverket föreslår för att öka motorcyklisters trafiksäkerhet. Bland de 30 punkterna finns ett antal kränkande och särbehandlande inskränkningar för en unik trafikantgrupp – motorcyklisterna.
Trafikverket har som myndighet inte förankrat sina förslag politiskt. Förslagen, som har utarbetats av tjänstemän, strider mot svenska lagstiftningen. Enligt svensk rättstradition är det den som har begått brottet är den som ska straffas.
Under söndagen skickas därför ett öppet brev till Trafikverkets generaldirektör Lena Erixon. I brevet skriver SMC att man önskar dialog med myndigheten för at kunna uppnå ökad trafiksäkerhet. Organisationen SMC företräder 71.000 medlemmar och arbetar både nationellt och internationellt med trafiksäkerhet. Den samlade kunskap och forskning som finns internationellt visar att de förslag som Trafikverket arbetat fram inte skulle leda till ökad säkerhet.
Bland de åtgärder som Trafikverket skriver i sin hemliga lista (se bild nedan) finns exempelvis:
-Hastighetsregulator för att spärra maxhastigheten till 130 km/h på motorcykel.
-Hastighetsregulator för att spärra maxhastigheten till 130 km/h på motorcykel.
-Kraftig ordningsbothöjning för motorcyklister, körkortsindragning vid hastighetsöveträdelser över t.ex 20km/h.
-Införa ägaransvar för hastighetsöverträdelser på MC. Det skulle kunna betyda att om två i en familj kör samma MC kan den som står som ägare få körkortet indraget om den andra familjemedlemmen kör för fort med den.
-Uppgifter om en individs försäkringskostnader ska överlämnas till körkortsmyndighet för lämplighetsbedömning.
Dessa förslag och andra är helt orimliga anser SMC.
- Att särskilja en trafikantgrupp och göra sådana inskränkningar är negativ särbehandling.
- Att kräva ägaransvar för motorcyklister strider mot landets grundlagar.
- Att myndighet kräver att ta del av enskilda individers försäkringskostnader är integritetskränkande.
Med det öppna brevet till Trafikverkets generaldirektör hoppas SMC få till stånd en öppen och konstruktiv dialog där myndigheten istället tar del av SMC:s kunskaper, forskning och erfarenheter från nationell och internationell nivå. Detta skulle i betydligt högre grad leda till ökad trafiksäkerhet.