Efter en höst och vinter med en salig massa provkörningar är Fastbikes.se inne i en intensiv period av provkörningar blandat med att skapa ett antal andra artiklar och annat som förhoppningsvis kommer att uppskattas av dig och många andra av våra läsare. Som vanligt har vi en salig massa idéer och planer för framtiden, och i är tänker vi jobba hårt för att förverkliga ett antal av dessa.

Hemma i Sverige börjar värmen sakta och osäkert stiga, även om det i skrivande stund faktiskt är snö i luften där jag sitter några mil norr om Stockholm. Under vintern och våren har vi publicerat ett gäng provkörningar av nya eller uppdaterade modeller av alla dess slag. Nu senast var det KTM 690 Duke, som jag provkörde i ett slags LC4-triathlon i trakterna kring spanska Barcelona. På schemat under den händelsen stod även provkörningen av syskonmodellerna 690 SMC R och 690 Enduro R, där den ena mer än gärna sladdar fram på asfalt och den andra trivs bra på asfalt men gör sig allra bäst på riktigt ”stökiga” grusvägar.

2014-03-27 KTM 690 Launch-45 kopia

Samtidigt var Anders Holmqvist i den italienska huvudstaden Rom och förkovrade sig i gamla antika byggnader, samtidigt som han guppade fram på kullerstenen i sadeln på nya Vespa Sprint. Att möta vårvärmen i södra Europa var inte bara skönt, utan även oerhört härligt på en massa andra sätt. I såväl Rom som Barcelona är motorcyklar och skotrar en stor del av samhällsbilden, och överallt ser du motorcyklister, skoterförare och mopedister flänga fram, samtidigt som mängder av dessa motoriserade tvåhjulingar står parkerade i stora flockar lite varstans. Underbart är bara förnamnet.

Vespa Sprint_06

I går kunde ni se en WEBBTV-sändning om nya krav på halkkörning då det är dags att ta nytt MC-körkort. Det var bara ett så kallat aprilskämt. Kanske var du en av alla som gick på det, och kanske rent utav blev förbannad. Förlåt. Det var inte meningen att göra dig upprörd. Men faktum är att det faktiskt kanske inte vore så tokigt om det fanns ett moment, mer som en upplevelse-del i utbildning, där man skulle få testa att bromsa hårt på halt underlag, med och utan ABS-bromsar. Personligen har jag alltid varit nyfiken på att testa olika saker med motorcykel, allt från att tejpa gashandtaget för att sedan ställa sig upp och surfa fram, balansera ståendes på sadeln, eller köra ”broms-race” med Matz eller någon annan, och se vem som vågar köra längst med låst framhjul på grus. Dessutom tycker jag att det är fantastiskt skoj att hålla på och balansera och nöta i ”manövergård”, samtidigt som jag älskar att ligga slickad längs tanken och kolla in när hastighetsmätaren klättrar allt närmare hastighetsmätarens 300-streck…

Nog om fantasier, nu på lördag bär det åter att söderut, till den spanska östkusten. Där ska jag bland annat provköra nya VFR800FA och CB650FA från Honda, innan jag åker ytterligare söderut några dagar för att sedan återvända till Sverige några dagar.

CB650FNaked2014012 w800

Därefter är ett antal provkörningar av ännu fler 2014-modeller inplanerade, såväl utomlands som i Sverige, och förr än jag anar är det plötsligt dags att inleda nästa fas, att köra de första 2015-nyheterna.

Mikael Samuelsson får njuta av att se maskrosorna slå ut och hålla ställningarna hemma i Sverige, men snart är det hans tur att få stifta närmare bekantskap med några tvåhjuliga läckerbitar av senaste snitt. Och för en nostalgikille som honom är det inte alltid det senaste, mest moderna som per automatik är hetast, utan här får det gärna vara stora, rejäla doningar och gott om råbarkad muskelkraft.

Under året laddar vi för att köra olika former av tester av såväl motorcyklar och produkter, blandat med allehanda reportage som förhoppningsvis gör ditt liv som motorcyklist trevligare, roligare och säkrare…

Vi ses förhoppningsvis på vägarna!